Přejít na obsah

Dobití akumulátoru


Marek1806

Doporučené příspěvky

a jak ji bude zapojovat, když bude nafouklá 20 voltama, tak vyletí všechny pytle :smich:

K tomu sváření-když odpojíš baterku, tak čím si pomůžeš, když vše máš spojeno s kostrou vozidla.A ještě dotaz, budu svářet na návěsu, kde baterka není :palec2: co stím, aby neodešlo ABS atd.

Vy když jedete a dobíjí se baterka při jízdě, taky něco podnikáte?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Dokáže tedy někdo skutečně odpovědět jestli se může nabíjet baterka připojená nebo je nutné, lepší baterii odpojit(určitě lepší odpojit, ale to se vymažou všechny paměti ve vozidle, RJ, rádio, atd.)

A jaké je přípustné, doporučené maximální napětí při tom dobíjení, aby se nepoškodily elektrické jednotky, jestli třeba 16V není už moc pro ty jednotky, to mě zajímá asi nejvíce. Nabíječku mám obyč bez řídíci elektroniky prostě dává proud 6A pořád.

Jednoduchá pomoc - zásadně se nabíjí baterie odpojená alespoň na jednom pólu, minimálně se tedy musí odpojit kostřicí kabel, aby do elektrických obvodů auta nemohlo proniknout přepětí při náhodné poruše nabíječe. Olověný akumulátor může při nabíjení dosáhnout napětí až 16,8V (nabíjení ze zdroje proudu bez omezení nabíjecího napětí) a norma pro autoelektroniku požaduje odolnost minimálně proti připojení napětí 18V - ale náhoda je vůl, navíc odlehčené nabíječe běžně můžou mít "naprázdno" napětí dosahující i 30V - to klesne na obvyklou hodnotu kolem 14-15V teprve po připojení k akumulátoru.

Jinak - kdo chce nabíjet baterku mimo auto a neriskovat přitom vymazání pamětí, tomu doporučuju koupi malého "gelového" akumulátoru pro zabezpečovací systémy, má parametry 12V/7Ah a stojí kolem 400-500Kč. Tento akumulátorek lze držet trvale nabitý nějakým malým adaptérem na stálém napětí 12,8 až 13V (při tomto napětí má v alarmech životnost kolem 4-5let) - a pro potřebu vyjmutí hlavní baterie auta tento malý akumulátor připojit ve shodné polaritě do zásuvky pro zapalovač. Pokryjou se s tím odběry všech pamětí a ani při úplném odpojení hlavního akumulátoru nehrozí výmaz registrů po dobu cca 3 dnů. Běžnou nabíječkou se přitom hlavní aku nabije nejpozději za 24 hodin.

a jak ji bude zapojovat, když bude nafouklá 20 voltama, tak vyletí všechny pytle :smich:

K tomu sváření-když odpojíš baterku, tak čím si pomůžeš, když vše máš spojeno s kostrou vozidla.A ještě dotaz, budu svářet na návěsu, kde baterka není :palec2: co stím, aby neodešlo ABS atd.

Vy když jedete a dobíjí se baterka při jízdě, taky něco podnikáte?

Napětí 20V na nabité 12V autobaterii je pitomost - jak jsem napsal výš, elektrochemicky je vyloučeno, aby Pb akumulátor v neporuchovém stavu i s připojeným nabíječem překročil velikost napětí 17V. Navíc se ve všech návodech jasně uvádí, že po odpojení nabíječe se má akumulátor před uvedením do provozu ponechat cca 30 minut stabilizovat a "odplynovat" - během této doby se napětí ustálí na max. 12,8V, takže nějaké "lítání pytlů" v žádném případě nemůže nastat - naopak k této událost by mohlo dojít, pokud by se někdo pokoušel nabíjet aku v autě NEODPOJENÝ.

