Přejít na obsah

Výkon 1.2 jede lip jak moje 1.4 16v 74kw


lada

Doporučené příspěvky

Bemo: Este raz dakujem! :)

Ale ted uz radsi cesky... :)

Jsem holt jeste ta generace, ktera sledovala v televizi serial Dempsey&Makepeace ve slovenstine... :) Takze neco ve mne zustalo.

A jako rec je mi slovenstina libozvucna.

Mimochodem, pred nejakou dobou sel tenhle serial u nas v televizi v ceskem zneni a nebylo to ono! ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám 47kW a spotřebu mám vyzkoušenou nejnižší tak kolem 3200-3500, ale mám upraveno chipem, ono je to v provozu taky o tom, že pokud potřebuju předjet, tak to z otáček 3200-3500 jde lépe než z 3000, kdy je max. momentu a při tomto manévru to tolik nežere a tímto způsobem jezdím za 5,5 l.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ak by sa motor testoval na brzde či na stolici, tak tam by sa to ozaj potvrdilo. Platí totiž, že motor má najnižšiu absolútnu spotrebu (t.j. najmenej paliva na prejdenú vzdialenosť) pri maxime točivého momentu a najnižšiu relatívnu spotrebu (t.j. najmenej paliva na vyrobený kW výkonu) pri maxime výkonu.

Dá sa to aj celkom logicky odôvodniť. Maximum točivého momentu je stav, kedy sa dostane frekvencia nasávania vzduchu do valcov do harmónie s frekvenciou, ktorá je daná tvarom a dĺžkou sacieho potrubia (aj čistota vzduchového filtra môže túto frekvenciu meniť). Inak povedané, maximum točivého momentu je taký stav, kedy motor potrebuje vynaložiť najmenej energie na nasatie vzduchu do valcov. Proste vzduch v sacom potrubí pulzuje tak, že sa zotrvačnosť vzduchového stĺpca využije na čiastočné naplnenie valca.

Ale v praxi sú aj iné faktory. Samozrejme, že čím nižšie otáčky, tým menšia spotreba. S narastajúcimi otáčkami motora totiž kvadraticky stúpa zotrvačnosť nerotačných dielov. Rovnako s narastajúcimi otáčkami rastie aj minimálny výkon, ktorý je motor schopný vyrobiť a tým pádom sa môže od istých otáčok už spaľovať viacej paliva, než je potrebné na udržanie ustálenej rýchlosti auta. A menej sa spáliť nedá, keďže by už zmes vo valci nehorela. A taktiež rýchlosť by mala byť pre priaznivú spotrebu nižšia, než nejakých 100 km/h, kedy už začína celkom výrazne vstupovať do hry odpor vzduchu. Ktorý tiež rastie s druhou mocninou.

Tých cca 9 kW na udržanie auta v chode je reálnych, len treba ešte pamätať aj na straty v prevodovke, rozvodovke a ložiskách, ktoré sú u Fabií obvykle tak do 15 kW (konkrétne u mňa 15,5 kW pri cca 5000 otáčkach, ktorým zodpovedá cca 150 km/h). Pri nejakých 3000 otáčkach to bolo cca 8 kW. A ešte treba dodať, že najnižšia spotreba obvykle býva na najťažšom prevodovom stupni. Takže ak si všetko spočítate, výde vám presne rýchlosť a otáčky, pre váš konkrétny motor, kedy je najnižšia spotreba. Čo samozrejme nie je až také jednoduché.

Posledným faktom je to, že neraz má točivý moement aj viacej vrcholov (pri reálnom meraní na brzde) a prvý vrchol bežne býva už niekde medzi 2000-3000 otáčkami. Ale oficiálne sa udáva to najvyššie maximum a to môže byť napr. až pri 4300 otáčkach. Pozrite si napríklad na mojej stránke www.railweb.sk krivky motora 1,3 vo Felicii a uvidíte tam dve maximá, ale v tomto prípade je vyššie to prvé. Tak sa udáva v tech. špecifikáciách práve to (možno zámerne). Ale stále to na veci nič nemení, aj keby sa udávalo ako vyššie to druhé, motor má stále približne rovnaký priebeh točivého momentu. Takže hoci je udávané maximum točivého momentu pri 4300 otáčkach, motor kľudne môže mať nižšiu spotrebu okolo 2500 otáčok.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Platí totiž, že motor má najnižšiu absolútnu spotrebu (t.j. najmenej paliva na prejdenú vzdialenosť) pri maxime točivého momentu a najnižšiu relatívnu spotrebu (t.j. najmenej paliva na vyrobený kW výkonu) pri maxime výkonu.....

