Jump to content

koupě nabíječky


NNNTomas
 Share

Recommended Posts

Ahoj, chtěl bych si koupit nějakou nabíječku na autobaterii, určitě nějakou automatickou.

S jakou máte dobré zkušenosti? Značku?

Pro baterie cca do 70Ah stačí.

Jakou byste mi poradili?

Taky jsem pred 2 lety vybiral. Nechtel jsem do toho vrazet zbytecne prachy. Koupil jsem 4A/12V od firmy Filson. Funkce bez problemu, naprosto mne vyhovuje. Nabijet muzes i pri pripojenem akumulatoru v aute. Stala me tusim 399 kc.

Pak mam jeste jednu, temer tu samou, pouze v provedeni 6A/6V/12V. S tim 6V nabijim masinu a se 12V pripadne autobaterii, ale jiz odpojenou.

Takze abych to shrnul, bohate staci nabijecka zhruba do 500 kc.

Link to comment
Share on other sites

Ahoj, chtěl bych si koupit nějakou nabíječku na autobaterii, určitě nějakou automatickou.

S jakou máte dobré zkušenosti? Značku?

Pro baterie cca do 70Ah stačí.

Jakou byste mi poradili?

Taky jsem pred 2 lety vybiral. Nechtel jsem do toho vrazet zbytecne prachy. Koupil jsem 4A/12V od firmy Filson. Funkce bez problemu, naprosto mne vyhovuje. Nabijet muzes i pri pripojenem akumulatoru v aute. Stala me tusim 399 kc.

Pak mam jeste jednu, temer tu samou, pouze v provedeni 6A/6V/12V. S tim 6V nabijim masinu a se 12V pripadne autobaterii, ale jiz odpojenou.

Takze abych to shrnul, bohate staci nabijecka zhruba do 500 kc.

Uvažoval jsem třeba o tomhle:

http://levneautomotobaterie.vltava2000.cz/...3$00000001

nebo tuhle:

http://levneautomotobaterie.vltava2000.cz/...3$00000001

Link to comment
Share on other sites

to stoji 13 tisic bez dph?

ja som skor rozmyslal nad tou pomocou startovania.

taka zlta skatula a je tam aj svetlo aj kompresor tusim aj ten zapalovac ako na aute a este su tam aj kable.

a mas to doma v teple na 220 a ked rano nenastartujes tak vybehnes do panelakoveho bytu, odpojis vecicku a zbehnes dolu, napojis kable a nastartujes.

a uz sa ti dobije po ceste.

no proste pre niekoho kto nema garaz a vecer sa nebude predsa vlacit furt hore s baterkou. ale bolo to drahe ako nova baterka....

hehe

Edited by cartmanko
Link to comment
Share on other sites

to stoji 13 tisaic bez dph?

ja som skor rozmyslal nad tou pomocou startovania.

taka zlta skatula a je tam aj svetlo aj kompresor tusim aj ten zapalovac ako na aute a este su tam aj kable.

a mas to doma v teple na 220 a ked rano nenastartujes tak vybehnes do panelakoveho bytu, odpojis vecicku a zbehnes dolu, napojis kable a nastartujes.

a uz sa ti dobije po ceste.

no proste pre niekoho kto nema garaz a vecer sa nebude predsa vlacit furt hore s baterkou. ale bolo to drahe ako nova baterka....

hehe

ACL 1 stoji trinast stoviek. citas vobes co tam je napisane ? alebo len prvy riadok.... lol

Link to comment
Share on other sites

Nabíječku má asi kde kdo a úplně stačí jakákoliv i do cca 500,-. Většinou budeš jenom dobíjet (např. v zimě kdy převládají krátké jízdy) tak nepotřebuješ nabíjecí proud, který se určuje zhruba jako 10 % z kapacity aku. Nakonec i menším proudem se nechá nová nabít. Já mám např. už několik let nějakou Bosch za cca 600,- a navíc jsem ji upravil tak, že ji strkám do zásuvky pro zapalovaž. Pohodlně a bez problému dobíjím.

Link to comment
Share on other sites

Mne odišla bateria po 5 rokoch zo dňa a na deň-origo predtým som ju nikdy nedobíjal .Nebolo treba nemal som s ňou žiadne problémy, jedine par krát kontola elektrolitu nepamätam sa čí som dolieval!

Myslíte keby sa pravidelne dobíjala predlžila by sa jej životnosť?