Co se týče svařování - akumulátor se má odpojovat hlavně proto, že vypnutá elektronika je značně odolnější proti případným impulsům, naindukovaným silným svařovacím proudem do kabeláže. Co může odejít, je alternátor a jeho diody popřípadě další elektronika v ŘJ, pokud by se při svařování prorazilo svařovací napětí (zápalné napětí u CO2 je cca 70-90V, u TIGu s vf zapalováním oblouku to jsou až kilovolty!!!) do rozvodu - proto se nemá v autě svařovat elektrikou tam, kde jsou pod plechem nebo v plechovými díly tvořeném kanále natažené kabely. Pokud už se musí na takovém místě vařit, má se kabeláž buď vytahat, nebo zakrýt plechovým krytem (co je snadnější).

Jinak při nabíjení za chodu motoru by při dobrém regulátoru napětí v alternátoru nemělo dojít k nárůstu napětí nad 14,5V - nad tímto napětím totiž dochází v akumulátoru k prudkému vývinu kyslíku a vodíku z elektrolyzované vody a krom toho, že taková směs je třaskavá, dochází při prudkém bublání k vystřikování elektrolytu ven z akumulátoru otvory pro odvod plynů. Co takový kyselinový aerosol v prostoru kolem baterie udělá, nikdo z nás nechce. Výrobci regulátorů/alternátorů se proto shodli na nejvyšším napětí 14,5V (náklaďáky 28,5-29V), které dovolí "regler" alternátoru dosáhnout - pak by ho měl odbudit a dalšímu nárůstu napětí zabránit.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 6 měsíců později...

Ta plastová pixla je na zácvaky kolem. Nejdřív odpoj kabel na kostru, pak sundáš kladný prívod z baterky, odděláš ten pojistkový box na baterce - a prohlídni si ji nahoře pořádně dokola, jsou tam takové packy, které odpáčíš a sundáš vršek. Zbytek už je jednoduchý. I tak ale vyndání baterky trvá třeba proti Favoritu zhruba 4x tak dlouho... lol...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Poslední dobou často při startování musím trochu dýl točit a někdy třeba pak nenaskočí světla (nesepne denní svícení, případně naskočí se spožděním). Myslel jsem, že je to baterkou má již víc než tři roky, ale tu jsem nechal změřit na i na zátěžovém a vše ok.

Takže to vypadá spíš na špatné dobíjení. Kolik má sprvaně dobíjet FII 1.2htp, baterka je 44Ah? Případně kde hledat chybu?

Doplněno: na VAGu žádne chyby nejsou.

Dík za radu.

Editováno: , autor: zattrix
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Vezme se voltmetr, přepne se nejlépe na rozsah 20V, aby bylo dobře patrné stoupání napětí, zvedne se kapota u NENASTARTOVANÉHO auta a měřák se připojí PŘÍMO NA VÝVODY baterie. V klidu, nejméně hodinu po jízdě by měl ukazovat kolem 12,3 až 12,5V - pokud ukazuje míň, je něco špatně s baterkou. Potom, aniž by se něco odpojovalo, pomocník za volantem "vezme za startér" - napětí na startérem zatížené baterce by nemělo spadnout pod zhruba 10,8 až 11V. Po naskočení motoru by se už na volnoběh mělo napětí okamžitě začít zvedat a velice rychle, v řádu několika sekund by mělo dosáhnout alespoň hodnoty 13,5 až 13,8V. S motorem v otáčkách kolem 2500rpm by pak napětí na baterii nemělo přesáhnout výše Petrumrem uvedených 14,5V a ani při dalším zvýšení otáček motoru už by nemělo stoupat - na tuto hodnotu jako na maximum se nastavují regulátory proto, že nad tímto napětím olověný akumulátor začíná silně plynovat = "vařit" a vystřikuje přitom kyselinový aerosol všude do svého okolí. Pokud akumulátor nedosáhne ani po několika desítkách sekund až minutách uvedené napětí, doporučuju překontrolovat nebo nechat překontrolovat alternátor - odborné servisy na to většinou mají stend. Může to být uvolněná nebo proražená/přerušená usměrňovací dioda stejně jako špatný regulátor napětí nebo sjeté uhlíky/kroužky nebo přidřená ložiska. Oprava v závislosti na závadě - uvolněná dioda se znovu zalisuje do segmentu, vadnou je nutno vyměnit za totožný typ, krátké uhlíky nebo vadný regulátor se vymění, šišaté kroužky se stočí na soustruhu, ložiska se namažou nebo rovnou vymění taky.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

