Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Ono když se oháníš tím že suroviny pro elektroauta těžíme v nestabilních nebo diktátorských režimech, tak to platí o fosilních palivech a převážně i o materiálu pro výrobu aut se spalovacím motorem.

Absolutně ideální by bylo zachovat balanc, mezi všemi pohony.

Dotovat rozumně z fosilních paliv elektro pohon a hlavně pohon na vodík a pod. Ono co si budem, elektrovozík o velikosti citigo, fabia s dojezdem 300km za cenu podobnou konvenčnímu pohonu... já bych si to koupil jako druhé auto na ježdění kolem komína. Přeci jen to hned topí, nemusí se to zahřívat a pod. Elektro auto má hodně výhod o proti spalováku, nicméně pořád je to doplňkový vůz.

Problém je v tom, že je fuk jaký pohon si zvolíme pro auta, vždy budeme závislý na nestabilních regionech, ale když se nastaví mix všech pohonů, tak se riziko sníží. Na druhou stranu toto EU stále neřeší a řešit nebude, opět se vracíme k tomu že mobilita jednoduše nebude.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dlouhé stráně znám, byl jsem tam dokonce na exkurzi v celém podzemním komplexu,  byla dělaná pro  odborné pracovníky v oboru, takže nás pustili skoro všude (odborník sice nejsem, ale mám tam známého u obsluhy a byl to tedy zážitek na celý život). Ono je to sice nějaké to úložiště el. energie, ale měli bychom si taky  říci, že zde se převážně vyhlazují tzv. špičky el. energie  při nedostatku, nebo akumulují přebytky při nadvýrobě el. energie. Případné úložiště pro uložení větrné, nebo sluneční energie pracuje (ukládá) energii, kterou získáváme  tzv. "skoro zadarmo" (pomineme-li vstupní investice) z přírodních zdrojů, kdežto přečerpávačka co dodá energii např. při jejím nedostatku v síti, tak taky musí skoro to samé pobrat pro její uložení ( vytlačení vody zpět do horní nádrže), takže je to vlastně takový velký akumulátor, kde co tam  dáme, tak zase jen vytáhneme, ale ano je to svým způsobem úložiště. Ale stejně je toho málo na případné ukládání té sluneční, větrné energie.  Takových Dlouhých Strání bychom potřebovali dnes více, bohužel prý už neexistují firmy, které by se do toho vůbec pustily a taky finančně by to bylo hodně drahé a taky, kde to dnes u nás postavit. Vzpomínám si , jaký to již tehdy v 80. letech byl u místních velký problém, ohledně okolního prostředí, a to v té době  nebyli jako dnes  tak mohutně zastoupeny  různé  ekologické skupiny, typu Děti země apod..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Podle článku je předpokládaný instalovaný výkon ten čínské bát. stanice 200MW a kapacita 800MWh. Proti tomu Dlouhé straně 2x325MW a 3700MWh, to je docela slušný rozdíl. Dlouhé straně jsou stavba přímo k tomu určena, ale třeba taková Vodní elektrárna Pastviny sice od roku 64 funguje čisté jako přehradní elektrárna, ale byla navržena k (a je schopna) přečerpavacího provozu (tedy nemusí to být nutné dvě nádrže jako u Strání).

 

A ohledně energie zdarma z větrníkům, je to ve všech případech stejně (ať už baterie, nebo přečerpávací el.), úkolem je v době kdy není odbyt energii akumulovat a v době špičkového odběru ji zase vydat. Dnes se u baterií mluví o “ekologických” zdrojích, dříve to byla výstavba jaderných bloků které lze jen složitě regulovat (tu energii nemá kdo spotřebovat, takže je taky “zadarmo” jako u tebou zmíněných “eko” zdrojů). Z tohoto pohledu je to úplně stejné, oboje tu energii musí někde vzít když je jí přebytek a naopak v době nedostatku ji vydávají, tedy zde asi narozdíl od tebe nevidím rozdíl (nebo jsem špatně pochopil). A v obou případech té energie kterou “dodáme” je více než té kolik zpět získáme (účinnost u obojího kolem 80% https://oenergetice.cz/akumulace-energie/ucinnost-velkych-bateriovych-ulozist-precerpavacich-elektraren-usa-srovnatelna ). 
 

