Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Zajímavé to je, jen si nedokážu představit tu pastu vylévat někde z kanystru, jak to web autofórum naznačil. Bohužel těchto tzv, revolučních řešení a vynálezů tady bylo za poslední roky a desetiletí opravdu hodně a kde nic, tu nic. Moc růžově, to ohledně něčeho převratného, pro zachování spalovacích motorů zatím nevidím.

Dokonce pamatuji doby, tak před 40 až 45-ti lety, kdy jsme se mezi zanícenými fanoušky aut bavili o tom, že když dojde ropa, tak prý automobilky již tehdy měly mít v trezorech schovány pro tzv. strýčka Příhodu plány na revoluční autobaterie, pro revoluční elektroauta, s revolučním dojezdem a výdrží. Ukázalo se nyní, že to byly jen naše vybájněné představy a automobilky neměly v rukávu, nebo trezoru vůbec nic podstatného. Nevím , nevím jestli  k nějakému zásadnímu obratu pro záchranu spalováků  vůbec kdy dojde. Prostě tlačí nás a automobilky  možná dříve promarněný čas. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ony i ty spalováky mají dnes lepší spotřebu a o hodně lepší emise, než před těmi 40-45 lety a stejně to někomu vůbec nestačí  a neuznává to jako nějaký podstatný  argument. Rozhodně jsem nemyslel, že vývoj a výsledky v oblasti elektromobility před 40-ti lety a dnes se dají  srovnávat, to určitě ne. V automotive se postupem času  vyvíjí všechno. Prostě mi to jen v tom  vývoji elektromobility a bateriových zdrojů přijde spíše dnes jako větší  evoluce, než nějaká radikální revoluce. 

Přiznávám, měli jsme jako mladí naivní představy o použitelnosti a  schopnostech elektromobility, pamatuji, že jsme diskutovali o pouhé výměně malých bateriových zdrojů někde na benzínkách a o jejich dojezdech rovnající se plné nádrži benzínu. Tehdá jsme vůbec neuvažovali o nějakých nabíjecích stanicích a už vůbec ne o nabíjení v desítkách minut, nebo i hodin. Prostě jsem si představovali, že se bude v řádu sekund měnit malý, ale výkonný zdroj energie a pojede se dál. 

Už tehdy jsme se shodli , že jednou tu elektromobily budou pravděpodobně  vládnout, ale nikoho z nás nenapadlo, že to půjde cestou nátlaku a doufali jsme, že technologie elektromobilismu bude v době, kdy se bude uvažovat o omezení , nebo konci spalováků úplně někde jinde.  Nikoho z nás (bývalých diskutéruů) ten stav dnešní elektromobility nějak zvlášť neohromuje, spíše převládá skepse, možná rezignace.  Ano výsledky tady jsou vidět a jsou jiné, než před těmi x-lety. Jenom kdyby se to tak násilně  a moc rychle nelámalo  přes koleno, holt kácí se les a lítají dosti  velké třísky.

Editováno: , autor: DušanV
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

https://www.autoforum.cz/predstaveni/nemecka-cesta-jak-udrzet-v-prodeji-auta-na-benzin-misto-elektromobilu-ziskava-cenne-spojence/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=h4pYGM5ElMZ-202103012239

 

Ještě mě napadla myšlenka zda není klasická ropa taky CO2 neutrální, totiž vznikla vysokým tlakem na rostinné zbytky a z odumřelých mořských mikroorganismů a drobných živočichů před miliony let. Tedy podobně jako nyní tyto syntetické paliva. Když se to vezme v úvahu, tak ten nyní proklínaný CO2 byl dávno spotřebován a nyní je zase generován spalováním.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ona všechna hmota a energie má základ (jak píší vědečtí experti) v jaderné fúzi ve Vesmíru . Pro naši planetární soustavu  tu  energii dodává naše Slunce. I ta ropa, zemní plyn je z principu obnovitelná energie, akorát se obnovuje v průběhu stovek miliónu let, dle daného přírodního, nebo můžem říci vesmírného procesu.  Na stejném principu funguje sluneční energie, větrná energie, vodní energie, kdy ji ale dostáváme v reálném čase, tedy  skoro ihned. Tedy základ všech dostupných energetických zdrojů zde na Zemi  vychází z výše uvedené  termonukleární reakce,  pomocí vodíku a helia na našem Slunci. Zatím nikdo tohle nevyvrátil, ani Ti zpovykaní  tzv. ekologové.