Ja tvrdím, že ak sa používa kvalitná nabíjačka, ktorá je vybavená aj reguláciou napätia, tak pokiaľ nie je schopná dodať viac ako cca 4,5A pre 44 Ah akumulátor, resp 6A pre 60 Ah akumulátor, tak by som bez obáv dobíjal pripojený akumulátor v aute. Ja takto dobíjam akumulátor vo viacerých autách a bez jediného problému. Navyše si stačí uvedomiť, že po istom čase sa všetky RJ uspia aby mali čo možno najnižšiu spotrebu. Takže aj prípadné prepätie by mali zniesť. Každopádne plné nabitie akumulátoru rozhodne prospeje, a to nie len v prípade, že auto jazdí prevažne po meste. K plnému nabitiu akumulátora dôjde až po niekoľkých hodinách jazdy. Takže ak niekto dochádza do roboty a cesta mu trvá povedzme hodinku, akumulátor sa mi síce nevybije, ale ani nebude nikdy plne nabitý.

Bezúdržbový olovený akumulátor, ktorý je naplnený kyselinou neexistuje. Tie bezúdržbové akumulátory, to znamená len ich zníženú údržbu. Ale už z princípu je jasné, že pri nabíjaní akumulátora a vodík a kyslík z elektrolytu vyparujú. Akurát u bezúdržbových aku sa veľká časť plynov vyzráža a vráti späť. V OII som mal tiež bezúdržbový akumulátor s magickým okom a pod nálepkou boli zátky, ktoré išli vylúpnuť. A myslím, že aj u tých akumulátorov s malými dierkami by išlo v prípade potreby doplniť destilovanú vodu striekačkou s ihlou.

Ja mám vo FII RS od výroby akumulátor Varta. A je označený aj číslom 5K0 519 .....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ja tvrdím, že ak sa používa kvalitná nabíjačka, ktorá je vybavená aj reguláciou napätia, tak pokiaľ nie je schopná dodať viac ako cca 4,5A pre 44 Ah akumulátor, resp 6A pre 60 Ah akumulátor, tak by som bez obáv dobíjal pripojený akumulátor v aute. Ja takto dobíjam akumulátor vo viacerých autách a bez jediného problému. Navyše si stačí uvedomiť, že po istom čase sa všetky RJ uspia aby mali čo možno najnižšiu spotrebu. Takže aj prípadné prepätie by mali zniesť. Každopádne plné nabitie akumulátoru rozhodne prospeje, a to nie len v prípade, že auto jazdí prevažne po meste.

Regulace napětí není potřeba, stačí regulace nebo i jen omezení nabíjecího proudu - napětí si olověný akumulátor "reguluje" sám podle stupně nabití. Maximálním "luxusem" může být odpojovač akumulátoru od nabíječky po dosažení určitého napětí nebo přepínač do režimu udržovacího nabíjení.

Co se týče přepětí, podle norem by měla veškerá elektronika určená pro automobily být schopná odolat na svých napájecích přívodech napětí napěťovým impulsům s polaritou shodnou s běžným napájením o hodnotě až dvojnásobku nominálního napětí při kterém běžně pracuje (v běžném autě tedy impulsně až 28-29V) a v případě impulsu s polaritou opačnou by mělo veškeré zařízení odolat napětí až řádu 100V - přesné doby trvání a průběhy zkušebních impulsů jsou součástí norem pro zkušební atesty.