.....Ale v praxi sú aj iné faktory. Samozrejme, že čím nižšie otáčky, tým menšia spotreba. ....

.... Takže hoci je udávané maximum točivého momentu pri 4300 otáčkach, motor kľudne môže mať nižšiu spotrebu okolo 2500 otáčok.

suhlasim uplne so vsetkym

citujem len podstatne casti pre mna, teda v oblasti maxima krutiaceho momentu spotrebuje motorizacia najmenej paliva na vyrobeny kW, teda z toho jasne vyplyva ze toto nieje najnizsia spotreba, ale len motor je najucinnejsi pre vyroby danych kW kotre odpovedaju tym otackam.

Cim nizsie otacky tym vyssia spotreba... to je to co tu cekly cas posledne tri stranky tocim

Dakujem -_-

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Nie, to si poplietol. Ešte raz:

"Platí totiž, že motor má najnižšiu absolútnu spotrebu (t.j. najmenej paliva na prejdenú vzdialenosť) pri maxime točivého momentu."

- (ale pod maximom si nemusíš predstaviť iba tú hodnotu, čo sa udáva v papieroch, lebo ako som už hore uviedol, niektoré motory majú uvádzané až to druhé maximum. Takže pod maximom si predstav prvý vrchol na krivke točivého momentu).

"Najnižšiu relatívnu spotrebu (t.j. najmenej paliva na vyrobený kW výkonu) pri maxime výkonu....."

Už rozumieš? Tie 2 vety som zámerne oddelil, lebo tebe sa to nejako spojilo.

Nie, čím nižšie otáčky, teoreticky tým nižšia spotreba (nie vyššia), ale aj to len do istej miery. Ako som už písal, veľmi záleží, kedy dôjde k rezonancii medzi frekvenciou nasávania zmesi do valcov a frekvenciou sacieho potrubia. Ale zjednodušene povedané, každé zapálenie zmesi vo valci = isté zhorené palivo. A pre každý motor existuje hranica, pod ktorú sa už ísť nedá, proste na jedno zapálenie zmesi vo valci sa už nedá použiť menej paliva. Hovorí sa tomu stechiometrický pomer. Takže minimálne spotrebované množstvo paliva je tak dané objemom motora a jeho otáčkami. Síce túto hranicu už vedia napríklad motory FSI posunúť aj nižšie. Ale to je na dlhšiu debatu.

Takže ak zvýšiš otáčky motora dvojnásobne, musíš aj pri minimálnom možnom výkone motora spáliť 2x toľko paliva. Iná vec je už to, koľko sa v akom režime vyrobí z toho paliva mechanickej energie, koľko z vyrobenej energie sa spotrebuje na plnenie motora vzduchom a na iné straty, koľko paliva sa premení na teplo a koľko z toho tepla prestúpi stenami valcov a koľko tepla odíde výfukom. Proste celá veda.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

NiceOne - poďme na to konkrétne. Napíš, aký máš motor a potom to budeme riešiť konkrétne pre tvoje auto, lebo takto vo všeobecnej rovine sa to riešiť nedá. Ideálne by bolo, keby si mi poslal rovno aj krivku výkonu a točivého momentu tvojho motora z brzdy (obvykle totiž tie namerané hodnoty vyzerajú predsa len inak než podľa výrobcu a líši sa to motor od motora). A ja ti potom viem napísať, že teoreticky ktoré otáčky by mali byť najúspornejšie a ty potom napíšeš, či to tak je alebo nie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No u 40 kW HTP vrcholí točivý moment na 3000 otáčkach a nárast je pomerne strmý. Ale pri 3000 otáčkach by malo HTP jazdiť tak niečo pod 100 km/h, takže odhadujem, že asi bude výhodnejšie mierne zvolniť a jazdiť tak okolo 2600 otáčok a to bude asi optimum z pohľadu spotreby. Tachometer by mohol byť niekde na 90-ke, skutočná rýchlosť tak 83. Ďalším znížením rýchlosti by mohla spotreba ešte o čosi klesnúť, ale rýchlosť už bude príliš nízka pre bežnú premávku. Pri rýchlostiach nad 100 km/h by už mala začať spotreba rásť, keďže oba faktory (ako točivý moment, tak aj odpor vzduchu) už nízkej spotrebe neprajú.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

