Jump to content
pava

Zapalovací svíčky - výměna

Recommended Posts

Dnes na mém voze proběhla výměna zapalovacích svíček. Svíčky jsem si koupil neoriginální originál. Jedná se o svíčky Bosch, číselné označení jsem si našel v dílenské příručce. Koupil jsem tyto, v tomto obchodě: https://www.autodily-cardo.cz/_nove/zapalovaci-svicka-bosch-bo-0241145515/

Ty samé ve škodovce stojí 1400,- Kč. Výměna proběhla ve škoda servisu ze tří důvodů. Nemám vytahovák na modul, který se na svíčku údajně rád přilepí a bez stahováku nejde ze svíčky stáhnout. Po výměně se svíčka maže nějakým tukem, ať se nepřilepí k těsnící gumě, ten tuk samozřejmě taky nemám. Nemám momentový klíč, protože je důležité utáhnout novou svíčku předepsaným momentem 22 Nm, kvůli přesnému natočení jiskřiště svíčky.

Měnil jsem dříve, po 50 tkm. Mám pocit, že se po výměně motor lépe sbírá z nižších otáček. Přikládám foto svíček, myslím, že motor je v pořádku, vypálené jsou pěkně.

IMG_4147.jpg

IMG_4148.jpg

Edited by pava
  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Výše uvedený postup mohu jen doporučit. Vskutku je VELMI DŮLEŽITÉ dodržet utahovací moment a tím pádem správný úhel natočení jiskřiště svíčky vůči spalovacímu prostoru. Jinak může dojít k přehřátí elektrod, načež se upálí a  poškodí hlavu, píst, někdy i válec. Osobně jsem řešil takto několik motorů na CNG i BA , kdy v krátké době po výměně svíček mechanikem došlo k destrukci motoru. Pokud by ovšem i přesto měl někdo chuť se do toho pustit, stačí pouze momentový klíč v daném rozsahu. Co se jedná o nemožnost sundat zapalovací modul, tak postačí jednoduchý trik a to mít zcela zahřátý motor. Ta guma se pustí. Ověřeno desítkami výměn. Podmínkou je mít ho opravdu zahřátý, to znamená nejlépe delší svižná jízda a potom máte pár minut na demontáž. Samozřejmě nebudete potom šroubovat svíčky do rozžhavené hlavy a utahovat. Toto platí jen pro snadnou demontáž modulů! Následné namazaní vazelínou k tomu určenou pomůže, ovšem máme vyzkoušeno, že časem ta účinnost klesá a vysychá. 

  • Upvote 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ještě pár technických obrázků k problématice výměny zapalovacích svíček.

powertrain_2015_podzim2_14.jpg

powertrain_2015_podzim2_13.jpg

powertrain_2015_podzim2_15.jpg

powertrain_2015_podzim2_16.jpg

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

díky za super rady. Fascinuje mě, že moment polohu svíčky tak přesně vymezí. Ještě by šlo dávat tam svíčku s vědomím kam kostřící oblouček směřuje a při utahování dávat pozor, jak mám zrovna svíčku natočenou. Tím si ověřit, že po dotažením momentem je svíčka správně natočena.

 

nemáte někdo objednací kód na ten stahovák a mazivo?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super video, ale tomu konci nějak nerozumím :-(

 

Jinak, ten Polák vyndává cívky jako nic! Pochopil jsem dobře, že ten šroubovák strká až dospodu pod ten gumový, či jaký kroužek? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stahovák bude lepší volba, než ten šroubovák. jinak přesně jak píšeš šroubovák pod kroužek. Zá výměnu v autorizáku jsem dal 547,-Kč (Unicar Ostrava), svíčky jsem měl svoje, odkaz nahoře. Důvody proč jsem to nebastlil sám jsou výše několikrát popsány.

Díval jsem se do faktury na to mazivo a je tam uvedeno silikonová pasta 0,10 kus 59,40,-Kč.

