Přejít na obsah

Motor 1.4 16V 63 kW


biliv

Doporučené příspěvky

Pístovej motor v autě nebo v éru, je to jedno - vliv tam je, akorát že ten motor s vrtulí má daleko vyrovnanější režim chodu (v průběhu životnosti) - nahození, musí se nechat ohřát, teprve ohřátýmu se mu může naložit = vyždímat z něj startovní výkon (minimální vejška a nutnost podávat maximum výkonu), ten se často udává i jako 110% nominálního výkonu motoru, pak stoupání do cestovní vejšky - a už v jeho průběhu se mu stahuje plyn (teda krom stíhaček, který obecně jdou nahoru na plný kotle ještě s forsáží = přídavným spalováním). Běžnej cestovní let nestíhacího a neakrobatickýho letadla trvá 95% času mezi odlepením a přistáním a během něj motor jede na 50-75% nominálního výkonu, furt ve stejnejch točkách - to motor v autě nezná.

 

Fakt je, že ty motory pro éra jsou stavěný celkově s vyšším litrovým výkonem, pracujou obvykle s víceoktanovým palivem (i u nás pořád ještě běžně olovnatým !!! benzínem s oktanovým číslem 130 - v tuzemsku už se nevyrábí, spotřeba se kreje dovozem) - a taky mají kratší životnost. Určitě ale mají předepsaný revize ne po ulítanejch kilometrech, ale PROVOZNÍCH HODINÁCH respektive MOTOHODINÁCH - a ty se počítají podle celkovejch odpracovanejch otáček podobně jako třeba u lokomotiv nebo u traktorů. Takže sevisní intervaly jsou daný daleko přesnějším způsobem - a taky jsou daleko tvrdším způsobem vynucovaný - jednoduše éro s "přetaženýma motohodinama" nesmí do vzduchu a basta. Představte si, že byste byli 150km od domova a scházelo vám 140km do výměny oleje a "malýho servisu" - a prostě byste nesměli vyjet, protože do cíle cesty byste přetáhli servisní interval... 

Tolik k nejzákladnějším provozním rozdílům mezi motorama na kola a motorama k vrtuli - víc nemá cenu rozebírat.

 

A ten vliv teplot (a tím i hustoty) nasávanýho vzduchu se u 4taktů neprojevuje tolik, jako u 2taktů - i když i u 4taktu je citelnej, u 2taktu to je obzvlášť znatelný - a platí, že čím menší kubatura, tím je ten rozdíl citelnější. On totiž Lordík napsal tu základní poučku jen obecně, ale ona má i matematickej tvar, kde se (mnohem přesnějc) počítá výkon spalovacího motoru z hmotnosti vzduchu prohnanýho motorem za jednotku času a z rozdílu teploty (a tlaku) nasávanýho vzduchu a vyfukovanejch vyexpandovanejch plynů. Ty všecky parametry se dosadí do rovnice a výsledkem je základní teoretickej tepelnej výkon, kterýho by motor měl dosahovat, kdyby se zanedbaly ztráty třením a pohonem dalších funkčně nutnejch systémů (alternátor, vstřikování, mazání, chlazení, pohon rozvodu atd). A v tý základní rovnici opravdu platí, že čím větší je časovej objem vzduchu, tím je vyšší výkon, ale Lordík už nenapsal, že tam taky je nepřímá úměra - že čím je vyšší teplota nasávanýho vzduchu, tím taky klesá jeho hustota a při stejným jednotkovým objemu je tím i menší celková váha za stejnou časovou jednotku neboli o stejný procento klesne i výkon...

 

Tomuhle všemu se předchází buď tím, že výrobci úmyslně papírově podhodnocujou motorový parametry a udávají míň, než motor skutečně dává - aby splňoval daný TTD i v nadmořský vejšce nevím už kolik - ale je na to normativní požadavek, stejně jako na maximální teplotu okolí (tuším 2500 metrů nad mořem a 50°C) - anebo se k motoru dá turbo a nějaká regulace tlaku za turbem, takže motor dostává bez ohledu na nadmořskou vejšku až do nějaký vejškový hranice pořád stejně navýšenej plnicí tlak - tam si výrobci dovolujou udávat výkon daleko přesnějc (bez rezervy), protože jim to právě elektronikou řízená regulace dovoluje nastavit mnohem přesnějc než u atmosky - stačí jen patřičně namapovat ŘJ co se týče vstřiků a regulace turba...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pandoro, já bych ti doporučil chodit pěšky, a nemusel bys sáhodlouze řešit problémy nesmrtelnosti chrousta, což se jinak nedá nezvat. Kdo zná historii tvých dotazů zde (ale i nejen na tomto foru), ví o čem je řeč. Řešit nějakou údajnou línost u nového motoru s fascinujícím "výkonem" (ostatní prominou) 63 kW ve voze typu Fabia, mi přijde už jako počátek šílenství. Kolikrát si to vytočil do těch "závratných" otáček, při nájezdu 1500 km, že můžeš toto tvrdit? 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pawouku,  do 5 000 otáček vytáčím motor aspoň 3 x týdně, takže nějaké poznatky mám a jezdím stále stejné trasy, takže např. ve čtvrtek jízda 18 km, průměrná spotřeba 4,4, olej na 50°C zahřátý po 6 km, dnes při -6°C stejná trasa, olej na 50°C zahřátý po 11 km, průměrná spotřeba 5,2.