A zrovna minulý rok dali zelenou stavbě jedné na Loch Ness (https://www.newcivilengineer.com/latest/aecoms-550m-loch-ness-hydro-scheme-given-go-ahead-10-06-2021/), tedy asi nebude problém najít firmu co by to byla schopna postavit (běžně se staví i jinde ve světě).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, s vysokou pravděpodobností již žádná nevznikne, tohle mně potvrdili pracovníci ČEZu (i když neoficiálně při nezávazné debatě). Mnohé firmy co se podílely na stavbě a vybavení DS již fakticky neexistují (stavěli jsme si to prý skoro na 100% našimi firmami sami), ČEZ je v současnosti rád, že se dají sehnat kapacity na údržbu. Pokud existují firmy v zahraničí schopné obdobu DS postavit, tak si myslím, že by to pro nás bylo až neúnosně drahé. Stačilo mi, když  při exkurzi padaly nějaká čísla za tu pouhou údržbu a průběžnou modernizaci DS. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

České předsednictví v EU a elektromobilita, energie a emisní povolenky? No, když udělají z bývalého pytláka hajného (všichni víme jak pytlák mluvil  ještě cca před 2 lety a jak mluví jako hajný dnes), tak se pak za pár let nedivme, že budeme za emisní povolenky přeneseně v ceně  benzínu, nafty, el. energie platit zase více. Docela zajímavé je to, že toto téma a rozhodnutí ohledně emisních povolenek ostře kritizuje i přímý poradce našeho zmiňovaného  "hajného" Štěpán Křeček.

Nakonec eurokomisař Frans Timmermans to řekl před časem velice jasně  "Když se podaří zlomit Čechy skeptické vůči klimatické politice, půjde pak už v EU vše hladce", no a asi se to podařilo. Toliko blog bývalého tiskového mluvčího Škoda Auto a.s. Milana Smutného. A vůbec, všimli jste si kolik  pracovníků Škodovky, Porsche a i celé VW AG bylo za své názory ohledně elektromobility a zelené politiky v poslední době tzv. odejito?

 

zdroj: https://smutny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=795654

 

PS: Pořád jsem se snažil pochopit, proč se Fiala (pardon hajný)  v té jím dříve až nenáviděné EU tak moc snaží. Že by kromě strachu z hněvu vlastních občanů nakonec převážila ta plná koryta v EU?

 

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/az-70-jmen-vlada-chce-vyuzit-predsednictvi-a-dostat-cechy-na/r~050ccc2e765211edbe29ac1f6b220ee8/

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ale já netvrdím ze by u nás výstavba byla jednoduchá, jen že to není nemožné, zaznělo ze není firma co by se do toho pustila 

Citovat

bohužel prý už neexistují firmy, které by se do toho vůbec pustily a taky finančně by to bylo hodně drahé

Ta Skotská má výkon 450MW, kapacitu 2800MWh a cena nám být 550M GBP (cca 16G CZK) to bat. úložiště proti tomu 200MW a 800MWh za 13G CZK. 
 

Částky za údržbu jsou “šílené”, no u bateriovych úložiště ne o moc nižší. Je třeba si uvědomit, ze ty výkony (Dlouhé Stráně mají výkon vyšší než původní jeden blok v Dukovanech) a uložené kapacity jsou opravdu obrovské. A podle studii i plocha kterou ty stavby při srovnatelné kapacitě zaberou je srovnatelná (https://f.hubspotusercontent40.net/hubfs/5069195/Voith_2018_06_27_HydroVision_Li-Ion_Vs_Pumped_Storage.pdf). To ze je tady problém popstavit cokoli ale postihuje oboje možnosti.

 

Citovat

Dle článku se i ostatní svět snaží, ale třeba v Evropě  jsme  v tomto  ve stádiu skoro laboratorních pokusů. Jestli chceme Čínu dohnat, (a jako, že pro smysluplné uplatnění Green Dealu velká bateriová úložiště Evropa pravděpodobně potřebuje), tak  stejně si zas tak nemůžeme být jisti, jestli to má v případě vanadu smysl.

