Na všechno sis odpověděl sám. Pokud vím, tak všechny používané filtry, nebo alespoň ty, které jsem používal já, mají zpětný ventil. Další věc je (jak píše někdo výše), že i kdyby byl zpětný ventil dokonale těsny, tak v mazací soustavě jsou další vůle, kudy bude olej vytékat, např. ložisky na klikové hřidely. A ano, po výměně oleje je normální, že než se naplní mazací soustava olejem, tak je motor trochu hlučnější.
Nedělal bych z toho vědu.
1) motor (mazaná místa) není úplně suchý, bez oleje. Trocha oleje se tam udrži díky vzlínavosti a kapilárním silám vždycky. A ta trocha stačí, aby se motor mazal než se naplní mazací soustava.
2) podobně v hydrostavech taky olej zůstane. Vůle se může zvětšit (hydrostav ji neudrží) u ventilů, které byly otevřené při stojícím motoru. Ale to budou tak dva ventily. A při pomalých otáčkách při startování a volnoběhu to motoru nevadí.