Link to comment
Share on other sites

Počítej s tím, že každý start potřebuje následně alespoň 15 minut provozu aby se energie spotřebovaná startem doplnila. V zimě to může být i déle, spotřeba proudu je i několikrát vyšší než v létě. Od toho si odvoď, jestli by jsi měl občas dobít nebo ne. Podle charakteru jízd. Pokud budeš v zimě jezdit několik dní za sebou jenom kilometr pro rohlíky (to už jsou dva starty na jednu cestu) , tak určitě. Ale otáčky starteru ti to už napoví.

Link to comment
Share on other sites

mám za to, že před prvními většími mrazy není na škodu strčit baterii na nabíječku - pěkně pomalým proudem ji nabíjet alespoň 24 až 36 hodin do plné kapacity, já to tak dělám každým rokem, teda jednou před zimou a po druhé po zimě. Baterku na jednom autě už máme 8 roků a stále se dá v zimě startovat bez větších problémů, je pravdou, že Escort je zaparkovaný v garáži, což i to napomůže baterce i v extrémních mrazech teplota v garáži neklesne pod - 3 stupně C. Nevím sice, co to je za značku aku, byla v autě, když jsme ho dovezli z Německa, ale podstatné je to, že drží jak pes. Na oktě mám první, je tam již 4-tým rokem a je vidět, že rvní majitel se o ni vůbec nestaral. Loni jsem míval celkem problém, když auto stálo celou noc venku a to nebyla nijak závažná zima. Jsem zvědavý letos, jestli mi klekne nebo bude OK. Jinak nabíječku máme již 20 let stejnou. Je to domádky udělaná, celkem těžká má kolem 8 Kg, dělal ji jeden známý elektrikář, a musím říct, že nabije vždy bez problému a to i 100 A do 10 hodin. Napětí je stejné a proud se dá měnit do 10 A. Nemá sice žádné nové vymoženosti typu ochrana proti zkratu, když nedopatřením někdo zamění + za - , nebo řízení procesorem, kdysi měla i ochranu proti přebytí, ale ta už dešla na věčnost. Ještě nikdy za svou existenci nezklamala, jen by potřebovala trochu upravit. Nicméně dneska se myslím už podomácku vyrábět nabíječku (dobíječku) nevyplatí, teda pokud nemá člověk potřebné díly doma.

Edited by blizard
Link to comment
Share on other sites

iba prvy riadok :doh

a za 1300 zas nie je nejaka draha na to ze je len 4.5A?

Za 1300,- máš novou baterku a na 5-6 let u benzínu klid (baterka u dieselu vydrží o chlup míň)

A ruku na srdce, jak často dobíjíš ? A o kolik pak dobíjením prodloužíš životnost ?

P.S.: čím nižší nabíjecí proud, tím lepší.

Link to comment
Share on other sites

Ja osobne preferujem názor že v jednoduchosti je krása, bohate mi stačí manuálna. Kamarát má automatickú a keď má moc vybitú baterku odmieta nabíjať. A manuálna s obyčajným 50hz trafom je tak jednoduchá že sa nemá čo pokaziť (samozrejme pri normalnom použivani).Samozrejme nevýhoda je to že ju treba pri nabíjaní strážiť.

Link to comment
Share on other sites

Záleží jak tu nabíječku využiješ, je zbytečný kupovat nákou krávu za 5000kč když jí vyndáš max. 1xročně...na to ti stačí klído naká za 1500kč...

Já sem zatim nabíječku využil akorát u motorky, když mi moto stojí přes zimu v garáži...

Jinak sem koupil jetou oktávku r.2001 a baterka tam byla do tetka a pořád funkční, ale pro jistotu sem jí tenhle víkend vyměnil, co kdyby náhodou když už sou ty ranní mrazíky tak aby vše chodilo jak má..

:skoda:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

pap: zvážím i tuto značku, díky. Díval jsem se dnes po různých značkách, za různé ceny. Ale určitě bude stačit jakýsi rozumný střed, do 2000,-.

Mimochodem, ještě se dívám po něčem, co s dobíjením souvisí a co mi v Oktávce I chybí: voltmetr. Taková elementární věc, nechápu, proč se to nedá na palubním počítači zobrazit, pro kontrolu nabití akumulátoru, dobíjení... jsou to paka ve Škodovce. :o Tak jsem narazil na voltmetr se segmentovým displejem na eBay - snad to zkusím...

