Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

- zmiňovat ceny bez uvedení za co nedává smysl. Jinak příklad. Před šesti lety kupovaná ojetina S2 Combi, vlastní nájezd 90kKm (auto celkově 230kKm), TCO za těch šest let (pořízení, nafta, servis,...) do nějakých 550kKč, tankování dvakrát do měsíce na pumpě kolem který jezdim, jedno tankování tak 2-3 minuty, parkování na sídlišti bez možnosti nabíjení, většina jízd po dálnici a většina cest >100km, pravidelné víkendové cesty 320km, zastávka kvůli nabíjení nežádoucí. Neřekl bych, že by se to vymykalo nějakému průměru. Existuje nějaké provozně a finančně srovnatelné elektroauto? Většina lidí si fakt nekupuje nové SUV za mega a víc a nemá barák s vlastní elektrárnou

- tak když elektrárna vyrábí elektřinu, kterou nikdo nepotřebuje a dělá bordel v přenosové soustavě, tak co s tim? Ještě se jim prý budou za odpojení platit kompenzace. Tady nejde o žádné bránění, ale naopak o nesmyslné protežování OZE. btw zaměstnavatel ségry provozuje nějakou plynovou elektrárnu či co a dostává prachy jenom za to, že je připravenej jí kdykoliv spustit, když je zataženo a FVE nic negenerujou. To je úplně na palici. Místo aby byl primární zdroj stabilní podle nějaké průměrné předpokládané spotřeby je celá energetická soustava rozjebaná náhodnými zdroji, které se musí draze řešit a zálohovat. Jenom kvůli ideologii.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, silarm napsal:

... Elektromobilita je z mého pohledu budoucnost.

Že je to z tvého pohledu budoucnost by mi nevadilo.

Vadí mi, že je to budoucnost nadiktovaná Evropskou komisí a Evropským parlamentem.

Co se mne osobně týče, tak budoucnost vidím v syntetických palivech.

Líbí se mi, že někdo pochopil, že spalovací motory samy o sobě nesmrdí.

Že smrdí to, co v nich spaluji.

A že když si to vyrobím tak, aby to nesmrdělo, mám problém vyřešený.

Palivo můžu distribuovat na běžných čerpacích stanicích ze stejných stojanů jako běžná paliva.

Žádná drahá síť nabíjecích stojanů není potřebná...

Ale co bude za 12 let nevíš ani ty, ani já, ani Evropská komise...

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 12 hodinami, silarm napsal:

... Je to velká změna, nebojme se použít slovo revoluce, a proto to v nás vzbuzuje počáteční odpor a emoce. ...

... důvody proč se pochybovačné hlasy nezakládají na pravdě: ...

Slova revoluce se nebojím, ale vhodné slovo to není.

V dějinách vidím 2 druhy revolucí:

- lidové povstání vedoucí ke svržení vlády

- technická revoluce

Ani jedna z nich ale nebyla nikdy nařízena úředníky nebo politiky.

Proč CD a DVD nahradily flashky?

Vydal někdo nařízení že nosič dat smí obsahovat maximálně 50% plastů, aby tak nepřímo zakázal jejich výrobu?

(Jak by na to asi šla EK, kdyby se rozhodla je zakázat.)

Ne, byly to lepší užitné vlastnosti a cena konkurenčního řešení.

Elektromobilita jako jediné povolené řešení individuální mobility v nás nevzbuzuje odpor a emoce proto, že je to něčím nové nebo revoluční řešení, ale proto, že je to řešení nevhodné pro řadu způsobů použití a že je to i řešení dražší než řešení dosavadní.

Problém elektromobilů se už více než 100 let jmenuje pořád stejně - baterie.

- Proč má elektromobil malý dojezd?

Protože baterie mají - ve srovnání s naftou nebo benzínem - malou hustotu uchovávané energie.

- Proč se elektromobily dlouho dobíjejí?

Protože to vyžadují baterie.

