Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Vážení mám k dobru jeden opravdový a nefalšovaný příběh o zanícenosti Holanďanů k elektromobilitě. Kamarád má dceru provdanou do Holandska a vzhledem k popularitě a dostupnosti elektromobilů u nich ,si její rodina koupila nový e-Golf, podotýkám s oficiálním dojezdem cca 250 km. Letos v červenci se dcera s rodinou rozhodla navštívit tímto autem svého tatínka (mého kamaráda). "Žasl" jsem jak k tomu přistoupili a jak to naplánovali. Cestu z Holandska do Olomouce měli naplánovanou s tímto elektromobilem s teoretickým dojezdem  cca 250 km při plné baterii na 5 dní se 4 noclehy a to samé zpět, plus nějaký ten pobyt u tatínka a jeho rodiny.  Suma sumárum, jen ta cesta tam a zpět je vyšla na 10 dní, i když by se to dalo určitě jet podstatně časově rychleji, ale spojili si to asi vždy s nějakým výletem, nebo poznávačkou u místa noclehu. Když jsem se kamaráda ptal, co je to proboha napadlo, že to takhle dlouhodobě jeli, tak mě bylo řečeno, že to holandská mentalita takhle jako mi češi neřeší a že si tu elektromobilitu vychutnávají, jak jsou ekologičtí.

Tak se jen hypoteticky ptám, za jak dlouho to u nás v ČR naší mladé generaci takhle vtlučou do hlavy, že budou třeba do Chorvatska jezdit elektromobilem cca 2-3 dny a nebudou ten podle mě "promrhaný" čas vůbec řešit? 

Zajímavý příběh, bohužel pravdivý...........mě osobně to hlava jaksi nebere.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží na tom, jak se to vezme. Pokud pro někoho dovolená = co nejrychleji se dostat k moři, tam se na týden vyvalit na pláž a potom zase honem domů, tak ano - 3dny do Chorvatska jsou promrhaný čas. Potom se na to dá pohlížet tak, že i cesta může být součást dovolené a během toho navštívit nějaká zajímavá místa. Já k moři zásadně na dovolenou nejezdím - umřel bych tam nudou. Takže když jsem loni jel do Francie, tak jsem tam taky nejel na jeden zátah (i když to jde). Po cestě jsem se stavil v Sinsheimu v technickém muzeu, potom ve Štrasburku, kde je úžasné historické centrum, přespal jsem v apartmánu uprostřed vinic a druhý den jsem dojel do cíle. Cestou zpět něco podobného - akorát jsem to vzal přes Bodamské jezero, rýnské vodopády a spal jsem v hotelu s luxusním výhledem na Alpy ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží na tom, jak to bylo a jak se to podá, takto to vypadá jako strašné utrpení. Na druhou stranu jsem teď jel jen do západních čech, google říkal cca 4,5h, no vyjel jsme ráno, stavil se v Brně, žďáru, Humpolci, Točník, Kladruby. Sice nám cesta nakonec zabrala přes 12h, ale zase jsme si ji užili a poznali nová místa. Ano, dojezd 250km je docela málo, ale něco s reálným dojezdem kolem 500km a cenou srovnatelné s běžným spalovákem (což je bohužel třeba v tom Nizozemí realita, a né proto, že by tam byli elektromobily levné) bych si dokázal představit a žít s tím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Bože potahovat co 250km ani náhodou. Už raději letíme a za pár hodin jsme u vody a nemusím ještě natahovat prodlužku z okna hotelu. Dcera studovala v Norsku a divila se jak jim trčí pro produžky z oken baráků před kterýma stojí auta na trávníku. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...
  • o 2 týdny později...
  • o 1 měsíc později...

Elektromobilem přes celé Česko: Zoe vs. e-Niro vs. Corsa-e - TV Show Garáž

Celkem dobré video, hlavně pro ty. co by chtěli používat elektromobily na delší vzdálenost a nejenom po městě a okolí. Dobře z toho vyšla KIA e-Niro, podobně by snad dopadla i Škoda Enyaq.

https://www.televizeseznam.cz/video/garaz-tv-show/elektromobilem-pres-cele-cesko-zoe-vs-e-niro-vs-corsa-e-tv-show-garaz-64109957

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Taky jsem to před chvilkou četl a nevím, co si o tom má člověk vůbec myslet? Emise 10 mg/km NOx,, se snad nedá ani teoreticky dosáhnout, to by ten automobil musel stále jezdit jen na volnoběh, nebo tak nějak.  