Citovat

Dlouhé stráně znám, byl jsem tam dokonce na exkurzi v celém podzemním komplexu,  byla dělaná pro  odborné pracovníky v oboru, takže nás pustili skoro všude (odborník sice nejsem, ale mám tam známého u obsluhy a byl to tedy zážitek na celý život). Ono je to sice nějaké to úložiště el. energie, ale měli bychom si taky  říci, že zde se převážně vyhlazují tzv. špičky el. energie  při nedostatku, nebo akumulují přebytky při nadvýrobě el. energie. Případné úložiště pro uložení větrné, nebo sluneční energie pracuje (ukládá) energii, kterou získáváme  tzv. "skoro zadarmo" (pomineme-li vstupní investice) z přírodních zdrojů, kdežto přečerpávačka co dodá energii např. při jejím nedostatku v síti, tak taky taky musí skoro to samé pobrat pro její uložení 


Prostě jsou různé technologie a stejně jako v dopravě, proč by jsme se měli “slepě” hnát jen za bateriemi, když jsou i jiné možnosti? Na jednu stranu se na BEV nadává, jak jsou špatně a potom tady zazní, ze máme někoho dohánět v bateriích, v situaci kdy tady provozujeme něco co je srovnatelné už desítky let? Taky tady zaznělo, ze obojí by mělo být cokoli “diametrálně odlišného”, což není úplně pravda, je tam nemalý překryv. Poslední věta dokonce evokuje něco jako více než 100% účinnost (nejen že musí dodat skoro to samé, musí dodat v obou případech dokonce více než odebrali!).

Editováno: , autor: Martab
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nějak tě nechápu s tou poslední větou o více jak 100% účinnosti, skoro jako kdyby mělo existovat něco jako je perpetuum mobile, což jsem rozhodně nechtěl říci, nebo jsem to spíše špatně formuloval, ale nechci se chytat za slovíčka, spíše jsme se nepochopili. 

 

Co se týče větší potřeby akumulace el.energie, tak pokud si opravdu EU prosadí časem Green deal a z toho vyplývající věci se vším všudy co si plánují, tj. mimo jiné uhelky pryč, plynovky časem asi taktéž,  atomovky zatím s velkým otazníkem a ve velké míře zavedená fotovoltaika, větrníky, tak potom těch úložišť budeme tedy  setsakra hodně potřebovat. Pokud tedy nechceme  mít potíže u el. energie s jejím okamžitým dostatkem, třeba v tom zimním období, nebo nechceme nějaké výrazné omezování spotřeby. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Přesně to je ten problém který jsem zmiňoval, psal jsi:

Citovat

...Případné úložiště pro uložení větrné, nebo sluneční energie pracuje (ukládá) energii, kterou získáváme  tzv. "skoro zadarmo" (pomineme-li vstupní investice) z přírodních zdrojů, kdežto přečerpávačka co dodá energii např. při jejím nedostatku v síti, tak taky musí skoro to samé pobrat pro její uložení...


tato formulace na mne vyznívá, že baterie umějí někde vzít "energii zadarmo", kdežto u přečerpávací el. musíme něco dodat ("musí skoro to samé pobrat pro její uložení"). Reálně ale obě technologie musejí pobrat více energie než vydají (účinnost kolem 80%) a obě tu energii odebírají v době přebytků (ani v jednom případě ta energie není "zadarmo", jen není jak ji využít). Tedy z tohoto pohledu mezi nimi není žádný rozdíl. Jak jsem spal v příspěvku včera, možná jsem to špatně pochopil, jak to má vyznít.

Ano, akumulaci potřebujeme jako EU, nicméně to co jsem chtěl tímto říci je fakt, že k tomu nepotřebujeme nutně jen bateriová uložiště (ať už s lithiem nebo vanadem), můžeme využít i jiné technologie.

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Připadá někomu rozumně uvažujícímu, že šéf největší automobilky na světě, tj. Toyoty je praštěný na hlavu, nebo, že vypouští z úst vyložené nesmysly? Mně tedy ne a přesto v mnoha směrech  má jiné názory než třeba vrcholoví představitelé EU. Tak kdo má, nebo bude mít časem pravdu a kdo maže med kolem huby? Nebo už zase mají lidé strach veřejně říkat, co si myslí?

 

https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/651336-sef-toyoty-tvrdi-ze-autopriemysel-sa-boji-kritizovat-elektromobily/?fbclid=IwAR0OxlsBntmiOnY7eN_VRpGlmK8CEkwk_Zpr5B1lz2RXl9H0SoDKo6-olv4

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Určitě mnozí  z nás již zaznamenali, že kromě Švýcarska i Německo (pravděpodobně i další země) připravuje legislativu pro případnou možnost odpojení, či časové omezení nabíjení elektromobilů a to pro tzv. domácí nabíjení. Dokonce to omezení by mělo být stlačeno na max. nabíjecí kapacitu 3,7 kW, což už není zas tak o mnoho více, než nabíjení z obyčejné 220V zásuvky, jištěné na 16A. Dokonce  se uvažuje o podobném omezení u tepelných čerpadel, což už by zasahovalo  do tepelného komfortu domácností. 