- Proč jsou elektromobily těžké?

Protože obsahují těžké baterie.

- Proč jsou elektromobily drahé?

Protože baterie jsou drahé.

Pochybovačné hlasy se zakládají na pravdě, ne že ne...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Běžně EV SUV se i ve špatných podmínkách vejde 20-30kWh/100km. Běžné benzinové SUV má spotřebu kolem 7-8l/100km, tj. 90-104 kWh/100km a ta energie se musí někde vzít (a největší část půjde z el. sítě pokud to má být obnovitelná). Odtud potom i ty zvěsti o tom jak jsou ty syntetická paliva drahá. EV asi není ideální, ale v efektivitě umí docela obstát i v podmínkách ne úplně ideálních…
 

A vodík? Ten je na tom výrazně lépe, ale stále tam jsou ztráty. Tam je v 1kg cca 33kWh, Mirai má spotřebu cca 1.1kg/100km, Nexo cca 1.25kg/100km, tedy cca 36-42kWh/100km. Ale na výrobu vodíku se spotřebuje cca 50kWh/kg…
 

https://www.hytep.cz/o-vodiku/ve-zkratce

https://www.devinn.cz/blog/vyuziti-vodiku

https://cs.wikipedia.org/wiki/Benzín
https://fdrive.cz/clanky/test-toyota-mirai-komfortni-korab-na-vodik-8646
https://fdrive.cz/clanky/test-hyundai-nexo-fcev-je-vodik-budoucnosti-osobni-dopravy-6706

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

syntetická paliva (e-paliva) - ano jejich spalování je spojeno s výrazně čistějšími emisemi. Ale jejich výroba je extrémně energeticky náročná! Aby byla uhlíkově neutrální, tak ta energie zase musí pocházet zase z obnovitelných zdrojů. Navíc výrobní kapacity jsou jen na malý zlomek objemu, který potřebujeme. A taky víte kolik bude jeden litr stát? Aktuální optimistické scénáře, když se e-paliva rozšíří, hovoří o výrobní ceně 1,5€/l bez spotřební daně.... Reálná cena za kterou je budeme tankovat bude určitě 100Kč/1l a to opět optimistický scénář - může to být i 200Kč. Motoráři navíc upozorňují, že s e-palivy nemusí fungovat současné emisní systémy. Což by taky byl nemalý naklad na vyměnu katalizátoru DPF.... 

Sledujme aktivitu Porsche, ty jako jedni z mála na tu kartu vsadili. Myslím, že e-paliva budou hrát důležitou roli pro leteckou dopravu. Rozhovor s odborníkem na paliva  

https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/auto/spalovaci-motory-synteticka-paliva-simacek-rozhovor_2303090010_afo

 

jinak k té ideologii, co je špatně, že je tady celkem silný názorový proud, který chce klimatickou neutralitu? 

koukněte se prosím na vývoj ppm CO2 v atmosféře https://faktaoklimatu.cz/infografiky/koncentrace-co2 https://faktaoklimatu.cz/infografiky/cykly-koncentrace-co2

 

Jsem zastáncem řešení příčin a ne pak řešit důsledky. Ano bude nás to teď stát 2% HDP. Ale lepší než pak platit 5% HDP za následky. Ano investice na začátku jsou potřeba.  

 

Proč si pořád myslíte, že nám diktuje něco EU? Nové emisní limity nejsou žádným výmyslem EU, ale politika rozšířená na všech hlavních automobilových trzích USA, Čína, Indie, Mexika, Japonska. Ani s přechodem na elektromobilitu nepřišla EU. České předsednictví z velké části přispělo ke schválení klimatických částí balíčku Fit for 55 - zaznamenal snad někdo nějaký nátlak na naše politické reprezentanty?  

https://www.mzp.cz/cz/news_20220104-Ceske-predsednictvi-splnilo-sve-priority-v-oblasti-zivotniho-prostredi   

 

 