Edited by pava

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochu se bojim toho jak hlidaji v servisech tech presnych 22Nm....

A. jestli to vubec hlidaji

B. jestli maji dobre kalibrovany momentovy klic.

Momentaku co mam doma taky moc neverim.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je to tak, ale na druhou stranu garážista ho taky mít nebude a navíc nebude vědět výše popsané informace. Nasadí svíce a od oka utáhne, dělal to tak přeci vždycky a nikdy se nic nestalo :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
před 2 hodinami, Martin Bednář napsal:

Trochu se bojim toho jak hlidaji v servisech tech presnych 22Nm....

A. jestli to vubec hlidaji

B. jestli maji dobre kalibrovany momentovy klic.

Momentaku co mam doma taky moc neverim.

No právě. Těm mantákům v AS nevěřím. Mechanikům tam platí vcelku hovno, imrvére je za něco jebou. Pak si mechanici té práce neváží a na těchto pozicích je děsná fluktuace. Na nějaké zaškolování nováčků není čas... A takovou volovinu jako výměnu svíček musí zvládnout každý.... Rád věřím tomu, že je to někde jinak, ale naprosto netuším kde. Proto si raději seženu potřebné, v AS koupím origo svíčky a vyměním si sám. 

 

Co se týče toho momenťáku, taky bych mu moc nedůvěřoval. Ptoto si při zasouvání svíčky a utahování pohlídám natočení svíčky vizuálně. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Btw. by me zajimalo, jestli ty závity jsou opravdu tak presne rezany, ze pri dodrzeni spravneho momentu, jsou presne v te spravne poloze. Snad jo.

Skoda, ze na nich nedelaji nejakou znacku. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tohle by mě právě také zajímalo. Za 2 roky ověřím. Svíčky kvůli tomu předčasně vyndávat nehodlám.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zajímalo by mě, jak tam svíčky dávají při výrobě. Jestli je na to stroj a ten je zašroubuje naprosto přesně? Nebo bába s momenťákem?

Koukal jsem do DP. Tam o důležitosti polohování svíčky ani slovo. Je vidět, že na to asi servisy sraly a tak musela ŠA vydat toto upřesnění, co poskytnul Pava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

V DP je uvedena konkrétní hodnota utahovacího momentu. Servis má postupovat přesně dle pokynů DP.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Před výměnou jsem měl stejné dilema, které svíčky zvolit. Nakonec jsem nechtěl experimentovat a zvolil stejné co tam byly a zároveň ty, které jsou uvedeny jako jediné v dílenské příručce. Jsou to Bosch a odkaz, které to jsou a, kde jsem kupoval je v prvním příspěvku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja som mal Bosch origo z fabriky, odvtedy som niekoľkokrát menil, vždy NGK a bez problémov...

Podľa viacerých sú NGK lepšie ako Bosch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak nakonec jsem koupil ty Bosch. Jenom Škoda uvádí utahovací moment 22Nm a na těch svíčkách je 23Nm, ale asi to velký rozdíl nebude.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teoreticky rozdiel 1Nm by nemal hrať žiadnu rolu. Vo vzorci, ktorý udáva vzťah medzi uťahovacím momentom a osovou silou v skrutke je aj súčiniteľ trenia.

Pretože trenie v závitoch nie je presná konštanta (závisí od mazania), musí mať aj uťahovací moment nejaký dovolený rozptyl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak svíčky vyměněny( taky Unicar OV). Koupil jsem ty Bosch, ale v autě byly nakonec NGK. Auto je nyní trochu línější odspodu a motor má nyní trochu vrčivější zvuk a více se přenášejí vibrace. I rozjezdy jsou nyní malinko méně plynulé. Moc spokojený teda nejsem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je divné, já mám motor 103 KW r.v. 11/2014 a byli tam Bosche, které jsem tam zase dal, přesně podle dílenské příručky. Jaký máš motor?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...