Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Kéž by byla nevýhoda elektromobility jen cena.

To by byl ten život hezký.

Podobně jako ty jsem si půjčil elektrické auto, byl to Fiat 500e dovezený z USA (mohl jsem ho koupit za 350 tis., ale já si ho jen půjčil na rok).

Měl překvapivě pěkné jízdní vlastnosti (ale tak tiché, jak jsem čekal, svezení to nebylo, furt tam hučel nějaký venilátor) a dojezd asi tak 120 km.

Když bylo pod nulou tak 100 km.

Maximálku jsem z toho vydoloval tak 130 km/h, ale dobře měl zvládnuté rozjezdy, takže to nehrabalo, ale člověk nebyl brzda provozu.

Naopak, akcelerace byla výborná.

Byl jsem se zeptat na ty baterky, protože jsem pořád uvažoval o koupi a řekli mi, že žádný problém, stačí odmontovat zadní nápravu a protože baterky tvoří vlastně podlahu auta jsou vyměněné na to šup.

Cena vč. práce Kč 680 tisíc.

Kilowatthodina za Kč 2,50,-(tenkrát), parkování po celé Praze za Kč 100,- na rok, to všechno se mi líbilo. Ale postupně se pomalu zmenšující dojezd a cena baterek mě vedly k tomu, že jsem poděkoval a vrátil.

Není pravda, že nikdo neřeší ekologii aut se spalovacími motory. Ta už se dostala tak daleko, že auta s filtry pevných jich vypouštějí do vzduchu míň než kolik pevných částic motor nasaje ze vzduchu.

Ale k těm nevýhodám.

Cena: Mimo Prahu je veřejná doprava mizerná, ale rodiče potřebují do práce, děti do škol, takže plnoleté děti zase auto.

První oběť emisních norem byla u nás Škoda Citigo se základní cenou 190 tis., když Škoda Citigoe IV má v základu cenu 430 tis.

To je zcela mimo finanční realitu většiny těchhle lidí, dokonce mimo oblast jejich snění. Dopravu řeší koupí 50-ti tisícových ojetin typu Renault Clio.

Výroba elektřiny. Viděl jsem výpočet, že kdyby všechna auta se spalovacími motory ve SRN přešla na elektrický pohon a chtěla být současně rychlonabíjena, bylo by třeba v SRN postavit 4000 Temelínů, aby bylo pro ně dost elektřiny.

Distribuční soustava. Nemusíme uvažovat o celém Německu, ale představ si jen třeba jeden panelák na sídlišti. Jak si tam všichni dobijí auta, když už si je pořídili?

Když to shrnu, vidím to takhle:

Elektrická auta jsou záležitostí podivínů a hobbystů - tak jako tomu ostatně bylo i v minulosti.

V současné době si elektrické auta kupují také celebrity, politici a firmy, které chtějí mít alibi, že myslí na naši budoucnost a planetu.

Smůla jen, že výrobci automobilů nemají na vybranou, musí je vyrábět (a nám je vnucovat), jinak z vysokých pokut nevyjdou.

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 4 hodinami, Jan Tichy napsal:

Ja se zajimam o EV jezdil jsem s nekolika a mel jsem uz pred 3 roky pujceny egolf na delsi dobu se slabym dojezdem 160 km. Najezdil jsem asi 3000 km. Pro moje potreby to stacilo.vyzkousel jsem si zivot s EV.

 

 

No je škoda že jsi nenapsal za jak dlouho jsi těch 3K km najezdil.

Já rozhodně nepopírám smysl elektro vozů, nicméně auta na baterky nikdy nebudou v zájmu lidí co nemají barák.

 

Problém s dobíjením- i když by se udělali u každého stání nabíječky (jako že v čr takový stav na 100 % nikdy nebude protože takovou infrastrukturu nikdo u nás nezaplatí), tak pořád máš problém že necháváš auto vystavené venkovním podmínkám což není u elektro auta moc dobré a má to špatný vliv na životnost baterie.

 

Pak je tu scénář se kterým kalkuluje většina propagátorů, která žije v představě, že je normální vlastnik barák s garáží a každý kdo pracuje takové zázemí má- ponechme bokem že je to kravina.