 

 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ty grafy jsou hezký, ale úplně stejná korelace jako mezi nárůst CO2 a vynálezem parního stroje je korelace mezi nárůstem CO2 a samotnou velikostí lidské populace, kdy to po roce 1700 začne svištět nahoru a každý člověk sám o sobě je generátorem CO2 (ve vydechovaném vzduchu je koncentrace CO2 cca 75x vyšší než ve vdechovaném vzduchu). Takže logické řešení je, že místo spalovacích aut začnem zakazovat lidi, jinak se z klimazměny nevyuhrabem

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 minutami, lojzik76 napsal:

ty grafy jsou hezký, ale úplně stejná korelace jako mezi nárůst CO2 a vynálezem parního stroje je korelace mezi nárůstem CO2 a samotnou velikostí lidské populace, kdy to po roce 1700 začne svištět nahoru a každý člověk sám o sobě je generátorem CO2 (ve vydechovaném vzduchu je koncentrace CO2 cca 75x vyšší než ve vdechovaném vzduchu). Takže logické řešení je, že místo spalovacích aut začnem zakazovat lidi, jinak se z klimazměny nevyuhrabem

Ano je nás už 8mld. na zemi... A muže nás být i 10mld a můžeme být klimaticky neutrální... Jen se bohaté ekonomiky musí začít snažit. 

Horních 10% tvoří téměř 50% emisi skleníkových plynu. A spodních 50% tvoří jen 12% emisí. Takže celkové emise nejsou přímo úměrné počtu lidi na planetě. Vetší úměra je v životním stylu lidí v ekonomicky silných oblastech světa - ano ČR mezi ně ještě stále patří :). Největší problém je létaní vlastním tryskáčem, těch nejbohatších. Slibuju jestli se mezi ně někdy dostanu, tak mě nenapadne si v neděli odpoledne zalétnout na kávu do Milána :)     

https://wir2022.wid.world/chapter-6/   

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 19 minutami, stanmar napsal:

Která značka a model za těch 400 tisíc to prosím je ?

A u kterých vozů se týká to snižování cen ?

 

Nakupní tašky na městský a příměstký provoz. Z evropských se tomu blíží DACIA spring Škoda Citigo iV... 

Určitě najdeme i levnější ekvivalent, ale bohužel z Činy - omlouvám se tam nemám přehled a hledat to nechci 

 

snižování cen se týka všech elektomobilu. V roce 2005 stála baterie přes milion, proto se mohla prodávat jen opravdu auta luxusní nebo sportovní auta. Dnes baterka stojí 200tis-400tis Kč. Už jsem uváděl příme srovnání Kodiaq vs Enyaq - SUV která se už v ceně protínají. Tvrdím, že se ceny začínají přibližovat. Nechme se překvapit uvedením nových modelu ŠKODA... 

Editováno: , autor: silarm
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@silarm

Pokud se bavíme o cenách nových aut (samozřejmě včetně DPH), tak je to takto :

V roce 2020 stál Kodiaq s motorem 2,0TDI / 110 kw (předokolka v nejnižší výbavě) 800 tisíc. Aktuálně je k mání pouze jako čtyřkolka s vyšší výbavou a silnějším motorem (147 kW) a to za cenu od 1 249 000,- Kč (nejde to úplně přesně srovnávat, ale výkonově nejbližší varianta motoru 140 kW + podobný výbavový stupeň a taktéž s pohonem 4x4 byla v roce k mání za cenu od 1 022 900,-).

Takže ano - ceny se opticky srovnávají ovšem pouhým zdražováním těch vozů se spalovacími motory.

Problém je ovšem ten, že se zdražování nevyhýbá ani elektromobilům.

Tedy Enyaq ? V roce 2020 vstupoval na trh ve základní verzi iV 80 s cenou od 1 189 000,- Kč - dnes je nejlevnější se stejným pohonem a s cenou od 1 364 900,-.