Na základě výše uvedeného, bychom mohli zrelativizovat veškerý energetický potenciál, který máme zde na Zemi dostupný  a přiřadit mu hodnoty CO2, nebo i jiné myslitelné hodnoty, ať už v negativním, nebo pozitivním smyslu. A to dle libosti a účelového zadání, prostě jak se to zrovna hodí komu do krámu a účelu, v čase a místě.

Takhle můžem jednou el. energii označit za  CO2 neutrální, jednou naopak, to samé se dá použít i u ropy, plynu, prostě můžem si s tím "hrát", jak kdo chce a potřebuje......... A taky se tak vlastně děje.

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dejme tomu, že by to tak mohlo třeba i být. Nakonec i ta voda, ropa ve Vesmíru musela nějak a z něčeho vzniknout. Zákon o zachování hmoty a energie nám taky ještě nikdo nevyvrátil. Na druhou stranu, výroba benzínu z uhlí je celkem známá věc.  Vznik uhlí, lignitu z organické hmoty  je taky asi všeobecně známá věc, takže pomalu obnovitelný zdroj (v řádu miliónů let) by to taky teoreticky mohl být, samozřejmě tento příměr je  hodně přitažený za vlasy . Ona rychlost a dimenze fungování dějů ve Vesmíru v poměru  k fungování a dimenzi lidstva je asi něco  nesrovatelného a nepředstavitelného, ale to bychom se dalším rozvíjením této formy diskuse, pravděpodobně dostávali na úplně jinou  úroveň, ve vztahu k Elektromobilitě. Svým způsobem si to můžem interpretovat každý po svém a v zásadě nikdo z nás nebude absolutní lhář, nebo podvodník.

Pro mne je prioritou to, abychom se mezi sebou rozumně domlouvali a v zásadě je mi jedno, jestli tady v budoucnu bude převažovat elektromobilita, nebo mobilita  s pohonem na tzv. fosilní paliva. Způsob dnešního zavádění elektromobility mě moc  nepřijde jako kompromisní dohoda zůčastněných. A to ani neberu v potaz argumenty jedné, či druhé strany  a to i z důvodu, že na každý argument lze okamžitě použít a najít protiargument. 

Vše zde popsané berte čistě jako můj osobní názor, nikomu ho nechci vnucovat.

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Třeba se stane zázrak a Eu pro nedostatek peněz z důvodu Covid přestane tak tlačit na zavedení elektromobilů. Sice nařídí jejich výrobu výrobcům pod drakonickýma pokutama, ale infrastrukturu tyto společnosti nemají na starost. Takže toto bude nutné financovat z rospočtů jednotlivých zemí a tam to může narazit. Není stále vyřešená ekonomika Řecka, Itálie, Francie a Španělska a až to tam praskne tak budou jiné starosti v Evropě.

Je ale možné, že v Bruselu sedí šílenci bez přehledu co se děje v ekonomice a můžou ten svůj blud stále fundametalicky prosazovat. Vyrábět složitá a velice drahá auta s životností do 10 let je přímo hazard se surovinama.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak tady je článek, který zčásti  potvrzuje moje předešlé úvahy o pouhé evoluci ve vývoji elektromobility, vztažmo na bateriové zdroje. Stručně řečeno, něco zásadního a revolučního v oblasti vývoje opravdu výkonného a přitom velikostně přijatelného  akumulátoru/baterie se za více, než cca 100 let nepodařilo a asi zatím ani nepodaří, pokud někdo nemá schovaného zajíce v klobouku. Firma, která se tím vážně a dlouhodobě  zabývala, to odpískala. 