 

Ok mám tedy dvě auta - elektrický vůz ecitigou na dojíždění do práce a ježdění kolem komína - je to super myšlenka a osobně bych takovou cestou šel za předpokladu že cesta ecitigou nebude 3x dražší než cesta gas citigo...

 

Nicméně pak nevidím smysl v tom, že automobilky vyrábí právě hlavně elektrická SUV a pod. Dává smysl používat elektrovozy na městskou běžnou dopravu a kolem města s dosahem nějakých 60 km od bydliště, no ale tak proč jsou v EU tlačené hlavně elektrovozy, které se pořádně ani nedají zaparkovat na běžné parkovací plochy ?

 

Celý koncept je podle mého názoru neživota schopný a ekologicky i ekonomicky neudržitelný.

Možná se o tom dá uvažovat ve vyspělých státech jako je švýcarsko, norsko atd. 

Rozhodně to nikdy nebude fungovat ve vývojových státech jako je ČR kde vládnou oligarchové a mafie a většina pracujících lidí žije v bytovkách od komunistů.

 

V neposlední řadě je podle mě cíl úplně jiný a to že je nutné zbavit nižší a asi i střední třídu osobní mobility, neboť je to ekologicky neudržitelné, všichni to tuší ale nikdo to nechce říct na plnou hubu. Vynucená elektrifikace, odsávání peněz jako daň za to že nemáš elektromobil a přesunutý těch to financí lidem co už tak mají hromadu peněz je efektivní nástroj jak toho dosáhnout a každý kdo umí trochu počítat v tom žádný jiný záměr nemůže ani spatřovat, proč by se jinak vynutilo ukončení výroby dostupných vozů a brutální zdanění osobní dopravy pro chudé a financování osobní dopravy pro nejvyšší z nejvyšších v naší společnosti ? Nalijme si čistého vína - prostě a jednoduše je to oficiální omezení svobod v Evropě :-)

Editováno: , autor: 15degren
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady jaksi ale v tématu ekologie a celé té debility, kterou se méně všímavým jedincům Brusel pod záminkou "ekologie" snaží prodat, nejde o subjektivní dojmy a vlastní preference. Tady jde o fakta a čísla. 

Tedy když budeme joo negativní, auta v celosvětovém měřítku CO2 znamenají sotva 4%. Největší podíl mají přírodní vlivy typu sopky, dobytek, apod., z rukou člověka pak elektrárny na fosilní paliva. 

A právě TYTO ELEKTRÁRNY vyrábí nejen samotné baterie, ale také elektřinu pro ony elektromobily - ona totiž zásuvka, nebo nabíječka není kouzelná skříňka, kde se elektřina narodí, ona se musí vyrobit. A to o to víc = o to více emisí. 

No a když máme auto vyrobené a provozujeme ho (= mnohonásobně více CO2 než za život několika spalovacích aut), přijde čas auto zlikvidovat - v případě elektromobilů už po pár letech. A co se pak stane s bateriemi? Dnes neexistuje ekologický způsob jejich likvidace. Je to svinstvo, které nás tady za pár let všechny zaplaví. Fosilní palivo se spálí samo. 

 

Tedy kolem a dokola. Ať si někdo leští bambus nad elektromobily jak chce. Ať se líbí komu chce jejich zrychlení, tichost a já nevím co všechno. Když mi to nikdo nebude vnucovat, čert to vem. Ale s ekologií toto nemá absolutně nic společného....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ekologie  a tím pádem i vnucovaná elektromobilita je nástroj politicko-mocenského prosazování vlivu na masy lidí a tím i udržování se u moci (koryta) vládnoucích špiček. 