K plnému nabitiu akumulátora dôjde až po niekoľkých hodinách jazdy...
Tohle tvrzení je pitomost, protože šestičlánkový olověný akumulátor, běžně nazývaný "dvanáctivoltový" podle svého napětí za klidu, má v případě OPRAVDU PLNÉHO NABITÍ napětí asi 16,8V, v případě moderních "vápníkových" technologií (baterie označené "Ca-Ca") pak až 17,3V. Je to stav, při jehož dosažení už se nezvětšuje energie uložená v elektrochemických procesech a veškerá energie přivedená z nabíječe se spotřebovává na elektrolýzu vody = akumulátor přitom silně plynuje, napětí už dále nevzrůstá. Protože ale přitom dochází k velkému úbytku elektrolytu jak elektrolýzou, tak rozstřikem aerosolu do okolí, v autech se tato mez nikdy nevyužívá - regulátory napětí k alternátorům jsou nastavené na začátek oblasti silnějšího plynování neboli napětí 14,4V u starších aut a zhruba 14,7-14,8V v autech už v sérii vybavovaných "vápníkovou" baterií. Převedeno na využitelnou kapacitu je to asi 85-90% maximální kapacity.
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Regulácia prúdu je v podstate tiež obmedzenie napätia.

Moja nabíjačka po dosiahnutí cieľového napätia prestane dobíjať akumulátor a už ho len udržiava v nabitom stave. Takže elektrická sústava už nemá trvale napätie 14V a viac ako počas nabíjania. A to si myslím je správne.

Samozrejme som nemal na mysli to teoretické plné nabitie, kedy už dochádza k výraznému plynovaniu a napätie na článku je 2,75V (16,5V u 12V aku). Je logické, že to sa nepoužíva kvoli úbytku elektrolytu. Myslel som plné nabitie, ktoré je dosiahnuteľné za bežných podmienok, teda tých cca 2,4V na článok (t.j. cca 14,4V u 12V akumulátora). Každý akumulátor má svoj vnútorný odpor (s vekom narastá) a nenechá do seba tlačiť akýkoľvek prúd. Takže hoci má auto 120A alternátor a za jazdy by bol schopný dobíjať akumulátor povedzme nejakými 50A, tak akumulátor takéto množstvo energie nie je schopný prijať. Navyše v zime, kedy je elektrolyt podchladený je to ešte horšie. Chemické procesy sú pomalšie.

Nikde sa mi nepodarilo nájsť maximálny trvalý dobíjací prúd olovených akumulátorov, všade sa len odporúča desatinový prúd. Navyše sa všade udáva, že ak sa nabíja menším prúdom, predĺži to životnosť akumulátora. Ale ak by sme zobrali do úvahy, že na dobitie je potrebných o 40% viac energie ako potom môžeme z akumulátora odčerpať, tak tých 40% energie sa počas dobíjania premení na teplo. Zoberme si 60 A.h akumulátor. Ak by sme ho chceli dobiť z 50% nabitia, tak potrebujeme dodať cca 30 A.h. Ak by sme akumulátor nabíjali prúdom 21A, dobitie by trvalo približne 2 hodiny. Ale z tých 21A by sa na dobíjanie využilo len cca 15A a zvyšných 6A sa premení prevažne na teplo. Takže sa akumulátor bude zahrievať asi tak, ako keby v ňom bola umiestnená 60W halogénová žiarovka z predných svetiel. A povedzme si otvorene, že toľko tepla po dobu 2 hodiny by zakrytovanému a tepelne izolovanému akumulátoru asi neurobilo dobre. Takže sa obávam, že ani takýto prúd nebude v praxi možný a počítam, že dobite 50%->100% bude trvať aj dlhšie, než tie 2 hodiny. A o to mi išlo, že dokonalé dobitie je vecou niekoľkých hodín.

