Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

před 3 hodinami, Jan Tichy napsal:

Uz ted by slo provozovat asi milion ev z toho co mame prebytek v nocnich hodinach.

Nemyslite si doufám, že lidové označení "noční proud" někomu zaručí možnost dobíjení přes noc, že ne? Protože se to jmenuje nízký tarif a naprosto uspořádaně se spíná na každém HDO, na jak dlouho a často je smluveno, jsou tarify (na akumulace), kde je nízký tarif i přes 22 hod denně. Ale jinak jste potvrdil něco, co už jsem psal někde na straně 1 - "formát cihla". Pro rozvoz 7-15 ok, pro ostatní ne.

 

  

V 26. 1. 2021 na 3:07, Jan Tichy napsal:

Treba i ucinost motoru EV 90 vs 35 spalovak , rafinace ropy atd... 

A účinnost uhelné elektrárny cca 60% - mluvím o tom, kolik se vyrobí otáčením turbíny vs toho, co "po drátech" odejde. A logistika navážení uhlí taky dá zajímavé číslo.

Editováno: , autor: bouchy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 6 hodinami, Jan Tichy napsal:

Pane panet precte si co jsem napsal nez polozite otazku.

No já právě čtu a dost, ale taky u toho přemýšlím. To je pak složitější, než se ohánět kolik toho vyvezeme. Taky toho sem tam něco dovezeme. To není vepřové maso, abyste to bral absolutně za rok. A ptám se znova - proč zmiňujete větrné elektrárny?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tohle všechno, co tady Jan Tichý dává za argument jsou taktéž jen a jen teoretické úvahy.   On má svoje argumenty, druzí  zase svoje a rozhodně i ti druzí mají taktéž leccos nastudované, není to určitě jen Jan Tichý, co něco k problematice studuje a ví a není to jen Jan Tichý, kdo má svých "pět pohromadě".

 

Takže, třeba nějaké dnešní přebytky výroby el. energie u nás v ČR a tím nějaká rezerva pro zavádění elektromobility je taktéž pouhá teorie. Existují smlouvy mezi státy v EU a nejen v EU, o distribuci a pomoci při předávání energií, moc pochybuji, že při hrozbě nedostatku energií u sousedů si řekneme, že nic nepošleme, protože Pepíci budou zrovna dnes v noci nabíjet elektromobily.  Ono stačí pouze pár takových zim za sebou, jako je ta letošní a už jsou v celé Evropě problémy s nedostatkem el. energie, no ale budiž..

 

 Vyšší využití větrných  elektráren asi těžko, byl jsem částečně účasten při schalování/neschvalování nových větrných elektráren. tj. odpor soukromých vlastníků pozemků, odpor samospráv, skoro nemožné něco nového postavit v ČR, snad jen úplně nová legislativa, a větrníky snad ve vlastnictví státu a na státních pozemcích ale spíše ne. Sluneční energie a fotovoltaika, tak ta se nově může snad stavět jedině tehdy, pokud by ji opětovně většinově financoval, nebo dotoval stát, nebo dotace z EU a opět asi měnil legislativu, jinak v současnosti soukromé společnosti nic moc, všichni víme jaký je odpor ke tzv. slunečním baronům, no a platby od nás daňových poplatníků  pro jejich provoz a dotování  se pomalu začínají tenčit, opět by musela přijít nová legislativa.  Možnosti nových vodních a přečerpávacích elektráren  jsou v ČR skoro vyčerpané. Dále možnost postavit nové bloky atomových elektráren je asi nejreálnější cesta k tzv. bezemisní energii, i když i tady EU nemá moc slyšení a postavit něco takového u nás v ČR je stále větší a větší problém.

 

Uhelné elektrárny se mají pomalu odstavovat, náběh na výstavbu nových bloků atomových elektráren je u nás žalostný, výstavba nových větrných a slunečních zdrojů el. energie bez jasných dotací  a pravidel z EU skoro nemožná. 

 

Ceny elektrické energií do budoucna? Tak určení její ceny, tak to je jedině tak výkřik do tmy, kde na konci toho tmavého tunelu není vidět vůbec nic. To kolik stojí dnes odběr elektřiny pro podniky nebo soukromníka není vůbec relevantní pro budoucí čas, kdy má údajně dominovat elektromobilita. Jen naivní člověk bude argumentovat dnešními tarify za odběr, ale člověku se selským rozumem zde nebudu ani rozepisovat proč to bude úplně jinak. 