Link to comment
Share on other sites

Ahoj kdyz uz se tu resi auto nabijecky .. zajimalo by me zda je mozne nabijed bez udrzbovou baterku bez koliku k otevreni ( jedna ma oko na sledovani nabiti,druha nema nic ) normalni nabijeckou autobaterii? Je to stara nabijecka kterou tata pouzival kdysi jak jeste mel udrzbove baterie .. je tam moznost akorad vybrat si intenzivni nabijeni a garaz coz chapu jako udrzovaci proud ..

Link to comment
Share on other sites

2 Petrkiller: "Bezúdržbové" baterie namají rády přebíjení na vyšší napětí, než které dává palubní soustava autí. Je to o intenzitě plynování - v autě se napětí pohybuje kolem 14,4 až 14,5V a baterky plynují jen málo = v určité úpravě (doplnění určitými prvky podporujícími rekombinaci plynných produktů elektrolýzy zpět na vodu) jsou schopné se obejít i dlouhodobě bez dolévání destilkou. Pokud bys je dobíjel tou starou nabíječkou, která má maximální výstupní napětí mnohem vyšší a dokáže docílit při nabíjení napětí na akumulátoru 15 až 16,5V, akumulátor by přešel do nabíjecí fáze charakterizované sice vyšším stupněm nabití, ale také mnohem bořlivějším plynováním. V autě je tento režim nežádoucí, protože se při něm nejen ztrácí velké množství vody z elektrolytu, ale také dochází ke zvýšenému rozstřiku kyseliny po okolí - vzniká kyselinový aerosol, který leptá a žere všecko na co se dostane. Proto jsou regulátory v autech nastavené na maximální hodnotu dobíjecího napětí asi těch 14,5V - tehdy ještě akumulátor neprovádí žádné vylomeniny a plynuje "střídmě" = zvládnutelně. Když připojíš tu starou nabíječku k modernímu "bezúdržbovému" akumulátoru bez zátek, můžeš ho poškodit a dokonce úplně zničit. Minimálně se akumulátor zvýšeným plynováním může nafouknout až prasknout - bude pak vytékat a během velmi krátké doby "umře", nebo (pokud má přetlakové ventilky a nadměrný tlak bez destrukce "odfoukne") se z něj "pouze vyvaří" část elektrolytu - a unikne v podobě plynu. Hladina elektrolytu poklesne, holá část desek akumulátoru se pokryje sulfátem a přestane se účastnit elektrochemických přeměn. Baterie bude postupně mít sníženou kapacitu, bude méně ochotně startovat a nakonec umře taky. Podle intenzitřy nadměrného plynování ke všemu tomu co jsem popsal může dojít klidně i během jednoho jediného NEVHODNÉHO NABÍJENÍ.

Jako řešení pro další možnost používání i starých funkčních nabíječů doporučím jejich doplnění minimálně nějakým "hlídačem napětí", který omezí nejvyšší dosažené napětí na baterii s připojeným nabíječem podobně jako to dělá regler v autě, nebo dokonce odpojovač, který baterii od nabíječe odpojí = ukončí nabíjení v okamžiku, kdy napětí na baterii dosáhne nastavenou mez.

2 Pontiac_CZ: voltmetr s displejem není moc dobrá volba, k rozlišení digitální číslice potřebuješ určitý čas a ten může při řízení chybět. Proto se pořád drží "na světě" ručkové ukazatele, i když mají už dávno digitální přenos údaje ze snímače na palubní desku a výstup je přes digitálně-analogový převodník uzpůsoben tak, aby se údaj zobrazoval klidně i méně přesně ručkou - pro orientační indikaci to bohatě stačí. Pro indikaci napětí baterie také stačí jen grafický indikátor s několika stupni - dřív se to i prodávalo, jmenovalo se to "BaTest" a mělo to 3 barevné LEDky, které indikovaly napětí na baterii způsobem "příliš nízké ŽLUTÁ - dostatečné ZELENÁ - příliš vysoké ČERVENÁ ". Pro konstrukci takového udělátka stačí minimum součástek - přesný referenční zdroj napětí, dva operační zesilovače nebo komparátory v jednom pouzdru, tři různobarevné LED a několik odporů. Destička velká cca 4,5 x 4,5cm by se dala při použití SMD součástek ještě více zmenšit. Je možné využít i speciální indikační integrované obvody, například LM3914, který "umí" indikovat vstupní napětí pomocí 10 LED v páskovém nebo bodovém režimu atd.

Takové indikátory není velký problém postavit - ani to není drahé. Cena součástek pro "skromnou" variantu je cca 50Kč, pro tu "rozmařilejší" s 10 LED je to asi 100Kč... Plus práce s osazením a případně výrobou plošného spoje.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...