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/asi-nejvetsi-nadeje-na-rozmach-elektrickych-aut-pohasina-jeji-zastance-vzdal-vyvoj/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Celý ten diktát na elektromobilitu byl zcela předčasný a kdyby Koncern VW neudělal skandál v USA s emisem, tak by ten vývoj byl plynulý a bez vnucování jako jediná záchrana. Vše ztroskotá na nedostatku surovin na výrobu akumulátorů, které váží v každém autě stovky Kg a někdy se blíží tuně. Taky tahat takovou váhu sebou stojí obrovskou energii a tím smysl elektroaut taky padá.

Jestli by něco fungovalo, tak malý - kapesní jaderný reaktor a s ním by to fungovalo nejlépe. Jenže toto nikdo nepovolí a nezaplatí a tí jsou fosilní paliva stále bezkonkurenční i po stránce ekonomické.

Dnes vybuchla další sopka a spolu s aktivní Etnou vyrobí emise za vše co jezdí po světě.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak tady je odpověď z ČEZu, ohledně možného vývoje cen el. energie pro nabíjení elektromobilů. Stručně řečeno, pro nabíjení v domácnostech  se zatím  nepředpokládá nějaké zásadní navýšení, ale naopak ČEZ přiznává, že ceny energie na veřejně přístupných nabíječkách porostou.

 

https://www.garaz.cz/clanek/elektromobily-cez-21005768

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tento článek jsem taky četl a eletroauto se tedy vyplatí pouze lidem s vlastním pozemkem a asi jen jako firemní které se dá rychle účetně odepsat. Pro normálního uživatele asi nikdy, odepsat milion a více za 8 -10 let se nikdy nevyplatí ekonomicky a ani to auto neušetří provozem na jeho amortizaci.

Protože mám mnoho aut tak se domnívám že mi vydrží i do doby odpískání elektromobility z důvodu chybějících surovin na jejich výrobu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lidé už i v tzv. západních krajinách začínají ve větší míře kupovat ojetá auta. Prostě je taková doba, nikdo pořádně neví, jestli bude mít zítra práci a mobilní chce i tak zůstat. Elektromobil je drahý a má  problémy s infrastrukturou, spalováci se jim cenově začínají blížit, takže řešením je ojeté vozidlo.

Samozřejmě tento trend zaznamenala již i komise EU a chystá protiopatření.

https://www.autojournal.cz/eu-zautoci-na-ojetiny-jejich-uprednostnovani-pred-elektromobily-je-pry-problem/

 

S tím souvisí i připravovaná nová emisní norma  EURO 7, která má začít platit od roku 2025 a která prakticky již ani neumožní něco jako je motor na fosilní paliva vyrábět. Tedy umožní, ale kdo by jej kupoval za ty ceny, v kterých by byly započítány pokuty za překročené emise. 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/dalsi-norma-euro-prinese-nezamestnanost-jakou-jsme-nezazili-rika-sef-podnikove-rady-bmw/

 

Jak z toho ven? Těžko říci, někdo, kdo k tomu má podmínky (nemluvím zrovna jen o financích) a ochotu, koupí ten elektromobil, druhý dojezdí spalovák dokud to pojede, nebo pokud mu ho natvrdo nezakáží (totality tohle dělali, teď to opět začíná nastupovat), třetí přejde na hromadnou dopravu, další se z toho může picnout, nebo co já vím ještě.

Za starého režimu nebyly automobily, protože ten režim je nám nebyl schopen zajistit, teď mají být jen některé a dané automobily, protože jiné nám současný  režim nechce zajistit. Takže jednou za 18, podruhé bez 2 za 20. Nepoučíme se nikdy!!!

