Přejít na obsah

Elektromobilita ANO či NE?


DušanV

Doporučené příspěvky

Ano tohle je samozřejmě taky v tom článku k přečtení. Jenom dle vlastních zkušeností vím jak dlouho takové pobídky, slevy vydrží. Většinově se časem vytratí v nekonečnu a zvýšené daně, poplatky aj. zůstávají. Nakonec slevy, pobídky k nákupu elektromobilů taky asi nebudou věčně a někde je již ruší, i o tom se dá najít na internetu materiál.  Ano, souhlasím s tebou, je tady  A i B, ale na jak dlouho? Pokud člověk není na hlavu, tak vidí, jak to dnes a denně v běžném žití chodí. 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Názor bývalého šéfa  ČEZu na příčiny současných vysokých  cen energií.  Ano je to mimo jiné i Grenn-deal, EU a její energetická politika, ale taky liknavost našich politiků, ale nejenom tyto příčiny. Zajímavé taky je ( i když to v tomto článku není uvedeno), že Německo si jede pořád po svém (Nord Stream 2) a nyní se mu to bude vyplácet. Údajně za dodávku plynu pomocí tohoto plynovodu bude Rusku platit jen 1/4 ceny, co budou platit případně ostatní státy, pokud si to nechají NordStreamem 2 posílat.  Samozřejmě beru v potaz to, že Německo ten plynovod spolufinancovalo a to i přes celkem nejasný  postoj EU . Holt Německo si vždycky dokáže prosadit svoje  i v té EU a my jako  JOJA jen budeme přihlížet a platit. 

 

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/moskva-brusel-ne-vinici-drahe-elektriny-a-plynu-sedi-v-praze-177882#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=zpravy.sznhp.box&dop_req_id=ToJf49Rqtq3-202110141757&dop_id=177882&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Myslím že současné ceny elektřiny totálně zbrzdí prodeje elektromobilů. Třeba já jsem přišel včera o dodavatele elektřiny a plynu ( Skautská energie) a nynější nabídky od jiných dodavatelů jsou tak vysoké, že hledám cestu úspor a alernativních řešení. To se mi nármě osvědčilo v obytném autě kde soláry zajišťují v létě 100 % veškeré potřebné elektřiny. Dokonce i soused přišel o dodavatele a to již ve středu. Také přemýšlí nad řešením, stávající roční cena byla cca 100 tisíc za spotřebu - jistič 3x63 A a nynější cena to může být 5-6 x tolik. To se nedá jen tak utáhnout i pro vyšší střední třídu. Protože cena může být dlouhodobě vysoká, tak koupě čistě elektrického auta bude nesmysl. Možná tak hybrid má ještě význam.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dnešní svět je tak totálně globalizovaný a propojený , že skoro stačí  pouhá špatná nálada a k tomu ostřejší projev nějakého toho Kima v Severní Koreji a na druhý den stoupají ceny na komoditních burzách a je pomalu vymalováno. I ten Green Deal se ještě ani nestačil prakticky pořádně rozjet a již to vidíme všichni na svých peněženkách. Normálně myslící člověk, kdyby něco podstatného zkazil třeba  ve své vlastní rodině, tak se chytí za hlavu a snaží se sjednat nápravu, ale tak to funguje jen v malé  skupině, rodině, podniku, kde "na co si vyděláš, tak to máš". Osobně si myslím, že nějací komisaři v EU a i politici si ani nedokázali pořádně představit jaké důsledky svými navrhovanými a schválenými opatřeními pro tzv. bezemisní fungování světa způsobí. Škoda, že u státních, komunálních politiků a u komisařů EU neexistuje nějaká ta osobní a hmotná odpovědnost za způsobená špatná rozhodnutí a finanční škody. To by se pak tak lehce nerozhodovalo jen od toho stolu......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ten cenový masakr u energii pocítí časem úplně všichni a ne jen DPI zákazníci. Proto plánuji stavbu solárního parku na střechách garáží a jen ve své režii a jako ostrovní systém. Tedy bez dotací a dalšího, protože soused mi ukazoval firemní nabídku a včetně započítané dotace to bylo hodně přes 300 tisíc a to nebyl kdejaký výkon. Při vlastním řešení a nákupu se můžu dostat tak na 30 -40 % té ceny u daleko větší výrobní kapacity a tím mi bude ekonomika provozu lépe vyhovovat. Akumulátory dám olověné, to riziko Li aku je příliš vysoké a i cena zcela jinde. Budu to mít zcela oddělené od hlavní nemovitosti kde nechci mít starost na střeše a s případnýma hasičema. Taky obsluha a přístup bude snažší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 9 hodinami, panet napsal:

Ono to pak muze byt castecne resitelne fotovoltaikou, ovsem je tam mnoho ale a není to zrovna nejlevnější. Osobne si myslím, ze i ta fotovoltaika stoji a padá s baterkama pokud to ma mit smysl.

 

Pri soucasnych cenach elektriny je navratnost solaru velmi kratka i s baterkama, proto jsou poptavky po nich obrovske a firmy co to delaji nestihaji, proto si muzou uctovat neuveritelne ceny, ale s dotaci se to pro domacnost porad vyplati.

Tady prichazi problem te dotace, ze realne by ta firma to klidne mohla udelat bez dotace za 200 a rozhodne by nebyli chudi, ale kdyz dotace da a zakaznik zaplati tu realnou cenu, tak prakticky dotacemi tady zivime firmy ktere to instaluji. V teto fazi by realne bylo levnejsi, kdyby ty instalace delala statni firma, clovek by zaplatil material a zbytek stat.

 

Vysoke ceny plynu se opravdu nevyresi prechodem na uhli, vetsi spotrebou plynu, nebo jadernou za 20 let, ale ten tlak na obnovitelne bude neuveritelny. A elektroauta obnovitelne zdroje vyborne doplnuji.

Elektroauto je dalsi baterka a pokud si muzes vzit homeoffice, tak si muzes za den nabit treba 300 km coz ti muze stacit na cely dalsi tyden.

 

Editováno: , autor: Kuolematon
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Je zvláštní, že pirátští ekoteroristé (Mikuláš Peksa, Marcel Kolaja a Markéta Gregorová) a STAN (Stanislav Polčák) nepožadují elektrické traktory a kamiony.
 

Buzerují přitom běžné řidiče s jednolitrovými tříhrnky a chtějí, aby jezdili na mrkev a biomasu.

  • Líbí se mi 1
  • Negativní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Lidé se u nás v republice  k Pirátům a k jimi vehementně  protlačované bezemisní energii vyjádřili ve volbách.  Každý ví, kolik poslanců v parlamentu nyní mají. Kdo sledoval nedělní Partii na TV Prima, tak mohl v přímém přenosu sledovat  zástupce Pirátů jak tzv. začínají  ve svých vyjádřeních k rychlosti zavádění Grenn-dealu brzdit. A dokonce padlo i to, že sami Piráti se v Europarlamentu zasadí o to, aby jaderná energetika byla propříště EU pokládána za bezemisní!!!  Kde se najednou vzala ta velká ochota k jaderce? A že mě to vůbec nepřekvapuje, holt vždycky je bližší košile než kabát.  

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Caster napsal:

Je zvláštní, že pirátští ekoteroristé (Mikuláš Peksa, Marcel Kolaja a Markéta Gregorová)

Tak tady je to celkem jednoduché... viděl jsem na to tenhle pěkný meme... :D Roumenův Rouming - Zábavné a zajímavé obrázky - pirati a starostove

 

  

před 10 hodinami, panet napsal:

Nerozumím "za den nabít 300 km". Jako ze solárů?

Jasně. Wait, cesťák bývá na cestách v tu část dne, kdy svítí slunce :D

Editováno: , autor: bouchy
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zde je článek na podobné téma, akorát srovnání dieselu a ID.3 z Německa.  Nyní EU "nezbývá", než nám horentně zvýšit ceny fosilních paliv, třeba pod pláštíkem ekologické daně, nebo si vymyslet nějakou tu ala-covidovou, nebo podobnou  příčinu nedostatku fosilních paliv, jinak  se jim ta "superžádaná" Elektromobilita sesype jako domeček z karet.  Celkem bych věřil, že nad něčím podobným již eurokomisaři dumají..... nakonec za ty peníze proč ne?