Je mi to všechno divné, obzvláště když velké automobilky  vždy disponovaly velkou mocí, velkými  penězi, obrovskými  lobmanagementy a přesto kňourají nad náporem z EU, že je to položí, pokud nedojde k obrovskému přechodu na elektro. a že to není dobře, atp....

Úředník z EU bude vždycky úředník, poslanec EU bude taky vždy poslancem, ale lidí s IQ tykve tam sedět nemohou, takže jak to vlastně je doopravdy?  Na rozuzlení pohádky o zcela bezemisní  a vše zachraňující elektromobilitě si budem muset trochu déle počkat. Ona pravda stejně nakonec vyleze napovrch, ale asi bude pak  již pozdě na cokoliv!!!

Zajímavé je, že jsem nikde nedohledal jakoukoliv komunikaci rozhodujících lidí z EU  třeba s novináři, kde by obhajovali, nebo se i bránili proti tzv. nepříjemným otázkám ohledně restrikcím v oboru automotive. Pravděpodobně něco takového k veřejné diskusi odmítají vůbec připustit. 

Silně mi to připomíná dobu ve východním bloku, před 30-ti a více lety, tehdy se diskuse na citlivá témata taky nepřipouštěla. tehdy vás za blbý dotaz mohli popotahovat, dnes vám na nepříjemný dotaz raději ani neodpoví. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ty emise jsou naprosto nesplnitelné - já v tom vidím maximální snahu ukončit výrobu nových vozidel se spalovacími motory, ovšem kde je tedy potom omezení nákladní dopravy, lodní, letecké ....

A pak mě ani nepřekvapuje že - "Britský premiér Boris Johnson plánuje příští týden oznámit zákaz prodeje nových aut na benzin a naftu od roku 2030, tedy o pět let dříve, než se původně plánovalo."

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Oni nepotřebují omezovat nákladní dopravu, nebo pevně nalinkovanou  veřejnou osobní dopravu, oni pravděpodobně potřebují omezit svobodný, nezávislý a nekontrolovatelný pohyb lidí. Rozhodně nepředpokládám, pokud by tedy existovala jen a jen elektroauta, že jich bude po světě tolik, co dnešních aut na fosilní paliva.  A pokud ano, tak při daných technologiích si nedovedu představit, jak by se všechna tzv. elektricky uživila.  A dálkový přenos elektrické energie vzduchem, který by to mohl rozetnout, ještě nikdo nevymyslel, A že by tohle všechno v EU nebyli schopni domyslet?  Mě to přijde všechno jako prostředek, k určitému způsobu jak ukočírovat přílišnou volnost a svobodu lidí. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Elektrická lobby pravděpodobně na vítězné vlně. Začíná to do sebe pěkně zapadat.  EU a emisní normy , Německá vláda a její bezemisní politika, VW AG a její proklamovaná  naprostá elektrifikace portfolia, přesun popř. i odstranění  vrcholových managerů koncernu VW AG  nepodporujících naprostou elektrifikaci atd., atd., 

Tohle je ještě obsáhlejší a rozsáhlejší materiál, okolo připravované emisní normy EURO 7:

https://www.autoforum.cz/predstaveni/eu-chce-uz-za-5-let-odstrelit-spalovaci-motory-jedinym-trikem-vitr-vane-z-nemecka/ 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V tom článku mě docela zaujal ten komentář redaktora :

https://www.autoforum.cz/zajimavosti/kdo-je-skutecnym-strujcem-regulaci-eu-vazne-nam-vladnou-byrokrate-s-ekology-/

Něco na tom bude, zvlášť v současnosti, když už je jasné že minimálně koncern VW vsadil pouze na kartu elektromobility. Teď už pro ně není cesty zpět.

A my se z toho po....

Ačkoliv třeba za 10 let budu mluvit jinak, nicméně to by se musela opravdu zásadně změnit infrastruktura a také by musely jít ceny těch elektromobilů minimálně na úroveň dnešních cen velikostně podobných vozidel se spalovacími motory. Tomu ovšem nevěřím - někdo ten pokrok bude muset zaplatit a stát ani výrobce to určitě nebude.

