Přejít na obsah

Aditiva (Verva 100)


panet

Doporučené příspěvky

VERVA 100 neobsahuje klasický biolíh, ale je na bázi ETBE (etyltercbutyléter). ETBE má příznivý vliv na výhřevnost paliva, lepší oxidační stabilitu a neváže na sebe vodu, která negativně působí na výkon motoru a korozi.

Od 1. 1. 2021 zvýšili podíl ETBE. Díky tomu se nám podařilo ještě zlepšit výkonnostní parametry paliva. Zároveň tak došlo k posunu maximálního obsahu kyslíku v palivu. Proto je od 1. 1. 2021 VERVA 100 na stojanech označená evropským značením E10.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

 Nedávno jsem si toho taky všiml, když jsem tankoval Verva 100 do mého 1.8T. 

 

Tak jsem začal pátrat. ETBE bylo ve Vervě 100 kolem 15%. Nyní je to podle stáčecího listu 20,1% alespoň z konkrétní čerpačky a listu ze stáčení. A popravdě také se poohlížím jinde.

 

Samotné ETBE takový problém není. Problém, je že obsahuje kyslík. Paliva E5 mají normu max 2.7% m/m. E10 pak 3.7% m/m. A tady právě došlo k posunu v obsahu kyslíku. Čili to palivo má menší výhřevnost a tedy to ve výsledku může znamenat vyšší spotřebu. Jak moc k tomuto došlo nevím. Zdá se mi, že se mi také zvedla lehce spotřeba.

 

Nicméně již delší dobu se dá internetem dočíst, že lidé mají s Vervou 100 problémy. Snad Vám toto info pomůže.

 

Osobně chci zkusit N98 z Tank Ono. Dováží jej z Rakouska. Bude bez aditivace, ale to se dá samostatně doplnit buď Millers Petrol Eco max, nebo VIF.

 

Každopádně u Benziny v blízké době tankovat nebudu.

 

Psal jsem jim pár dotazů a tvrdili, že se výhřevnost zlepšila, no těžko. Už z logiky věci. Dále, že je to kvůli legislativě. No, legislativa nenařizuje mít palivo E10, ale umoňuje. Podle mne zde jde o čistý kalkul a jako vždy o peníze. Oktanové číslo tam bylo na stáčecím listu 100,6. Čili to zůstalo cca stejné. Nicméně o co víc je tam ETBE, tak podle mého ošidili benzinový základ. Podle mého snaha ušetřit na spotřební dani. Ale to je pouze můj názor. 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak jistě že jde o peníze, mají na tom slušnou marži, platíš značku. Vycítili možnost ty marže ještě zvednout a víc papírově vylepšit svůj produkt.

Nicméně překvapilo mě že si reálný dopad nějak neověřili na běžných motorech, podle mě s tím zničí zavedenou značku. Já jsem odebíral pouze Vervu, nyní už u nich neberu nic...

Skoro si myslím že chybu napraví, protože tak to si tu značku brzy odrovnají...

Editováno: , autor: 15degren
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jste me tady nahlodali,

ze se jim na to taky vyseru.... 

Autem jezdi manzelka, tak nemohu posoudit,

ale asi na tom neco bude. 

Znam par inspektoru jedne site, co jezdi a kontroluji provozovatele CS a tlak na uspory je velky, nebot mezirocne vetsinou maji pokles poctu zakazniku a tim i obratu.

Nekde to musi nahradit 😁

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jsem na tom podobně. Doposud  pouze Verva a zvažuji, že zkusím Maxxe. Člověk nad tím moc nepřemýšlí, ale když najednou narazí na problémy ostatních, tak mu dojde, že se jeho auto projevuje podobně. Taky změnu vnímám, ale dosud jsem tomu nevěnoval pozornost.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Poslední rok jezdím pořád na N100, většinou Verva. A taky mi to přišlo teď nějaké horší, bez toho abych to tady četl. Co teda místo ní? MOL nebo OMV?

Vzal bych od Eurooilu 98, ale ČSPH s ním je jako šafránu.

Editováno: , autor: Lancelot
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V České republice se vyrábí pouze benzin s oktanovým číslem 95 značený na pumpách jako Natural 95. Vysokooktanová paliva s oktanovým číslem 98 a více, jaké představují například Shell V-Power Nitro+ Racing, OMV MaxxMotion 100 nebo Verva 100 od Benziny se k nám dováží z okolních rafinérií na Slovensku, v Rakousku nebo Německu. - tolik výňatek z článku viz. 