Uvědomme si, že planeta Země je živý organismus, který již přes 4 miliardy let si řídí svoje bytí a nebytí a svoje fungování. Ačkoliv vliv toho ohromného množství lidí je nesporný, tak v globále, nějaké násilné prosazování elektromobility, potažmo zelené politiky je jako plivnutí sliny do oceánu.  Jak psal Denis, stačí jedna větší sopka, další  doba ledová, větší zemětřesení, jeden větší meteorit a život na Zemi je zase někde jinde. Perioda tzv. globálního oteplování a zase zpětně ochlazování tady byla, je a bude a my to snižováním CO2 skoro vůbec neovlivníme. Jestli ano, tak v promilích, víc určitě ne. Mrháme otřesně vysoké finance na něco, co  příroda dokáže otočit třeba  za pár dekád, nebo někdy i za pár okamžiků.

Přesto, ačkoliv jsem odpůrcem elektromobility, tak uznávám, že pokud se využívá bez násilného vnucování a na čistě specifické využití tam , kde to má smysl, (město, příměstský provoz, rozvážková, dodávková služba, taxi), tak jsem za, a ať si tedy tzv. tržně vybojuje svoje místo na slunci. 

V kontextu mého předešlého textu, mi  takováto veliká elektrická kráva, jako je Enyaq a jemu podobná auta nedávají zatím  moc smyslu. 

Editováno: , autor: DušanV
  • Líbí se mi 2
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, nikdo si zatím neláme hlavu jak bude likvidovat elektromobil, ale až to přijde na řadu tak majitel zjistí že vůbec nic neušetřil za provoz. Klasické auto jsem rozebral na díly za pár dní a co bylo třeba se nechalo a zbytek šel do šrotu a nebo zběrného dvoru.

Ale velice nebezpečná baterie elektroauta bude velký problém a běžný člověk jí ani nesmí demontovat z důvodu nebezpečí vyššího napětí. I kdyba se pak využily baterie na alternativní skladování el. energie, jejich demontáž bude drahá. Tedy ekonomický nesmysl a roční ztráta hodnoty nového auta bude astronomická. Běžný uživatel to nikdy neocení a tato cesta je vhodná jen pro firmy a státní organizace které ekonomii tak neřeší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Honzo, jsem rád, že jsi nepsal o ekonomickém provozu elektroauta. Ono totiž při ceně 26 Kč za Kw, kterou si účtují u těch nejrychlejších dobíječek, a která nakonec samozřejmě převládne všude, se už o ekonomice provozu hovořit nedá. A jsem přesvědčený, že to je ten faktor, který nakonec rozhodne. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A k tomu jen dodám - pokud žijeme v zemi, kde když je příkaz nosit roušky, rouška, která dříve stála pár haléřů, nebo Korun, dnes stojí desítky až stovky Korun, co by se asi stalo s cenou energií v případě, že by byl příkaz nejezdit už ničím jiným než elektromobilem?

Ať si odpoví každý sám. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ještě taky není řešená spotřební daň na eletřinu pro pohon elektromobilů. Tedy po jejich rozšíření na to stát skočí, aby kompenzoval výpadek této daně u paliv.  Až to nastane tak provoz bude nejdražší ze všech možností a dále je zde faktor parkování, protože samovznícení je již dost časté a riskovat likvidaci domu není vhodné.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano spotřební daň je nutné také zmínit, ale toto se nás ještě dalších 20 let určitě týkat nebude u elektro vozů. Dokud nedojde jejich vynucenému rozšíření aspoň na nějakých 25% v celkovém provozu, bude do té doby probíhat kompenzace ve státní pokladně v podobě navýšení spotřební daně na fosilní paliva, jako pokuta za to že nemáš na elektromobil- tj. to co jsem už popisoval a to jest že bude platit za to že jsme socky.

 

Počítám že než z oběhu vypadne aspon 25% auta na fosilní paliva po jejich ukončení výroby v roce 2030, tak uběhne cca 5 let než se vyčerpají zásoby slušných ojetin.

Ale je jasné že reálná demobilizace obyvatel z nižší než vyšší třídy započne počítám rokem 2025 kdy začnou ekologickými daněmi zatěžovat auta na fosilní paliva. Pokud nyní při ceně benzínu 30 kč za litr zaplatíme defakto 15 kč státu (tj 15 kč náklady a 15 kč daň), tak v roce 2030 to reálně může být v poměru 15 kč náklady a 60 kč daň a to si myslím že je ještě optimistický odhad.  