 

https://www.autoforum.cz/zivot-ridice/dobiti-elektrickeho-vw-id-3-vychazi-uz-ted-draz-nez-dotankovani-auta-na-naftu-a-lip-uz-nebude/

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Dneska mi volal kamarád s dotazem jak řeším nynější situaci ohledně energií. Jediné moje doporučení bylo fotovoltaika, protože to je asi nejistější zdroj elektřiny. Proto jsem vzápětí začal realizovat můj projekt a jako první jsem objednal trakční aku Vatra a bude kapacita 1000 Ah a 12 voltů. Co se týče panelů, tak to je v řešení a budu dělat konzultace u prodejce. To se týká i zbytku zařízení. Měnič 12V/230 V čistá sinusovka plánuji zatím 230 V/4000 W s zatížením krátkodobě až 8000 W. Přesně jako mám v obytném autě, kde mi to funguje super při aku 12V/400 Ah. Uvidím jestli půjdu cestou jedné fáze, nebo tří fází a to kůli domu kde má každé patro rozvedenou jednu fázi ze tří.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ano, asi jedině fotovoltaika s baterií je jediné řešení na toto zdražení energií. Jako nám slavná Bohemia Energy udělala pěknej bordel, ale podařilo se nám k jiné firmě a ceny elektřiny o 20% vyšší.....co naděláme......naštěstí ten náš plug in je takový kompromis.......uvažuji že si zařídím nabíjecí kartu u čezu,eonu a budeme to kombinovat.......

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Fotovoltaika je mým odhadem částečné řešení tak pro menší polovinu národa, budiž jim přáno. Ta větší co nemají bydlení v osobním vlastnictví, nebo bydlí v bytových domech, panelácích Ti musí zatnout zuby a platit, děj se vůle nevím koho. Rozhodně těžko předpokládat, že vlastníci, družstevníci , kteří většinově doposud platí úvěry a půjčky za zateplení paneláků, si  budou nyní  prohlasovávat další zadlužení za střešní fotovoltaiku. A upřímně vůbec si nemyslím, že by mě nějaká fotovoltaika na střeše rodinného domku utáhla v rozumném čase  dobíjení elektromobilu, pokud ho nebudu pomalu nabíjet několik dní. V tom případě by to ztrácelo jakýkoliv smysl vzhledem k Elektromobilitě, snad jen na svícení v domě, bytu. Stačí zapnout 2 plotýnky na varné desce v kuchyni a těch 4000W, jak to chce mít doma  @wolfspitz je obratem využito, no a co další pračky, ledničky, pro někoho el. bojlery, mražáky, TV, PC a chudáci co mají doma doposud přímotopy a co v zimě atd.?

Sumasumárum fotovoltaika pro majitele domu jako výpomoc ve spotřebě a platbách za el. energii ano, ale ještě k tomu mít z fotovoltaiky nějaké to rozumně rychlé napájení Elektromobilu, tak to v současných technologiích a cenách asi těžko. 

Editováno: , autor: DušanV
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S tím nabíjením (očekáváním) doma bych byl opatrný. Tady je poměrně zajímavý rozbor solárů ze všech stran, časů a ročních období.

http://users.fs.cvut.cz/tomas.matuska/wordpress/wp-content/uploads/2015/02/AZE-P1-slunecni_energie.pdf?fbclid=IwAR2lC6JUgU_IC3bNh__fH-y_hczogB4Ged3m-Djbr9yOyLenVtALcmt2ncU

 

Je potřeba si uvědomit, že udávané špičkové výkony panelů platí pro ideální podmínky. Takže když bude prát Slunce od rána do večera, asi se cosi nabít podaří, když se nebude používat nic jiného a patrně se nic nenaakumuluje na večer/noc. V jiných situacích to bude pár kilometrů do práce a z práce a hotovo. Záleží samozřejmě na ploše panelů, ale od podzimu do jara to bude problém pořád...