 

Takhle se dá argumentovat donekonečna, stejně jako Jan Tichý bude protiargumentovat asi taky donekonečna. Čas ukáže......... Další  legislativně-nekompromisní  prosazování  budoucí čisté elektromobility tady v Evropě,  i v souvislosti s dnešním obrovským zadlužením států, třeba i vlivem coronavirové krize bude velice těžké.  No ale otěže se těžce přepřahají a taky vyskakovat z rozjetého rychlíku jde těžko, takže bude to opravdu zajímavé, ale myslím si, že pro normálního občana velice bolestné. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 39 minutami, DušanV napsal:

No ale otěže se těžce přepřahají a taky vyskakovat z rozjetého rychlíku jde těžko, takže bude to opravdu zajímavé, ale myslím si, že pro normálního občana velice bolestné. 

 

Vůbec ne, to jste špatně pochopil. Pro normální občany mobilita vůbec určená do budoucna není. Při přechodu na elektromobilitu se pomocí zvýšení eko daní vymýtí provoz starých aut prachy z eko daní se rozkradou a osobní mobilita pro středí a nižší třídu skončí.

Výpadek z daní na PHm se nahradí daní na elektrickou energii, kterou zaplatí provoz domácností. Nikam jinam současný směr nemíří a kdo si myslí že ano je neuvěřitelně naivní.

Po roce 2025 definitivně končí dostupnost osobní dopravy pro masu, završení projektu je plánováno na rok 2030-35, je to oficiálně na papíře.

 

Prostě se musíme naučit žít bez aut, pokud nebudeme mít příjem vyšší třídy, bude nám osobní doprava zapovězena, ostatně se to dalo čekat, není to udržitelný model.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Srovná se cena aut na fosilní auta a cena elektromobilů? Proč ne, ale spíše tím, že cena těch prvních vyletí do výše cen elektromobilů. Ostatně podobných článků si můžete přečíst více a nejsou to jen názory od rádoby diskutérů na internetu.

 

https://www.autoforum.cz/technika/byvaly-sef-vyvoje-fordu-rekl-jak-jedine-se-se-elektricka-auta-mohou-cenove-vyrovnat-konvencnim/

Editováno: , autor: DušanV
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, Jan Tichy napsal:

A pro troly co si mysli ze je problem nabijeni u panelaku tak natazeni a postaveni sloupku je otazka 14 dnu realizace bez problemu ted jsem sel na nocni a neni to problem.

Tak se zase probuď z elektrického snu... kolik by těch sloupků asi muselo být ?

Koukám z okna a vidím, že mezi lampami je vždy zhruba 10 aut - ty co jsou z každé strany u lampy v tom nejsou (neb počítám s tím, že by od ní šly dva nabíjecí kabely) a na protistraně preventivně u parkovací plochy nejsou lampy veřejného osvětlení žádné. Praha předpokládá, že do roku 2030 by mohla vzniknout ve městě síť 5000 nabíjecích míst... A bude to stačit ?

Cena nabíjení asi nezůstane stejná až bude o hodně větší poptávka a navíc kdo výstavdu nabíjecích stanic ve finále zaplatí ?

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 2
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady u těch eventuálních  nabíjecích sloupků někde na sídlišti jde hlavně o to z jakého nejbližšího zdroje/transformátoru se to povede a jakým připojením. Musí být na to dostatečně dimenzovaný příkon, jistič,, vodič (a nejenom toto) a to rozhodně nejsou kabelové přípojky ke sloupům veřejného osvětlení, kde by se to údajně mohlo napojit, jak to zhusta někteří propagují. Jen zalovte v paměti, Ti z nás, kdo někdy stavěli nový rodinný domek a kolik z nás se potýkalo s počáteční  zápornou odpovědí distributorů elektřiny a muselo čekat, než se schválí, zprojektuje a dotáhne odpovídající nové připojení. Člověk čekal někdy i roky a to se jednalo o pouhé jedno připojení třeba s jističem 3x32A, pokud neměl člověk zrovna zažádáno a zaprojektováno el. přímotopné vytápění, pak to bylo ještě složitější a dlouhodobější. Kdepak nějaké, ve větší míře rozšířené kabely a nabíjecí stojany na sídlištích, to si u nás v ČR nechme zatím zajít chuť.