Takže se nejspíš stane vlastnictví vozů doménou těch, kteří na to opravdu budou mít.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 5 minutami, stanmar napsal:

...a také by musely jít ceny těch elektromobilů minimálně na úroveň dnešních cen velikostně podobných vozidel se spalovacími motory. Tomu ovšem nevěřím - někdo ten pokrok bude muset zaplatit a stát ani výrobce to určitě nebude....

S tím jak roste cena "obyčejných" aut díky všelijakým pokutám a emisním restrikcím se obávám, že toto bude za chvíli pravda, ale ne v takovém kontextu jak to bylo myšleno :(

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Greenpeace varuje, že máme větší problém, než spalovací motory.  

Napřed elektromobilita, teď omezování metanu v chovu hospodářských zvířat. Opravdu unikátní článek ohledně toho, že metan nás a naše klima ohrožuje v Evropě minimálně tak negativně, jako spalovací motory. No potěš pánbůh, jestli na tohle skočí EU a její komisaři.  Opravdu, rozum se asi již dočista vytratil, asi neví nic o tom, že příroda sama o sobě produkuje mnohonásobně více metanu, než celý  hospodářský chov zvířat. Jestli je na tom šprochu o aktivitě Greenpeace  , aspoň pravdy trochu, tak amen s námi, řídí nás a rozhodují o nás opravdoví mistři oboru!

https://www.autojournal.cz/greenpeace-varuje-ze-mame-vetsi-problem-nez-spalovaci-motory/

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já mohu s jistotou říct, že elektromobil si příštích minimálně 10 let nepořídím. Až bude dojezd kolem 700km a více (což asi nikdy nebude) tak nad tím začnu teprve uvažovat. Jezdím dlouhé trasy a v období jaro až podzim jezdíme s karavanem. Takže za sebou vleču 1,5t. Pokud by elektromobil tohle utáhl tak dojezd by byl ani ne poloviční. Prostě pokud nemá dovolená vypadat tak, že pojedu týden k moři, a za 5 minut to otočím abych mohl byt za týden zase zpátky doma tak to nebude nikdy proveditelné. Elektromobil může dobře sloužit jako nákupní taška. Sednout, zajet nakoupit 10,20 či 30km a zase zpátky..

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hodně dnešních elektromobilů ani nemá povoleno táhnout přívěs, prostě nebyly na to homologovány, jinak by pravděpodobně jak píšeš,  měly s tím přívěsem dojezd nula, nula... něco málo a ztratily by tak další body. Já si elektromobil rozhodně v životě nekoupím, ale u mne rozhoduje již pokročilejší věk, takže s dnešním autem snad dožiji a taky to, že bydlím na sídlišti a rozhodně nebudu natahovat prodlužku ze 3. patra, kde mám byt.  Budoucí důchodci ze sídlišť, asi přijdou úplně o běžný individuální dopravní prostředek. Tobě (pokud si mladšího věku), asi nezbude po čase nic jiného, než si koupit elektromobil. I starší spalováky po čase v bazarech a lidem dojdou a dojedou.  Může to třeba ještě trvat 20-30 let, ale co pak?

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jestli ovšem bude ještě palivo. Auto bez koule na vesnici? Mám tři a to poslední na ni už čeká taky.

Ty prodlužky z oken zaujaly dceru, když byla na stáži už před několika lety v Norsku a nechápala to. Zato loni byla pracovně u saudů a to byla jiná ropná píseň. Jsem 50+ a snad to už taky dožiju bez dobíjení baterek. 

Editováno: , autor: ben06
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jinak ještě si můžete přečíst pěkné pojednání o elektromobilitě v novém Světě motorů č. 49/2020. 

Jen tak z hlavy, jsem si rychle z toho článku ve SM, přepočítal ty podíly osobní automobilové dopravy na celosvětových emisích CO2 a vyšlo mi tak  cca 1/500 podílu.  Každý ať si z toho vyvodí své a udělá si svůj osobní názor. Podle mne jde o něco úplně jiného než o tzv. čistotu ovzduší, akorát nemáme přístup k těm správným  informacím, abychom  se dopátrali o co tedy vlastně jde, i když spousta věcí nás může napadnout.......

Jen tak mimochodem, již párkrát jsem zabrousil na internetové stránky EU a na její dokumenty a nařízení a někdy mě lezou oči z důlku, co si tam za volo....nky vlastně vymýšlejí,  a to není jen vůči elektromobilitě. Studijního materiálu je tam na roky čtení. 

https://europa.eu/european-union/index_cs

 

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...