Dále se člověk pomalu, ale jistě dozvídá o připravované krizové legislativě v evropském regionu, ono mimo jiné se o tom zmínil náš premiér Fiala při novoročním projevu, kdy zmínil potřebu  vytváření krizových scénářů při Blackoutech, tedy toho, co ještě před časem evropští politici považovali za veřejné tabu, ačkoliv to již dávno hrozí a občas  i probíhá.

 

https://echo24.cz/a/HnX3k/zpravy-ekonomika-nemecko-elektricke-site-omezovat-tepelna-cerpadla-nabijeni-elektromobily?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=0&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=3rfrjyKG0Wd-202301020938&dop_id=19032221

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je zase deutsche objev ameriky ... to tu funguje už léta v podobě blokace spotřebičů s vysokou spotřebou (spínač HDO u sazeb D45, D46, D57 a nevím jakých elektrožroucích sazeb) ... 4 hodiny zima a 20 hodin teplo, časem to stejně bude nutné řídit operativně bez rovnoměrného rozprostření času, navíc s výrazným zdražením vysokého tarifu ... a je to logické, takové odběry prostě síť není schopna absorbovat, všichni to ví a všichni (rozuměj ekokokoti a politici rozumu mdlého) dělaj, že nic, ještě se u toho nic veselme, jak jsme green eko ... u HDO se dá obejít přepojením přímotopu do normální zásuvky, aby člověku neumrzla zadel ... až budou mít za pár let všichni dálkově ovládané elměry, bude po žížalkách, možná přímotop ještě pojede, ale zapojením druhého, nebo pračky se sušičkou bude člověk blokován a bez šťávy ... tepločerpadláři a rychlonabíječi budou vzpomínat na časy komínových a auto čmoudíků ... 

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud se schválí návrh emisní normy EURO7 v té podobě , jak s ní přišla Evropská komise na podzim 2022, tak to by znamenalo cca v půlce roku 2025 konec výroby Fabie, Scaly a Kamiqu, tolik Martin Jahn ze Škody Auto a.s.

 

https://www.autojournal.cz/skoda-bije-na-poplach-fabia-muze-skoncit-kvuli-euro-7-uz-v-roce-2025-a-s-ni-i-kamiq-a-scala/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jojo bude tam lidoví enyaq. Směšný že kvůli green deal budu místo 1t auta kupovat 2t auto dává to smysl :-D

 

Toto mě dnes ráno velmi pobavilo:

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/ukrajinska-tesla-s-generatorem-na-zadi-je-smutny-pohled-do-budoucnosti-automobilove-evropy/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=864241&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_vert_ab=864241&dop_vert_id=leg0&dop_req_id=oIAAEuT1YRz-202301060724&dop_id=19075457

 

Nicméně je jasné že i toto green brain domyslí, nějakým zákazem nebo povolenkou.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No ono to podobným systémem funguje na odlehlém českém venkově již dávno. Nemyslím zrovna tu TESLU s připojeným benzínovým generátorem (Ukrajincům se nedivím, když není kabel se šťávou, tak co jinak s TESLOU dělat), ale myslím auta všelijak upravovaná, bez STK, bez značek, bez pojištění, bez registrace apod.  A jezdí i po veřejných  místních komunikacích, samozřejmě tzv. na vlastní triko a to kolikrát za přimhouření obou očí Policie ČR, která jednak mnohdy o tom ví, mnohdy se s místními zná a taktéž mnozí příslušníci z takových oblastí pochází. Pořád i ta Policie u nás  jsou kolikrát normálně uvažující lidé, na rozdíl od úředníků  z přiblblé Evropské komise, kteří navrhují a vymýšlí nesmysly hlava, nehlava.

Samozřejmě pokud takovým vozidlem něco provedete, tak asi nikdo nebude znát  bratra a důsledky se musí nést, ale ačkoliv do těchto končin jezdím a pobytuji  již cca 40 let, tak neznám jediný případ, že by byl nějaký oficiální průser.

Dokáži si klidně představit za pár desítek let takovou jízdu s elektromobilem a s připojenou centrálou na zádi , někde v těch tzv. zapomenutých oblastech, když už tedy nebude vůbec žádný spalovák k dispozici. Musím se smát, český člověk když není zbytí, tak si cestičku vždycky najde......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To si nemyslím. Oni samozřejmě výrobu centrál na fosilní paliva taky zakážou. Zakoupení do rezervy taky nebude mít valný smysl. Je otázkou času než se po pár letech od zákazu výroby všech systému fungují na spalování něčeho, prosadí zákon, kdy se samotné spalování jakýmkoli způsobem stane trestným činem s veřejným ohrožením a bude za to vězení. Spalovat cokoli jakkoli krom elektrické energie, která bude státem řízená, bude podobný čin jak vyslovit v Rusku slovo válka. Dav vás nejprve zlynčuje a v zápětí zmizíte v neoznačeném autě a už vás nikdo nikdy neuvidí.