 

Představy některých zastánců elektromobility jsou opravdu hóóóóódně růžové, nebo taky vezmem to opačně, někteří z nich dobře vědí, jak to popsal 15degren, že elektromobilita nebude prozatímně pro masy, ale pro ty tzv. vyvolenější.  A to si uvědomme, že cca 50% obyvatelstva žije u nás právě na těch sídlištích, to si nedovedu představit ten řev, až 1/2 lidí zjistí, že nemá jak a čím individuálně a normálním způsobem jezdit a nabíjet a ta druhá polovina  že může.  To je, jako by jste dnes řekli, že půlka obyvatel třeba od 50-ti let nahoru má nárok zdarma na vakcínu proti covidu a ta druhá půlka má nárok taky, ale jen když si to sama zaplatí. 

Tyhle sociálnědemografické procesy, které se tímto nastartují,  by si měla EU taktéž domyslet, nic není jen černobílé a vše souvisí se vším. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 7 hodinami, 15degren napsal:

 

Vůbec ne, to jste špatně pochopil. Pro normální občany mobilita vůbec určená do budoucna není. Při přechodu na elektromobilitu se pomocí zvýšení eko daní vymýtí provoz starých aut prachy z eko daní se rozkradou a osobní mobilita pro středí a nižší třídu skončí.

Výpadek z daní na PHm se nahradí daní na elektrickou energii, kterou zaplatí provoz domácností. Nikam jinam současný směr nemíří a kdo si myslí že ano je neuvěřitelně naivní.

Po roce 2025 definitivně končí dostupnost osobní dopravy pro masu, završení projektu je plánováno na rok 2030-35, je to oficiálně na papíře.

 

Prostě se musíme naučit žít bez aut, pokud nebudeme mít příjem vyšší třídy, bude nám osobní doprava zapovězena, ostatně se to dalo čekat, není to udržitelný model.

I když ten úvod bych asi tak nenapsal, tak s tím závěrem souhlasím a jako člověk s obyčejnými a dokonce mírně nadprůměrnými příjmy se velmi bojím, že na důchod si budu kupovat elektrické kolo. Kdo bydlí na dědině, tak auto potřebuje a když třeba s manželkou jezdíme každý na opačnou stranu, potřebujeme dvě. Takže celý ten pokrok povede jen k omezení osobní svobody.


Udržitelný model to je (mít auto), určitě je jeho řešení jednodušší než "elektrifikace" a zavádění alternativ do energetiky obecně.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Máme D45d - přímotop (nepálíme na dědině bordel, jsme "čistí")

 

Dřív, před 20? lety, to bylo 1 Kč/NT, 4 Kč/VT (nízký tarif, vysoký tarif)

Dnes, cca 1,7 Kč/NT - 2,3 Kč/VT (nebo je to dokonce 2,7 a 3,2 - čučel jsem jsem do jiné kolonky, ono je to dnes složitý jak žebřík ty přehledy)

Editováno: , autor: panet
oprava cen dnes
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak hodně štěstí při čekání v pořadí na nabíječku. Pokud to bude nabíjený v RD tak je to o trošku lepší, ale já elektromobilitě nedávám dlouhodobou šanci. V Evropě na to není elektrická kapacita a infrastruktura se zadarmo neudělá. A v nynější krizi, která se díky Covidu ještě zhorší nebudou na to peníze. Tento krok EU byl neuvážený a bez přípravy nařízen a koncern VW na to dojede, jelikož vše vsadil na jednu kartu.

Když začal na začátku minulého století provoz spalovacích motorů, tak bylo jednoduchý sehnat palivo v lékárnách, drogeriích, a jako sudové palivo u silnic. Toto se dalo vybudovat za pár dní a plynule to rostlo s množstvím provozovaných vozidel. Jenže takto to nejde udělat u elektriky a velice dimenzované zdroje budou dlouhodobě nedostatečné.

  • Pozitivní 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 hodinami, wolfspitz napsal:

 

Když začal na začátku minulého století provoz spalovacích motorů, tak bylo jednoduchý sehnat palivo v lékárnách, drogeriích, a jako sudové palivo u silnic. Toto se dalo vybudovat za pár dní a plynule to rostlo s množstvím provozovaných vozidel. Jenže takto to nejde udělat u elektriky a velice dimenzované zdroje budou dlouhodobě nedostatečné.