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Osobně nepropadám panice, Eu na co šáhne to podělá a jednou zjistí i omyl okolo elektromobility. Bylo to již v minulosti s úspornýma žárovkama - tenkrát plné rtuťových par a problematická likvidace. Pak ekopaliva a devatace přírody při jejich pěstování a také dovoz až z Brazílie. Dále upnutí na naftu a její vnucování Koncernem VW v USA a na to dojel taky. Takže se zase dal Koncer VW hlavou proti zdi a bude pouze dělat vše na elektřinu. Její nedostatek  a problémy s posilováním elektrických sítí zase přinesou netušené problémy. A pokud se počasí obrátí a místo oteplování bude ochlazování, tak to bude značná nevýhoda pro elektropohony. Dále nedostatek surovin na výrobu akumulátorů elektromobilů zase přivodí velké problémy. Nyní i Škoda nemá dostatek akumulátorů a nedaří se jí plnit plán výroby.

Také nechci auto plné digitální technologie a konektivita mě nezajímá. Stačí mi superodolný mobil a v něm mám vše co otřebuju a funguje i ve veteránu. Hlavně takto komplikovaná dnešní auta budou dobrá jen po dobu záruky.

Takže rád zůstanu u mých aut 1986 - 2008 a nic nového již nechci- tedy z výroby v Eu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To jsi špatně pochopil - VW byl pouze první kdo se k přechodu na elektromobilitu přihlásil, ostatní v tom kurzu pojedou také a také se k tomu hlásí.

Pokud skutečně bude v platnosti norma Euro 7 od roku 2025 bude přechod dokonán.

To, že máš nějaké staré plechovky nemusí být zas taková výhoda - nějakým způsobem to určitě začnou regulovat - třeba nějakou daní navíc za stáří, převod na dalšího majitele, na palivo někde bylo psáno že i třeba vyšší poplatky za používání dálnic...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je pravda že může nastat situace s zpoplatnění starších aut, ale až za delší dobu. Nyní v době Covidove to nehrozí a po ní bude lidstvo finančně zdecimovane a třeba venkov by to neakceptoval. Dále nyní Škoda prodává  80% aut u nás firemnim zákazníkům a pokud nyní vypadne tato skupina, tak je problém. V Číně prodala nyní pouze 800 aut a to je průser a nikdo neví jak to zlepšit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, @stanmar to vystihl pravděpodobně  velice dobře . Prostě politikové společně s jinými mocnými lidmi tohoto světa, otáčejí kormidlem dění. Osobně si myslím, že ekologie je jen pláštíkem skutečného záměru, ale budiž, pravdu nám na plnou hubu asi nikdo z nich neřekne a můžem si jen domýšlet.  Osobně dnešní mladé generaci nezávidím, začínající restrikce volného trhu a současná celosvětová  pandemická situace a z toho všeho pramenící další nevábné ekonomické perspektivy, no nic moc! 

Pravdu má možná i v tom, že sankce na dožívající spalováky mohou přijít kdykoliv a jakékoliv a vůbec je nemusí při tom zajímat nějaká covidová, nebo ekonomická situace obyvatelstva. Samozřejmě i kdyby žádné sankce nepřišli (jako, že stejně již nějaké postupně zavádějí), tak po 20-ti, max. 30-ti letech nám ty auta stejně fyzicky odejdou do věčných lovišť.

Né nadarmo Vaculík ze Světa motorů pravidelně opakuje, "kupujte, klasická auta, dokud jsou k mání". Ostatně příští speciál ze SM, se bude věnovat i tomuto tématu pomalu mizejících klasických automobilů. 

 PS: A nějaká všeobecně známá a dříve zavedená pravidla trhu a pravidla třeba nabídky a poptávky aj, pravidla v dnešní době stejně přestávají platit, svět se začíná řídit podle pravidel, kterým zavedená logika normálního občana moc nerozumí.

Lidi, kteří se nechávají strhnout pojmem ekologie, jsou jen oddaným nástrojem a prostředkem, k ovládnutí moci jinými. Ale tak to bylo vždy, je to i nyní a bude to tak i v budoucnu. Chudák Gréta je toho zářným příkladem.