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

to zelený tažení mi připomnělo Cestu krve od Kulhánka

Citovat

Když jsem si kupoval lístek, dával jsem bedlivý pozor, aby byl na zelený autobus. Takový autobus se pozná podle širokého zeleného pruhu kolem dokola, podle třikrát dražší sazby a podle naprosto tichého chodu. Ale stojí za to si připlatit. Na elektrobusy ekoteroristé nepodnikají pumové útoky. Naftou poháněné autobusy a kamiony už nejezdí dobře patnáct let. Poslední rok ale začaly vybuchovat i autobusy na plynový pohon. Čím víc mrtvých, tím lépe — s jejich počtem roste publicita.

...

Zelené listy jsou velmi umírněný časopis, zle ryjí jen do těch, kteří se nemohou bránit. O ekoteroristech většinou ani slovo. To můj dědeček naschvál kouřil, používal výrobky z umělých hmot, a dokonce si pořídil trabant — dvoutaktní auto z osmdesátých let minulého století. Čím víc kouřilo, tím větší radost měl. Všem zeleným říkal ekofašos. I veřejně, v hospodě. Jednou ho i s babičkou a trabantem někdo vyhodil do vzduchu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je vidět, že to berete s humorem, nakonec co nám taky zbývá, jinak by se z toho, co politické špičky vymýšlejí musel jeden zbláznit. 

 

PS: ekonomka Šichtařová velice polopatisticky vysvětluje mimo jiné tzv. zelenou politiku alias, takzvaní ekonomové upřednostňují ideologickou čistotu místo efektivity.

 

https://www.youtube.com/watch?v=HykcLmDQklw&ab_channel=RádioUniversum

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tesla s generátorem možná vypadá vtipně, na druhou stranu není to tak dávno, co si spalováky vozili svůj vlastní generátor také

Alternativní paliva nejsou nic nového. Historické Škodovky jezdily na  dřevoplyn! | auto.cz

https://www.auto.cz/alternativni-paliva-nejsou-nic-noveho-historicke-skodovky-jezdily-na-drevoplyn-107758

 

Jinak ta el. centrála má spotřebu cca 0.45l/kWh (https://www.hobynaradi.cz/elektrocentrala-benzinova-15hp-6-8kw-400v-5-5kw-230v-podvozek-heron/), což odpovídá účinnosti cca 25% Model 3 ve městě jezdí za 15-18kWh/100km v zimě (https://ev-database.org/car/1555/Tesla-Model-3), tzn. spotřebu 6.75-8.1 l/100km.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jo, jo vozy na dřevoplyn, u nás za II. světové války naprosto běžná věc. Benzín nebyl, nebo byl potřeba na válečné účely, osobní automobily tehdy v protektorátu mnohdy konfiskovány ve prospěch válečné mašinérie, vyjma např.  doktorů se soukromou praxí apod.  Rozvážkové a zásobovací služby, taxíky, skoro vše tehdá na dřevoplyn.  Osobně si pamatuji ještě v 60. letech u souseda na zahradě malý náklaďáček s tzv. popelnicí vedle kabiny, tj. zásobník na zplynování dřeva, ale již nejezdil jen reznul potupně až  do rozpadnutí. 

 

Jinak samozřejmě TESLA s přidanou el. centrálou na zádi  je technicky a nákladově nesmysl, ale co jim na Ukrajině s takovým autem kolikrát vlastně asi zbývá.  Pro mne je nesmysl celá elektromobilita, ale to už dnes a ani v budoucnu asi nikdo a nikdy řádně a poctivě nezdůvodní, jestli to mělo smysl a ten ekologický užitek, který dle oficiálních prohlášení je hlavním důvodem jejího zavádění. Pokud se to tak úplně nepovede, tak to stejně tzv. vyšumí do ztracena, nebo se bude tvrdit, že se vlastně  nic tak nestalo a že to třeba jen částečně pomohlo. Kardinální chyby se v dnešním světě již nepřiznávají, jen se popř. otočí kormidlem dění a jede se dál....

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...