No ono to tak  jednoduché s palivem do spalovacích motorů prý vůbec nebylo.  Používal se např. i lékárenský líh, i ten benzín byl k dostání zpočátku jen v lékárnách a dle vyprávění mého pradědy, který začínal jezdit někdy těsně po začátku naší 1. republiky, tedy těsně po I. světové, tak jednak benzín ve větším množství byl prý zprvu i na příděl  a musel jste uvést relevantní důvody a údajně až po objednání a dlouhém čekání, samozřejmě i tehdy v tomto existoval černý trh, ale tam už to rostlo astronomicky, co se týče ceny. Nějaký půllitr, litr, který člověk dostal hned, tak nic neřešil, když se spotřeba počítala někdy i na desítky litrů na 100 km.

 

Navíc naše 1. republika házela motoristům a majitelům vozů klacky pod nohy a drtila je vysokými daněmi za tzv. luxusní zboží a nehoráznými daněmi na pohonné hmoty. Tehdy opravdu jezdily jen bohatí lidé, na dnešní podmínky bych řekl, že kromě ředitelů a vrcholových managerů velkých podniků, doktorů a špičkově placených  sportovců, by si z nás nikdo ani nevrznul. 

Takže v současnosti  i s tou "neoblíbenou" elektromobilitou bychom v globále na tom byli několikanásobně líp, jak naši prapradědové před x-lety. My holt dnes i pomalu brečíme, když si nemůžem zajet zalyžovat na hory a dříve se doslovně brečelo hlady. Samozřejmě neberte poslední věty jako argument, nebo dogma, ale jen jako perličku pro porovnání jak se máme dnes a jak se měli před cca 100 lety. V  kontextu toho všeho  i když  sám nadávám na násilnou elektromobilitu, tak nakonec v životě jsou podstatně důležitější věci, než to, že chci spalovák a dostanu v budoucnu ke koupi jen elektromobil . Ale diskutovat a odsuzovat elektromobilitu stejně budu i nadále, tak lacino  to té EU nedáme.....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 13 hodinami, lumirnavrat napsal:

Mno nevim jak D27 ale D25 posledni rok ci 2 zacina byt za stejnou cenu denni i nocni :(

Přesně jak píšeš, ceny se srovnaly.........máme D25 a řešíme D26, tam to je pro mě výhodnější. Přibyla doma indukce a přibude Superb IV ......takže odběry půjdou nahoru

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten odkaz na druhý článek od stanmara mě přihrál k  takové malé matafoře. "Sedlák si koupil slepičí nosnici a nechal si vysedět kuřátka, no a pak s překvapením zjistil, že tím velkým zrnem, co žere ta slepice, by se ta kuřata udávila a tak honem shání kde se dá proso, no a ono prý nikde není!"

Sedlák, který ba takto nepromyšleně hospodařil, by už dávno, dávno zkrachoval. Stát, potažmo EU,  má na takovéto přehmaty přece institut daní a zákonů, to se to pak hospodaří. Takhle bych chtěl mít možnost řídit svou domácnost, chybějící finance na moje přehmaty by se vždycky nějak našli.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

A další informace z Francie, já zůstanu věrný spalovákům co nejdéle to půjde.

https://www.autojournal.cz/francouzum-temer-dosla-elektrika-spicka-ledovce-ukazuje-problem-elektromobility/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.context&dop_req_id=Ua0AxqEQQx3-202101291417

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@wolfspitzUž to tady bylo v úterý, viz.:

 

V 26. 1. 2021 na 16:36, DušanV napsal:

Ale, co to...?

Trošku větší zima, než v minulých letech a i Francouzi najednou nevědí, kde by tu elektrickou energii vzali?  V článku se dozvíme, že i francouzské energetické společnosti mají celkem obavu před nástupem masově nucené elektromobility, obzvláště při tužší zimě, kdy se nedostává el.energie na vytápění bytů, no a co potom na nabíjení elektromobilů!

https://www.autojournal.cz/francouzum-temer-dosla-elektrika-spicka-ledovce-ukazuje-problem-elektromobility/

 

Editováno: , autor: _Denis_
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Prodeje elektromobilů v Rusku. No ani se těm číslům nedivím. Elektromobily potřebují skoro tzv. sterilní prostředí,  a to někde na sibiři rozhodně nenajdeme, Čili, ani né moc horko, ani né moc zimu, žádné dlouhé vzdálenosti to nemá rádo. V Rusku, někde na dálném východě se jezdí převážně na benzín, naftu moc nemusí, protože ta parafínuje a tuhne, no a benzín mají bez přídavků biosložek a to vám v nádrži, nebo barelu, sudu vydrží měsíce.

 

https://www.autoforum.cz/predstaveni/prodeje-elektromobilu-v-rusku-jasne-ukazuji-kde-zustava-jejich-slabe-misto/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...