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Když jsem to tu pročetl, tak většina lidí má pravdu. Bohužel jsme k elektrifikaci víceméně tlačeni, jako v poslední době ke všemu. Nejsem její zastánce, ale jako hybridu bych se nebránil-ve městě a krátké vzdálenosti na elektriku, za městem spalovací motor. Netrpěly by DPF a pod. Pro případ nouze jede spalovák, člověk nikde nezůstane stát apod. Plně el. auto opravdu není pro každého a docela člověka omezuje (plánování, čas) už jsem se i svezl a znám pár majitelů-fanoušků. Cena elektřiny jde na nabíjecích stanicích pomalu nahoru a neustále půjde, protože kdo zaplatí nové nabíječky-koncový zákazník. Nedávno měli naši jižní "eko" sousedé problém s elektřinou a hrozil jim blackout, který jim pomohly uhasit okolní státy i my naši "nečistou-jadernou" elektřinou. K tomuto může v případě masivního nárůstu elektromobilů docházet častěji. Proto už některé státy přijaly opatření, že půjde dálkově odpojit (zatím myslím na 2.hodiny) nabíjení elektromobilů, což je defakto taky docela omezení. Abych nebyl jen proti tak baterie se nemusí vždy měnit úplně celé a využití se taky najde-jako případné "úložiště" energie ,která se už taky budují.

Nedávno mě pobavil pán z vedlejší ulice, který je asi velký elektrofanda, neboť má Jaguara I-Pace a nějakou elektrododávku od Nissanu jak jel v -5°C v čepici a rukavicích v zafuněném autě domů.

Editováno: , autor: l79
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nechci tady dělat zbytečně dusno, ale moderátor nám to tady asi brzo zablokuje, nebo smaže. Z tématu čistě o Enyagu jsme se dostali k diskusi  o smyslu, či nesmyslu Elektromobility, uznávám, že svým příspěvkem jsem si přidal i já osobně, nu což, nejsem asi sám, komu to leží v žaludku.  Nakonec je tu o Elektromobilitě  speciální téma  viz. 

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale, co to...?

Trošku větší zima, než v minulých letech a i Francouzi najednou nevědí, kde by tu elektrickou energii vzali?  V článku se dozvíme, že i francouzské energetické společnosti mají celkem obavu před nástupem masově nucené elektromobility, obzvláště při tužší zimě, kdy se nedostává el.energie na vytápění bytů, no a co potom na nabíjení elektromobilů!

https://www.autojournal.cz/francouzum-temer-dosla-elektrika-spicka-ledovce-ukazuje-problem-elektromobility/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 8 hodinami, wolfspitz napsal:

Ještě taky není řešená spotřební daň na eletřinu pro pohon elektromobilů. Tedy po jejich rozšíření na to stát skočí, aby kompenzoval výpadek této daně u paliv.

Mně to taky nevychází na peníze.

Pokud teď tvoří spotřební daň DPH u paliv víc než polovinu ceny, jak bude stát chtít ty desítky miliard korun, které budou v příjmech státního rozpočtu chybět, nahradit?

Bude nás stát doma kW proudu Kč 15,-?

Nebo se DPH zvýší z 21% třeba na 40% ?

Zaplatíme za potěšení jezdit autem na baterky některých my všichni?

Nevím.

Vím jen, že možností k tomu jak to udělat má stát spoustu...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 18 hodinami, Jan Tichy napsal:

výměna baterie pokud by nastala bude tvrdý oříšek kvuli konstrukci to je naprosto mylná představa

 

A počítá se s výměnou? Je na to v ČR alespoň jedno místo, kde to už třeba nyní udělají?

Ale pokud výměna nenastane, tak to bude dost smutné, hlavně pro přírodu. Tolika zdrojů vyplýtváno na auto a po pár letech šrotiště.

Jsem přesvědčen, že teoretická výměna baterie bude ekonomicky nepřijatelná a bez speciálního vybavení nemožná. Např. Enyaq: základní baterie 55 kWh (256 kg), střední velikost 62 kW (288 kg) a nejtěžší 82 kWh (384 kg).