U slabších akumulátorov (napr. 44 A.h) je situácia obdobná, lebo alternátor je zvyčajne slabší, dobíjací prúd by bol menší, teda aj slabšie zahrievanie, ale aj veľkosť akumulátora je menšia, tak by sa v konečnom dôsledku akumulátor zahrieval rovnako, ako ten väčší pri vyššom prúde.

Editováno: , autor: Diamant
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Část energie se spotřebuje na nabíjení, zbytek na ohřev a elektrolýzu vody - nezapomeň, že na rozštěpení vody (2x) H2O na 2x H2 a O2 je potřeba určité kvantum energie - vzniklé plynné produkty také částečně utečou z akumulátoru a tím tu energii odnesou s sebou. Takže Tvůj předpoklad, že 40% dodané energie se spotřebuje jen na ohřev akumulátoru není tak úplně přesný. Ten ohřev je jen asi 10-15% z celkové dodané energie. Navíc - účinnost 60% se bere jako účinnost celého cyklu nabití + vybití. Požadavek na dodání asi 1,35-1,4násobku energie k nabití nějaké číselné kapacity znamená účinnost přes 70%. Nesmíš totiž zapomínat, že akumulátor se silně zahřívá i při vybíjení, kdy se na jeho vnitřním odporu spotřebuje část elektromotorického napětí vygenerovaného chemickým procesem. Tehdy se akumulátor (hlavně elektrolyt) zahřívá daleko víc než při nabíjení. Při výpočtu ohřevu taky nesmíš zapomínat na tepelnou kapacitu materiálu - desek, elektrolytu a na neustálý odvod tepla do okolí v motorovém prostoru.

Množství energie odebrané z akumulátoru můžeš jednoduše spočítat jako "ampérsekundy" - pokud běžný startér má střední proud řádově 150A a startuješ 5 sekund, odebral jsi jedním startem energii 750 As. Přitom 1Ah je 3600As. Jednu ampérhodinu tedy spotřebuješ přibližně za 24 sekund startování (skutečnost je silně závislá na teplotě motoru a tím způsobeném větším nebo menším odběru startéru). Pokud tedy je akumulátor nabitý jen z 50%, pak při 60Ah akumulátoru i během zdlouhavého startu, klidně několikrát opakovaného neodebereš více jak asi 2-3Ah. Tento objem energie je do akumulátoru doplněn právě tím vysokým počátečním dobíjecím proudem ihned po naskočení motoru už během řádově první 1/4 hodiny běhu a po zbytek doby chodu už se akumulátor pouze plynule dobíjí. Nabíjecí proud je regulován právě elektrochemickými procesy na deskách - tím, jak stoupá % nabití, zvyšuje se zdánlivý vnitřní odpor akumulátoru kladený nabíjecímu proudu = na akumulátoru roste jeho elektrochemické napětí, takže se zmenšuje rozdíl mezi napětím generovaným altíkem a okamžitým napětím akumulátoru - tím klesá i nabíjecí proud. Věř tomu, že i akumulátor vybitý z více jak 50% bude po několika minutách chodu motoru nabíjený proudem jen o málo převyšujícím hodnotu 10A a tato hodnota se bude stále zmenšovat - skutečného zmenšení proudu na nulu se ale nedočkáš, protože i na pouhé udržování napětí na 14,5V je potřeba energie, která se musí dodat z altíku. Na tohle byly výborné staré motorky a některá ze starších aut, které měly na palubní desce ampérmetr s nulou uprostřed, takže se dalo jednoduše odečítat kolik proudu a kterým směrem (z // do akumulátoru) teče... Existují i elektronická zapojení, která dovolují měřit tento proud bez zásahu do rozvodu auta - možná by se hodně lidí divilo, co všecko nabíjecí soustava jejich mazlíka vyvádí během jízdy...

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

tak ja mam baterku bezudrzbovu, a zatial som ju vzdy nabijal pripojenu.... a ziadny problem... nabijacku mam inventorovu, ktora si vsetko reguluje sama. a dokonca ked som bol v service tak audiny a skodovky pripajalu na nabijacku bez odpajania baterie, dokonca v niektorych audinach to bolo zakazane... tak neviem....