Předpokládám, že toto je diskuzní fórum a pravidla neporušuji, takže tvou reakci nechápu, ale koneckonců už více lidem se zde nelíbili tvé agresivní reakce.

Editováno: , autor: Pandora
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pístovej motor v autě nebo v éru, je to jedno - vliv tam je, akorát že ten motor s vrtulí má daleko vyrovnanější režim chodu (v průběhu životnosti) - nahození, musí se nechat ohřát, teprve ohřátýmu se mu může na............................

Ďakujem za doplnenie, my sme to bohužiaľ v škole nepreberali až to takej hĺbky, predsa len študujem taký "techniko-ekonomický" hybrid letectva, ale vždy sa rád niečomu priučím. Hlavne z oblasti automobilových motorov, lebo tie sme neriešili v škole vôbec.

 

Ak by niekto mal záujem, môžem ešte doplniť nejaké vzorce o ktorých hovoril Ekkar, ale je to toho celkom dosť ;)

Editováno: , autor: Lordiik
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pawouku,  do 5 000 otáček vytáčím motor aspoň 3 x týdně, takže nějaké poznatky mám a jezdím stále stejné trasy, takže např. ve čtvrtek jízda 18 km, průměrná spotřeba 4,4, olej na 50°C zahřátý po 6 km, dnes při -6°C stejná trasa, olej na 50°C zahřátý po 11 km, průměrná spotřeba 5,2.

Předpokládám, že toto je diskuzní fórum a pravidla neporušuji, takže tvou reakci nechápu, ale koneckonců už více lidem se zde nelíbili tvé agresivní reakce.

Ne, opravdu nic neporušuješ, a nikdo ti nebude bránit v diskusi. Ale máš zde jistou pověst, tak se pak nediv příslušným reakcím. Někdy mi to ovšem připadá, jako bys jel autem prvně v životě, například jako teď, když jsi přišel na to, že za mrazu se motor ohřívá daleko pomaleji. ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V pohodě. Prostě X krát na stejné trase vždy v jednom kopci protáhnu dvojku k 70 km/h (5 000 ot.), jen dnes poprvé v těch mrazech mně přišlo, že to tolik nezrychlovalo, před tím jsem měl Favorita a na dvojku tato Fabie zrychluje oproti němu parádně.

Koneckonců tato vytáčící se dvojka mě ve čtvrtek zachránila od nehody, kdy jeden řidič jel na červenou a dvojku jsem vytočil kam to až šlo, aby do mě nenarazil, bohužel to bylo za studeného motoru.

Jinak jezdím defenzívně a na spotřebu a aby to auto nebylo vyloženě líné z takových jízd, tak ho vždy na konci trasy, kdy už je olej dávno zahřáty, protáhnu na pár vteřin.

 

S autem a motorem stále maximální spokojenost.

Editováno: , autor: Pandora
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja mam najeto asi 2100km,z toho uz 1000km na plyn. Rozdilu pri teplote jsem si nevsimnul.Je  ale poznat,ze pokud je motor podtoceny,tak mu dele trva,nez se po podrazeni sebere.Jinak maximalni spokojenost,moc se tesim,az budu po vymene oleje v 5 tisicich a pojedu k motorpowerovi na brzdu,protoze neverim,ze to auto ma 63kw.Zda se mi,ze to bude vic,jen chci vedet o kolik.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže je mašinfíra a MAŠINFÍRA - tohle je jednotvárný pošťuchování vagónů sem tam po seřadišti. 12 hodin v kuse, jednou BRBLY BRBLY BRBLY tam a zase BRBLY BRBLY BRBLY zpátky. Nebožtík táta by to pokládal za trest, on byl PAN MAŠINFÍRA - jezdil traťovou službu, dálkový náklady a rychlíky... Fakt je, že i posun někdo dělat musí, takže jo, i to je mašinfíra - akorát že jezdí pomalu jako liftboy - do třetího patra, ano pane, prosím madam, do přízemí - a na pořádnou trať se nedostane jak je rok dlouhej...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dostali jsme se hrubě k OT, ale 714ka, přezdívaná Velké LEGO je osazena dvěma exLIAZ motory 1,2C(z počátku repasí jinými motory u ČKD označovanou 6z což byly 4ventily taky LIAZ označovaných u nich jako M2). Ty jsou pro toto užití bohužel na nic. Ač mám LIAZ v lásce, tak tam bych je trápit nedal.

Editováno: , autor: KubinoPv
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...