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/jak-a-kde-vznikaji-tekutiny-bez-kterych-se-dnes-neobejde-vet/r~694b32dca0e011e6b635002590604f2e/

Předpokládám, že co si ORLEN Unipetrol  - Benzina určí za složení do VERVY100, tak to tam v té příslušné rafinérii udělají, samozřejmě při zachování všech předepsaných norem.  Takže pokud rafinérie patřící a vyrábějící třeba pro OMV udělá i vysokooktanový benzín VERVA 100 pro Unipetrol, tak to přeci neznamená, že stejné složení bude mít i OMV MaxxMotion 100. 

Nakonec , kdo má zájem se něco dozvědět o skutečném složení benzínu MaxxMotion 100, tak z webu OMV je odkaz na :

 

Pro další informace, prosím, kontaktujte:

OMV Public Relations:    Jan Řezáč, FYI Prague, +420 777 066 063, e-mail jan.rezac@fyi.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Unipetrol už asi dva roky vyrábí Vervu 100 v Kralupech. 

 

Řeklo mi to několik řidičů, co zaváží Benzinu. 

 

Měly ho vyrábět už dřív, ale diky požáru v Litvínově museli dát peníze jinam. 

 

Na stáčecím listu jsou Kralupy n/Vlt. 

Editováno: , autor: Šindy87
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tohle je odkaz na webovou stránku ORLEN-Unipetrol, kde je k vidění tabulka s vyráběnými benzíny a naftou , které se vyrábějí v rafinériích Kralupy a Litvínov. Vysokooktanový benzín  tam jako výrobek těchto rafinérií nevidím.

https://www.unipetrolrpa.cz/CS/NabidkaProduktu/rafinerske-produkty/PohonneHmoty/Stranky/default.aspx

 

Podle jiných (mnou neověřených) zdrojů, mě bylo řečeno, že vysokooktanový benzín z jiných zahraničních rafinérií může být do Kralup/Litvínova, ale i např.  do skladů jako je Loukov a i do jiných skladů expedován po železnici a zde přetáčen do autocisteren a expedován na  čerpací stanice, proto tedy ten stáčecí list z Kralup. Může to ale být částečně  i jinak, to by člověk musel mít známé přímo u zdroje.

Vervu 100 má ORLEN Unipetrol v nabídce na webu zařazenou jen  jako maloobchodní produkt, viz. 

https://www.unipetrolrpa.cz/CS/NabidkaProduktu/MaloobchodniProdukty/Stranky/default.aspx

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@roubic Maj tam v tom pro nás laiky celkem zmatek. 

Jednak když si člověk rozklikne ten jejich Aditivovaný benzín,  tak se hned na začátku dočte , že je to BA 95 viz. 

https://www.unipetrolrpa.cz/CS/NabidkaProduktu/rafinerske-produkty/PohonneHmoty/Benziny/Stranky/Ultra95adben.aspx

 Když si dále rozklikneme Bezolovnatý automobilový benzín BA 95, tak je v té tabulce zahrnut jak BA 95, tak BA 98, kde u obou je uveden obsah ethanolu max. 5% a kromě octanového čísla tam v tom složení nejsou vůbec žádné rozdíly. 

https://www.unipetrolrpa.cz/CS/NabidkaProduktu/rafinerske-produkty/PohonneHmoty/Benziny/Stranky/BA-95-Natural.aspx

 

Čert, aby se v tom vyznal, jaká je vůbec skutečnost!!!!

 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Takže naněkolikrát jsem to video dokoukal a kromě obvyklých omáček to začalo být zajímavé tak od 23. minuty, kdy se začali toho experta ptát na biosložky v palivu.

Důležitá informace pro mě byla ta, že složka benzínu ETBE (je tam v té VERVĚ 100 , co by 20% podíl) je z 50% procent vyráběna z Ethanolu (biolíh) a z 50% z ostatních petrochemických uhlovodíků. Čili proto má VERVA 100 na stojanech označení 10 v kroužku, neboť z celkového objemu paliva je tam v základu 10% biolíhu, i když to není přímo samotný biolíh, ale to ETBE, které se vyrobilo z poloviny z biolíhu. Biolíh jak tam bylo ve videu řečeno má horší energetickou účinnost než ETBE a ETBE má jen o málo horší energetickou účinnost, než čistý benzín.