Dacia Spring ? Aktuálně je za cenu od 576 000,- Kč s jednou výbavou a jedním pohonem. V roce 2021 při vstupu na náš trh byl Spring v slabší variantě a v základu na ceně od 449 900,- Kč.

Citigo iV se již jako nové neprodává a v posledním roce oficiálního prodeje (2020) stihlo ještě zdražit z ceny 479 000,- Kč na 499 000,- Kč.

Takže asi tak k tomu "zlevňování" elektromobilů a přibližování se cen.

Editováno: , autor: stanmar
Oprava textu
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 4
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Před hodinou, silarm napsal:

Ano je nás už 8mld. na zemi... A muže nás být i 10mld a můžeme být klimaticky neutrální... Jen se bohaté ekonomiky musí začít snažit. 

Horních 10% tvoří téměř 50% emisi skleníkových plynu. A spodních 50% tvoří jen 12% emisí. Takže celkové emise nejsou přímo úměrné počtu lidi na planetě. Vetší úměra je v životním stylu lidí v ekonomicky silných oblastech světa - ano ČR mezi ně ještě stále patří :). Největší problém je létaní vlastním tryskáčem, těch nejbohatších. Slibuju jestli se mezi ně někdy dostanu, tak mě nenapadne si v neděli odpoledne zalétnout na kávu do Milána :)     

https://wir2022.wid.world/chapter-6/   

Evropská spalovací auta mají podíl na celkových emisích na Zemi velmi malý, význam osobní dopravy je ale velký a tak hloupým a ideologickým nařizováním bude způsobeno více škody než užitku, to je velmi prosté. A vrcholem ideologické demence je zavírání (zavření) jaderek v Německu a jejich náhradou uhlím a plynem se "současným" zákazem spalováků.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi jak co, Tesla model 3 Standard Range Plus začínala na 1 199 200 Kč v 2019, dnes začíná na 1 028 990

image.thumb.png.6867643980008e7ddbcd42010834f5b0.png

 

vs 

image.thumb.jpeg.9c0d725121f3de6031c5c89e4cdc332f.jpeg
 

Octavia RS (aspoň něco co má porovnatelný výkon) stojí dnes taky přes 1mil. Takže to asi jde…

Nebo MG4 začíná v UK na 26 995 GBP, Golf tam začíná na 26 565 GBP.

image.thumb.png.4bb69fcb12837e3cbdb688cc90a8d7e4.png image.thumb.png.c559b9277e25d3eb9d00256162cc2bb5.png

 

Ale ano, už jsem to psal několikrát, v těch nižších kategoriích to minimálně v EU bude asi spíše o tom výrazném zdražení spalovacích variant :/ 

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 hodinami, silarm napsal:

... jinak k té ideologii, co je špatně, že je tady celkem silný názorový proud, který chce klimatickou neutralitu? ...

... Proč si pořád myslíte, že nám diktuje něco EU? ...

Je to špatné ze 2 důvodů:

1) vybrat si z ekologické problematiky jen sodovkový plyn a ten za ohromné peníze potírat není ekologie, ale ekologizmus (zpolitizovaná ekologie, tedy paskvil)

2) proto, že existuje i názorový proud, který tvrdí, že obsah CO2 v atmosféře závisí na sluneční aktivitě.

Sluneční aktivita je lidmi neovlivnitelná.

Že když vzroste sluneční aktivita, tak že s 6- až 11-měsíčním zpožděním vzroste objemové procento CO2 v atmosféře a teplota na Zemi.

A že když zaměníme příčinu a následek, že sice můžeme utratit libovolné, shora neomezené částky, ale požadovaného stavu že stejně nedosáhneme.

 

Já mám pořád pocit, že si z nás děláš legraci.

Nebo si myslíš, že i po roce 2035 bude v EU možné homologovat a tedy prodávat auta na benzín nebo naftu stávající?