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Pokud má ta nabíječka omezení napětí i naprázdno například na 17-18V, tak by se nabíjení i neodpojené baterky nemělo negativně projevit - krátkodobé přivedení napětí 18V je ještě v toleranci, kterou by měli dodržovat všichni výrobci automotive techniky. Jak říkám, pokud není baterka úplně v prdeli, ureguluje si napětí při nabíjení sama. Ze strany servisu je to ale samozřejmě risk, protože nikdo neví, kdy se v nabíječce co posere a kdy pošle do nabíjecího obvodu nějaký zpropadený impuls. Baterka impulsy ignoruje, pokud se už nežádoucím delším přivedením vyššího napětí jo poškodí, jsou náklady v řádu jedné-dvou tisícovek za novou. Ale pokud se vyčudí nějaká ŘJ nebo další elektronika v autě a zjistí se, že to bylo od nabíječky při nabíjení neodpojené baterky, veškerá škoda jde na triko tomu, co připojil k baterce nabíječku a neodpojil ji aspoň od kostry auta.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Invertorová nabíječka je ještě větší risk než klasická s trafem na 50Hz - protože invertor bez zátěže anebo s vypadlou regulační smyčkou může produkovat klidně i 100V a pokud nevystřelí jeho ochrana na výstupu, bude to cpát do baterky a v případě neodpojení i do sítě auta. Seriózní servis nabíjí baterku odpojenou minimálně od kostry a se zbytkem auta zálohovaným malou 7,5 nebo 12Ah "gelovkou" připojenou na tu dobu do zapalovačové zásuvky. Ono i používání různých pomocných "startovacích vozíků" je věc, kterou žádný seriózní výrobce nedoporučuje (pokud to není jen kárka nebo rudl se štosem akumulátorů, ale opravdu aktivní spínaný zdroj napájený ze sítě).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

neodpojuji baterku při nabíjení ani při svařování,teorie je nanic.Když je rychlonabíječka,tak jinak než na pol ji nepřipevníš,protože nemá krokosvorky.Když nabíječka má krokosvorky,tak ty se nepřipojují na olovo,protože by udělaly tam záryp.

Editováno: , autor: petrumr
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak ja by som pre istotu nikdy nenabíjal baterku v aute, to si dám tu námahu s odmontovaním a namontovaním.

drž se fábie zuby nechty je to jedno auto,kde aspon tu baterku vidíš.U některých aut máš problém ve dvou ji aspon uvidět :palec2: a u některých zapomeneš,že jsi ji chtěl vyndat. :palec2:

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak, tak, dnes jsou s odpojením dost značné problémy, ale pokud chceš vyndavat rozhodně nic proti tomu. I já jsem měl obavy, ale situace mne donutila nA autě přecpaného elektronikou a dalšími vymoženostmi současnosti a vše proběhlo O.K.. :)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 roky později...

Potreboval by som poradiť. Tu vyššie v príspevkoch sa spomína, že je možné po dobu kým bude vybraná batéria napájať auto malou batériou pripojenou na zapalovač. Ja takú malú batériu nemám, tak som dostal nápad, že na tú chvíľu kým sa prehodí batéria by som pustil do zapalovača šťavu z nabíjačky. Neviem teda koľko. Nejaký jeden ampér? Bojím sa aby som si niečo neodpálil!

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Záleží na tom jakou máš nabíječku. Jestli nějakou automatickou, co se dneska prodávají, tak se nejspíš ani nezapne. To by musela být nějaká domácí výroby s transformátorem, usměrňovačem a nejlépe ještě s vyhlazovacím kondenzátorem.

Tvůj požadavek bych řešil raději osmi monočlánky do série. A předem se ujistit, že se nerozsvítí stropní světlo apod. aby se zbytečně nevybíjely.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...