 

 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Něco přidám k těm černým scénářům :)

K té regulaci spalovacích motorů, to je snadné. Stačí uvalit daleko vyšší spotřební daň na benzín/naftu - samozřejmě centrálně od EU byrokratů. Řekněme pak litr za 100Kč? Nebo 250Kč? A je po individuální osobní přepravě a mobilitě. A samozřejmě s tím spojená likvidace automobilového průmyslu a navázaná nezaměstnanost, nepokoje...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To by bylo poslední rozhodnutí komise EU s tím zvýšením spotřební daně za pohonné hmoty. Tím by zdrazilo veškeré zásobování, veřejná doprava, potraviny a mnoho dalšího. Na chudsim východě by to vyvolalo totální odpor vůči EU a ještě větší tlak na odchod z toho blazniveho spolku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 39 minutami, Kuchar7 napsal:

Něco přidám k těm černým scénářům :)

K té regulaci spalovacích motorů, to je snadné. Stačí uvalit daleko vyšší spotřební daň na benzín/naftu - samozřejmě centrálně od EU byrokratů. Řekněme pak litr za 100Kč? Nebo 250Kč? A je po individuální osobní přepravě a mobilitě. A samozřejmě s tím spojená likvidace automobilového průmyslu a navázaná nezaměstnanost, nepokoje...

Tvl. - NE - NA - PO - VÍ - DAT

Nebo se toho někdo fakt chytí... :-)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

TISKOVÁ ZPRÁVA Svazu dovozců automobilů Registrace vozidel v ČR za 1-2/2021 (výběr).

 

Registrace nových osobních automobilů poklesly za první dva měsíce letošního roku meziročně o 19%, v únoru pak o 15,5 %. Oproti loňskému roku se snížil počet nově registrovaných elektromobilů, počet osobních hybridních vozů se naopak zvýšil. Nadále roste zájem o vozy kategorie SUV. Meziroční pokles registrací jsme zaznamenali i v ostatních kategoriích s výjimkou autobusů.

 

Celkově registrace nových osobních automobilů poklesly oproti 1‑2/2020 o 19,25% (z 36 509 ks na 29 481 ks, tj. o 7028 ks). V únoru klesly meziročně o 15,48%.

 

Registrace vozů s alternativním pohonem stouply z loňských 2 804 na 3 244 vozidel. Počet registrovaných elektromobilů poklesl o 41% (z 594 na 349 ks), v samotném únoru o 44% (z 210 na 118 ks). Plug-in hybridní vozy vzrostly meziročně o 22% (z 362 na 441 ks), za únor pak o 63% (ze 127 na 207 ks).

 

Můj komentář:  To, že klesají počty registrací nových automobilů je známá věc, ale všimněte si, o kolik více klesají registrace elektromobilů, na druhou starnu hybridy meziročně rostly. 

Kompletní tisková zpráva je uložena v přiloženém souboru, kde je i odkaz na podrobné tabulky SDA a kde si zájemce může najít konkrétní čísla dle jednotlivých značek a typů aut, třeba i ty jednotlivé elektromobily, např. elektrických Škoda Enyaqů se u nás  v ČR za leden a únor 2021 zaregistrovalo celkem 6 kusů, el. Citigo 15 kusů.  Zajímavá čísla i vzhledem k tomu, že Škodovka nedávno avizovala, že má již na Enyaq  ověřený zájem na 30.000 kusů, i když tedy uznejme je to  celosvětové číslo. 

Prostě v globále to lidi nechtějí, ale jak diskutujeme výše, ona se nějaká cesta určitě najde. 

 

 

 

 

 

2021_03_tiskovka-2021-2.pdf

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tento pokles byl dán i počasím, to zrovna neláká k nákupům ani v normální době. Ty prodaná auta jsou z objednávek z poloviny minulého roku a v tu dobu bylo ještě vše celkem OK. Situace se tedy v následující době značně zhorší, firmy silné v loni mají nyní zcela jiné starosti a lidi tuplem. Myslím že budem ještě zárat na ten budoucí propad. V mém okolí zrušilo nákup nového auta již několik lidí a jsou nyní velice opatrní něco kupovat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...