Editováno: , autor: Tonda-B
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Děkuji za Martab Stanmar za komentář k těm cenám. Přesně tak jsem to myslel... 

 

Rozhodně nesouhlasí s tvrzením uživatele Panet: "Evropská spalovací auta mají podíl na celkových emisích na Zemi velmi malý"

 

Doprava v ČR se podílí asi 16%  a výroba paliv další několika procenty na celkovém počtu emisi skleníkových plynů. No a roční emise jsou 120 mil tun CO2eq.  tzn. odhadem 20mil tun CO2eq. Největší díl připadá na osobní dopravu. 

Doprava v EU asi 26% tzn. odhadem1000 MEGA tun CO2eq. A zase největší podíl na tom má osobní doprava. 

 

Česká Republika má bohužel emise přepočtené na hlavu jedny z nejvyšších v Evropě. Víte, že ČR má zhruba 2x větší emise skleníkových plynu na hlavu něž Čína? Ano, Asie produkuje více než polovinu globálních emisí, zároveň však představuje 60 % globální populace. Pokud by každý obyvatel planety produkoval stejně emisí jako průměrný Asiat, celkové emise by poklesly přibližně o 10 %. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@ Tonda-B - díky za diskuzi, opravdu si myslím, né já jsem o tom přesvědčen,  že v roce 2035 bude elektromobilita dominovat prodejům automobilu. 

 

Stačí se podívat jen na směřování automobilek. Tento proces v automobilovém průmyslu už dávno začal. Pokud všichni svorně nelžou tak většina nových modelu už bude elektrických.   

 

nevšiml jsi si, jak se automobilky doslova předhánějí, kdo zavede kolik nových modelu elektroaut v roce 2030 2035? 

Pro genderovou vyváženost si teď dovolím přidat odkaz co tvrdí generální ředitelka GM  Mary Barra: "Změna klimatu je reálná a my chceme být součástí řešení tím, že každého posadíme do elektroauta"  

https://www.gm.com/electric-vehicles

 

takže pokud si z vás dělám srandu já, tak si z vás dělají srandu i  leadeři automobilového průmyslu po celém světě :) 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, lojzik76 napsal:

a co kdybychom místo nákupních tašek za půl mega a střetávání cen u aut za mega a půl začli řešit něco na úrovni oktávky, aby to bylo univerzální rodinné vozidlo pro většinovou populaci?

3.generace Octavie startovala před 10 lety na Kč 334.900,-, což nebyla špatná nabídka.

4. generace je vlastně jen rozsáhlý facelift trojky, kdy vývojové náklady už jsou z větší části zaplacené.

Přesto od ledna stojí od Kč 619.900,- ...

Vidíme, že přechod na elektromobilitu musí platit i ten, koho to nezajímá a auto na baterky nechce...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

emise na hlavu jsou z globálního pohledu irelevantní, rozhodující je celkový objem. I kdybychom se v ČR postavili na hlavu a měli emise na hlavu nulové, tak nic nevyřešíme, zatímco minimální pokles emisí na hlavu v asii bude mít globální dopad. Druhá věc je důvod vyšších emisí, pokud bohatý svět outsourcuje výrobu náročnou na emise do jiných zemí, tak defacto je za ty emise pořád odpovědný konečný spotřebitel vyrobeného produktu a ne ten kdo vyrábí. Vyřešit emisně náročnou výrobu přesunem do jiné země a pak se tvářit ekologicky neni řešení.

Automobilky se chovají racionálně, to znamená že když vědí, že jim EU zakáže spalovací produkci, v mezičase jim nastavením různých regulací zkomplikuje úvěrování atd, tak jim nezbývá nic jiného. Jinak tu pani bych opravil, oni neposadí každého do elektromobilu, ale obujou lidem boty.