fabka2004 - neviem ako tvoje auto, ale moje malo najmenšiu spotrebu skutočne v oblasti okolo a pod maximom točivého moementu. Jedná sa konkrétne o 1,3 MPI vo Felicii a taktiež 2,0 MPI vo Fabii.

V/// RS - ale ešte by sa patrilo napísať, čo má pod kapotou ten Seat a prípadne aký starý je.

2004 rok vyroby a je to sa mi zda 1.2 alebo 1.4 to uz neviem :(-_- ale dostal to co mu patri :D:p

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

tak kua tu bude o chvilu debata HTP vs FSI tak 190 mohol dat ale iba tachometrovych a podla gps isiel tak 185KM/h ale 190 to uz je podla mna dost a sam mam fabiu HTP konkretne 1.2 40 KW ;)

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

ja uvediem len fakta, mam fabiu combi 16V vid podpis a tomu udava vyrobca max. vykon pri 5000 ot. a max. rychlost 170km/h. tak som preratal podla prevodoveho pomeru na 5-prevodovy stupen pri 5000 ot. dosahuje auto skutocnu rychlost 170km/h. takze to co udava vyrobca je realiza a nie co ukazuje tachometer. takze take udaje isiel som dole kopcom 190km/h ide vsetko co ma kolesa :p. a vyrobca vie preco je tam ten udaj ist za hranice s otackami pri ktorom je dosiahnuty max. vykon je nelogicke autu dochadza dych a to ze to niekto dole kopcom rozbehne 190km/h na HTP a pride rovina tak mu to hned klesa dole na cca 170km/h a aj to je len udaj tachometra ktory skresluje. takze ak ma HTP 40kW pisane max. 151km/h tak tolko ide v skutocnosti. a este jedna vec hadat sa kolko ide HTp je blbost ten motor ani nie je konstruovany na take rychlosti staci si zobrat dialnicu ked zacne stupat tak to auto ma problemy udrzat 130km/h tachometrovych a nie realnych. zavisi od zatazenie.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Hoj,

jel jsem 175 (dle tacho) po rovnice s plynem na podlaze, otacky 5500. S HTP 47 kW ve Fabii Combi :-), docela me to prekvapilo, neni to rychlost na cestovani, ale pokud mohu jet s takovymhle motorem (kupoval jsem do mesta, kde najedu 99 procent) celkem pohodlne 140-150 km/h ve trech lidech a narvanym kufru, tak jsem spokojen, vic nepotrebuju :-P .

W.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

houmr - presne tak. Ono sa totiž tie prevodovky navrhujú tak, že sa podľa výkonu motora určí, asi akú maximálku by auto daných tvarov, hmotnosti a výbavy (myslím prevodovka, pohon, obutie a pod) dosiahlo a potom sa prevodovka navrhne tak, aby tá stanovená maximálka dosahovala pri maxime výkonu. A je samozrejmé, že s narastajúcimi otáčkami stúpa síce rýchlosť vozidla, ale výkon už za maximom len klesá, kdežto odpor vzduchu stúpa. Takže reálna maximálka bude veľmi blízka tej, ktorú udáva výrobca. Môže byť síce o trochu vyššia, lebo v praxi zvyknú motory dosahovať o čosi vyšší výkon. Ale rozhodne to nebudú také obrovské rozdiely, ako sa na všakovakých fórach neraz ukazujú. Jedine za vetra či dole kopcom. Ale nedá sa to považovať za normálnu maximálku.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...