Takže nová VERVA 100 nebude na sebe vázat vodu, jak tomu bylo taktéž  i do konce roku 2020, ale při její výrobě se používá v současnosti  v základu více biolíhu, než doposud. I za tím mohou snad stát některé z těch negativních zkušeností našich kolegů po 1.1.2021.

Nevím jaká je finanční náročnost výroby čistého benzínu a finanční náročnost výroby biolíhu, ale ORLEN-Unipetrol asi chtěl zabít dvě mouchy jednou ranou. Jednak zvýšit podíl biopaliva (Ethanolu alias biolíhu) v celkovém podílu výroby všech paliv, aby plnil nějaké to nařízení EU a dopadlo to při tom i na VERVU100, no a jednak i při výrobě snad  nákladově něco ušetřit. Jednak nechtěl tedy ten Ethanol přímo míchat do benzínu, tak jako v N95,  ale přes to ETBE a zároveň  zachovat tím nějakou tu vyšší prémiovost VERVY 100.  Možná tím tedy ušetřil nějaké ty výrobní náklady, ale možná taky zhoršil tzv. stravitelnost (energetickou účinnost) VERVY 100 pro naše motory. 

 Až nám i do N95 za nějaký čas nacpou napřímo až 10% Ethanolu, tak budem v budoucnu u Benziny rádi i za tu VERVU 100. 

Já osobně zatím  u Benziny kupuji EFEKTU 95 a dodávám tam i VIF z plechovky.

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

K doplnění předešlého sem dávám vyjádření  jednoho člena z fóra oleje.cz:

 

Tak mi nedalo a napsal jsem do firmy SGS, bývalý ústav pro kontrolu paliv. Některé sítě ČS u nich byly v programu pečeť kvality, včetně Benziny.

Napsal jsem panu Ing. Třebickému. Vedoucí úseku kontroly paliv a maziv. Asi největší kapacita v ČR na paliva.

20% ETBE nevidí jako problém. Kvalitou to podle jeho slov bude podobné. Verva 100 je teď pod E10, protože obsahuje více kyslíku, díky vyššímu podílu ETBE, čili teoreticky nižší výhřevnost a v důsledku vyšší spotřeba, nicméně k tomu mi řekl, že se bude jednat o nárust o 0,4%, že prakticky to nebude mít vliv na spotřebu. Spíše než obsah ETBE v palivu jde o aditivaci pokud je člověk spokojený s benzinem, určitě by kvůli vyššímu obsahu ETBE palivo neměnil.

Další co jsem zjistil jinde. Robin Oil a jejich Natural 98 - 15,5% ETBE.

Psal jsem i na ONO - jejich Natural 98 se vozí z Rakouska. Je bez ethanolu, a obsahuje cca 14% ETBE.

EuroOil Natural 98 - tam mi bylo řeceno taky 14% ETBE.

 

Tak mám další data.

MOL a OMV nemají úplně konkrétní listy u prémiových paliv, nicméně něco jsem zjistil.

MOL EVO 95 - Etanol 4.9%, ETBE 4.8%
MOL EVO 100 - Etanol 0,62%, ETBE 14.9%

OMV Natural 95 a MaxxMotion 95 mají stejné info, nicméně moc konkrétní také není.
Etanol max. 5%, ETBE max. 7%. Rozdíl u těchto dvou paliv bude asi pouze jen v aditivaci.

MaxMotion100 - Etanol max. 3%, ETBE 13 až 17%. Nicméně ten etanol tam bude jako u ostatních, tedy pod 1%.

Shell FuelSave 95 - Etanol 4.1%, ETBE 6.17%

Až bude možnost, ještě zjistím Shell V-Power 100.

Zjistil jsem i jak se počítá ETBE do celkévo možností biosložky. Jelikož není celé vyrobené z bio, tak se započítá 47% z jeho množství, čili koeficient 0.47. :wink:

PS: Stopové množství etanolu v premiovkách pochází z ETBE, které se z něj vyrábí.

 

Editováno: , autor: DušanV
  • Líbí se mi 1
  • Díky 1
  • Pozitivní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...