Vy se divíte, že lidi maj k EV nedůvěru, ale aktuální stav elektromobility je pro ty, kdo si mohou dovolit auto za >1,2mil (minimum lidí), nebo jim stačí nákupní taška za půl mega nebo to maj jako další auto do rodiny (minimum lidí), nabíjet budou v rodinném domku s vlastními soláry (minimum lidí). Jenže tohle fakt neni pro každého. Kde je tady reální vize na které se pracuje pro ty ostatní? Něco jiného je, kdyby elektromobilita masově fungovala a my se na základě toho rozhodli, že teda spalováky omezíme, ale elektromobilita zatím masově nefunguje. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 3 minutami, lojzik76 napsal:

... Něco jiného je, kdyby elektromobilita masově fungovala a my se na základě toho rozhodli, že teda spalováky omezíme, ale elektromobilita zatím masově nefunguje. 

Kdyby lidé toužili po přechodu na elektromobilitu, nemusela by EU auta s jiným pohonem zakazovat.

Ať už přímo nebo nepřímo - stanovováním stále nesmyslnějších emisních limitů.

Nikdo ale neplní socialistické plány z vlastní vůle.

To byl důvod, proč nakonec kolem socialistických zemí postavili zdi.

Aby tam udrželi lidi, kteří už nechtěli žít ve vší té utopii...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

já bych toto přirovnal k odsiřování uhelných elektráren v 90letech. Nikdo taky nechtěl investovat dobrovolně do technologii... Ale tam si to občané protlačili a politikové jednali.  To totiž nikdo nemusel platit přímo ze své kapsy, to zaplatil nepřímo stát...  A já jsem třeba rád, že nám neprší od té doby ocet... 

 

Ale EV auta budeme muset zaplatit sami. Občan nechce sáhnout do své kapsy. I když z dlouhodobého hlediska by to mohlo být výhodné.  To je najednou výmluv. Na Čínu, že změna klima nesouvisí s lidskou činností, že je zla EU atd

 

 

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

jenže odsiřování elektráren byl evoluční krok podobně jako DPF, adblue atd, tehdejší elektrárny nikdo nezakazoval s tím, že za dvanáct let bude všechno OZE, to bychom teď byli v řiti. A že občan nechce sáhnout do kapsy? Spočítejte si, kolik ho ekopřístup stojí už dnes, ekokomponenty v autě, podpora OZE, několikery kotlíkové dotace, které obrazně nakonec vylétnou komínem. Navíc s tím jak se mobilita kvůli přechodu na EV bude omezovat se budou chudí skládat na bohaté a to se vsaďte, že lidem se to lidem líbit nebude.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 28 minutami, silarm napsal:

... já bych toto přirovnal k odsiřování uhelných elektráren v 90letech. Nikdo taky nechtěl investovat dobrovolně do technologii... Ale tam si to občané protlačili a politikové jednali. ...
 

 

Ale EV auta budeme muset zaplatit sami. Občan nechce sáhnout do své kapsy. I když z dlouhodobého hlediska by to mohlo být výhodné.  To je najednou výmluv. Na Čínu, že změna klima nesouvisí s lidskou činností, že je zla EU atd

 

 

 

 

 

No vidíš a stejně si Německo v roce 2002 schválilo Energiewende, jejímž obsahem bylo postupné vypínání jaderných a uhelných elektráren, bez ohledu na to, že ty elektrárny jsou už emisně na tom líp, než když ty spálíš v krbu manželčiny staré kozačky...

A když to pak překlopili do šílenství zvaného New Green Deal, stáhli do devastace energetiky a následně celé ekonomiky i zbytek EU.

EV auta už po léta automobilkám a jejich vlastníkům platíme. Takže ten budoucí čas je použitý nesprávně.

Občan není vůl, takže pochopitelně nechce platit víc za řešení, které je dražší a má horší užitné vlastnosti než řešení, které používá dosud.

A zase humor? Co by na tom mohlo být z dlouhodobého hlediska výhodné?

Jaké výmluvy? Vždyť se přece řítíme ke světlým zeleným zítřkům plnou rychlostí.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...