 

image.thumb.png.950ef62e793cf5bc1e19a7df08cb67cb.png

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravim cena elektriny nocniho proudu s tarifem D27 je cca 3 koruny za kwh. Čez ma tarify. 95% nabijeni je doma pres noc.

ionity hypernabijecky jsou drahe ano ale to je pro drahe EV jako Taycan kde majitele nekoukaji na cenu.

A pro troly co si mysli ze je problem nabijeni u panelaku tak natazeni a postaveni sloupku je otazka 14 dnu realizace bez problemu ted jsem sel na nocni a neni to problem.Znovu upozornuji nastudujte te si tema.

tady mate treba nove info o bateriich : https://elektrickevozy.cz/clanky/nove-bezkobaltove-baterie-pro-elektromobily-jsou-realitou-maji-spoustu-vyhod

 

 

Editováno: , autor: Jan Tichy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 42 minutami, Jan Tichy napsal:

Zdravim cena elektriny nocniho proudu s tarifem D27 je cca 3 koruny za kwh. Čez ma tarify. 95% nabijeni je doma pres noc.

ionity hypernabijecky jsou drahe ano ale to je pro drahe EV jako Taycan kde majitele nekoukaji na cenu.

A pro troly co si mysli ze je problem nabijeni u panelaku tak natazeni a postaveni sloupku je otazka 14 dnu realizace bez problemu ted jsem sel na nocni a neni to problem.Znovu upozornuji nastudujte te si tema.

tady mate treba nove info o bateriich : https://elektrickevozy.cz/clanky/nove-bezkobaltove-baterie-pro-elektromobily-jsou-realitou-maji-spoustu-vyhod

 

 

Nevím jak trolové, ale věřím, že postavit sloupek za 14 dní není problém. Akorát nevím, jestli bude na sídlišti jeden stačit...
Když těch sloupků bude víc, bude to složitější a nemusí stačit šťáva (v případě více elektromobilů pochopitelně).

O nových bateriích se píše už 20 let. Pořád to neřeší, kde se v případě většího rozšíření elektromobilů ta elektrika vezme (v té zásuvce). To není o trolování, to je reálná otázka, zatím nikým nezodpovězená...

Editováno: , autor: panet
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vetrniky elektrarny v cem je problem ?  Vy mate nazor ze se ze dne na den obevu v CR milion ev ??  Tohle jsou prave amaterske otazky z hospody. Proc myslite ze je nocni proud?? Protoze je prebytek a 1/3 se exportuje takto se ulozi do baterii. Znova po xte rikam studujte trochu .:)

Editováno: , autor: Jan Tichy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 16 hodinami, Karel Bůna napsal:

Honzo, jsem rád, že jsi nepsal o ekonomickém provozu elektroauta. Ono totiž při ceně 26 Kč za Kw, kterou si účtují u těch nejrychlejších dobíječek, a která nakonec samozřejmě převládne všude, se už o ekonomice provozu hovořit nedá. A jsem přesvědčený, že to je ten faktor, který nakonec rozhodne. 

Ahoj karle. Doba uzivani 1 mesic cena za elektrinu na rychlonabijeckach byla pausal 550kc. Takze 3000 km za 550.

Ted domaci nabijeni pokud mas ev je zhruba za 3kc za kwh Nocni proud z prebytku ve ceske soustave.1/3 se totiz v noci vyvazi ven proto je nocni levny proud tarif D27.Uz ted by slo provozovat asi milion ev z toho co mame prebytek v nocnich hodinach. To co ty citujes je ionity tam je to drahe ale to je pro drahe ev jako taycan za 3 miliony.tam majitel neresi cenu proudu.

Ja ted koukam na ioniq bazar za 480 000. Spotreba 12kwh na 100. Dojezd 200 az 250. Najeto ma 40 000. 
Ted mam ale golfa cng takze zatim pohoda. Najedu rocne 40 000.

Takze cena u ioniqu do 40 kc na 100km. Cng 100 kc. Benzin 200.

Editováno: , autor: Jan Tichy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...