Přejít na obsah

Autobaterie


xx30

Doporučené příspěvky

Pokud napětí neklesá pod 13 V, tak systém patrně vyhodnotil, že baterka není dostatečně nabitá a snažil se jí dobíjet.

 

Jen pro zajímavost popíšu jak se to taky může chovat když jsem to sledoval u svého auta:

 

Ráno -2°C cesta do práce (cca 30 km) auto stále dobíjí 14,5 14,7 V. Zapnutá jsou světla a vyhřívání sedačky - asi prvních 8 km.

Odpoledne stejná cesta z práce +9°C. Zaplá jen denní světla. Aku je po ranní cestě dostatečně dobit, takže při jízdě pod plynem 11,9 - 12,1 V, při brždění motorem okamžitě 14,9 V.

Cestu domů mám převážně do konce, takže rekuperace je málo a po nějakých 17 kilometrech je aku asi dostatečně vybitá, takže napětí i při jízdě pod plynem přestává padat pod 13 V. Po dalších asi 10 km se baterka oživí a už tam zase je 11,9 - 12,1 V. Poslední kilometry tedy dojedu bez dobíjení a ráno je -5°C. Motor přesto startuje v pohodě.

 

Jestli je tohle vhodný chování k zajištění dobré životnosti akumulátoru nechám na posouzení každého jedince.

 

Nejhorší je dlouhá jízda po dálnici na tempomat kdy se jede jen na denní světla a bez dalších větších spotřebičů. Rekuperace prakticky neprobíhá, takže napětí kolísá mezi 12 a 13 V podle toho jestli je podle řj nabití baterky dostatečný, nebo ne. Za dostatečný při 20°C považuje řj nabití na 70%.

 

U mého auta s odpojeným konektorem když si po jízdě otevřu kapotu (abych pak neprobudil žádnou řídící jednotku), tak druhý den naměřím na aku 12,78 V. Aku mám Varta 70 Ah AGM.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Jarda-k napsal:

Ráno -2°C cesta do práce (cca 30 km) auto stále dobíjí 14,5 14,7 V. Zapnutá jsou světla a vyhřívání sedačky - asi prvních 8 km.

Odpoledne stejná cesta z práce +9°C. Zaplá jen denní světla. Aku je po ranní cestě dostatečně dobit, takže při jízdě pod plynem 11,9 - 12,1 V, při brždění motorem okamžitě 14,9 V.

 

U mého auta s odpojeným konektorem když si po jízdě otevřu kapotu (abych pak neprobudil žádnou řídící jednotku), tak druhý den naměřím na aku 12,78 V. Aku mám Varta 70 Ah AGM.


Vysvětlil jsi to sám. Se zapojeným konektorem (rekuperace) si spolehlivě ničíš akumulátor (sulfatace) a klesá jeho kapacita (v Ah).

P.S. V návodu k amulátoru píše každý výrobce, že se má udržovat vždy nabitý na 100%.

Nespolehlivost baterií moderních aut: Jak je to ve skutečnosti s jejich výdrží?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady nejde jenom to jestli je dobití baterky po jízdě dostatečný, nehledě na to, že měření klidovýho napětí je jenom orientační.

 

Hlavní problém inteligentního dobíjení, zejména u aut co jezdí hodně, je to, že akumulátor utahají příliš mnoha cykly nabití a vybití.

Vyčerpají tedy cyklickou odolnost a přitom se jim může dařit udržovat nabití aku nad hranicí vzniku sulfatace. Ta se naopak týká hlavně aut co mají dlouhý pauzy mezi jednotlivými jízdami.

 

V tom odkazu od Cartera je mj zhodnocení stavu klasické baterie použité v autě s ID co vyšel před časem ve SM. Doporučuju přečíst.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Mám auto ročník 2013, baterka je tam originál, nikde jsem nic neodpojoval, auto parkuje venku a ráno mi chytá na první pokus. V zimě ráno pouštím výhřev sedaček, výhřev předního a zadního okna a zrcátek.  Nemám důvod nějakého odpojování dobíjení. Baterku jsem nikdy externě nedobíjel. Jen po rozjetí vypínám SS. To co funguje, do toho se nevrtá. 

Editováno: , autor: Fosgen
  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 3
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, LukášCBR napsal:


Jsi těsně nad hranicí 50%, zda-li myslíš, že je to dostatečné, tak potom je to OK.
[attachment]A598E192-D82B-4D30-8204-BB800CC2277F-41128-00001BF2CB8C36A2.jpg[/attachment]A598E192-D82B-4D30-8204-BB800CC2277F-41128-00001BF2CB8C36A2.jpg

Baterka má sedm let. Až začne blbnout, tak koupím novou a jestli vydrží, taky tolik roků co tady ta, tak budu spokojený. Zatím to startuje na poprvé ať je mráz, auto parkuje venku, nebo horko. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 měsíce později...

V únoru jsem měnil baterku vartu 70Ah za vartu, stejnou kapacitu + proběhlo i kódování. Jezdím téměř každý den. mám odpojený konektor a vše oka.

Včera při pravidelné prohlídce mi bylo řečeno že baterie je už opotřebovaná a mám tu přicvaknutý i nějaký protokol z měření VAS 6161. Napětí 12,4V, 524 A ?

Jak tomu mám rozumět ? :-)

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 26 minutami, -Martin- napsal:

V únoru jsem měnil baterku vartu 70Ah za vartu, stejnou kapacitu + proběhlo i kódování. Jezdím téměř každý den. mám odpojený konektor a vše oka.

Včera při pravidelné prohlídce mi bylo řečeno že baterie je už opotřebovaná a mám tu přicvaknutý i nějaký protokol z měření VAS 6161. Napětí 12,4V, 524 A ?

Jak tomu mám rozumět ? :-)

 

 

Moc bych tomu "měření" nevěřil. Skutečný stav baterie ti ukáže jedině zátěžový test např. 30 A viz


Car-battery-test-at-30-A-Ford-Varta-80-A
 

Pokud je její kapacita menší než 60% jako na grafu výše, je nutné ji vyměnit a koupit novou. Pokud s autem běžně jezdíš, můžeš také změřit napětí baterie druhý den ráno před jízdou volmetrem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 23. 6. 2020 na 14:19, -Martin- napsal:

V únoru jsem měnil baterku vartu 70Ah za vartu, stejnou kapacitu + proběhlo i kódování. Jezdím téměř každý den. mám odpojený konektor a vše oka.

Včera při pravidelné prohlídce mi bylo řečeno že baterie je už opotřebovaná a mám tu přicvaknutý i nějaký protokol z měření VAS 6161. Napětí 12,4V, 524 A ?

Jak tomu mám rozumět ? :-)

 

kolko ti vydrzala origo baaterka?

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...