 

Edit:

Ještě přidám odkaz na první týden v září v našich podmínkách, kolik toho "nasvítí".

https://www.wunderground.com/dashboard/pws/IKROM22/graph/2021-09-1/2021-09-1/weekly

 

Editováno: , autor: panet
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 18. 10. 2021 na 23:35, wolfspitz napsal:

Dneska mi volal kamarád s dotazem jak řeším nynější situaci ohledně energií. Jediné moje doporučení bylo fotovoltaika, protože to je asi nejistější zdroj elektřiny. Proto jsem vzápětí začal realizovat můj projekt a jako první jsem objednal trakční aku Vatra a bude kapacita 1000 Ah a 12 voltů. Co se týče panelů, tak to je v řešení a budu dělat konzultace u prodejce. To se týká i zbytku zařízení. Měnič 12V/230 V čistá sinusovka plánuji zatím 230 V/4000 W s zatížením krátkodobě až 8000 W. Přesně jako mám v obytném autě, kde mi to funguje super při aku 12V/400 Ah. Uvidím jestli půjdu cestou jedné fáze, nebo tří fází a to kůli domu kde má každé patro rozvedenou jednu fázi ze tří.

Spočítej si cenu řešení a návratnost, pokud by jsi elektřinu kupoval ze zásuvky, rád se na to podívám ;-).

P.S. V našich podmínkách je fotovoltaika nesmysl. Pro její smysluplné využítí nejsou splněny 2 základní podmínky:

 

1) Dostatek slunečního svitu

2) Absence rozvodné sítě (v daném místě)

 

Něco jiného je její využití např. v Arizoně, nebo Utahu :-).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

před 2 hodinami, Caster napsal:

Spočítej si cenu řešení a návratnost, pokud by jsi elektřinu kupoval ze zásuvky, rád se na to podívám ;-).

P.S. V našich podmínkách je fotovoltaika nesmysl. Pro její smysluplné využítí nejsou splněny 2 základní podmínky:

 

1) Dostatek slunečního svitu

2) Absence rozvodné sítě (v daném místě)

 

Něco jiného je její využití např. v Arizoně, nebo Utahu :-).

 

Základní chyba je přesmýšlet, že solární panely na střeše znamenají ostrovní systém.

V česku opravdu nejde mít ze solárů na střeše všechnu svou elektřinu celý rok, se současnou technologií určitě ne a čím více se o to snažíš tím více zaplatíš, ale toto prostě není řešení které někdo navrhuje nebo chce.

 

Pokud si dáš na střechu solární panely a malou baterku, tak je zaručená návratnost do 15 let, dnes podstatně dříve, v případě inflace ještě dříve.

A do budoucna je šance, že bude elektřina zlevňovat, nebo inflace bude malá, skoro rovná fikci.

 

Navrhnout špatně se dá vše, ale to není chyba solárů, ale neznalosti a nezájmu, stejně jako tvůj názor.

 

V 19. 10. 2021 na 11:26, DušanV napsal:

Fotovoltaika je mým odhadem částečné řešení tak pro menší polovinu národa, budiž jim přáno. Ta větší co nemají bydlení v osobním vlastnictví, nebo bydlí v bytových domech, panelácích Ti musí zatnout zuby a platit, děj se vůle nevím koho. Rozhodně těžko předpokládat, že vlastníci, družstevníci , kteří většinově doposud platí úvěry a půjčky za zateplení paneláků, si  budou nyní  prohlasovávat další zadlužení za střešní fotovoltaiku. A upřímně vůbec si nemyslím, že by mě nějaká fotovoltaika na střeše rodinného domku utáhla v rozumném čase  dobíjení elektromobilu, pokud ho nebudu pomalu nabíjet několik dní. V tom případě by to ztrácelo jakýkoliv smysl vzhledem k Elektromobilitě, snad jen na svícení v domě, bytu. Stačí zapnout 2 plotýnky na varné desce v kuchyni a těch 4000W, jak to chce mít doma  @wolfspitz je obratem využito, no a co další pračky, ledničky, pro někoho el. bojlery, mražáky, TV, PC a chudáci co mají doma doposud přímotopy a co v zimě atd.?

Sumasumárum fotovoltaika pro majitele domu jako výpomoc ve spotřebě a platbách za el. energii ano, ale ještě k tomu mít z fotovoltaiky nějaké to rozumně rychlé napájení Elektromobilu, tak to v současných technologiích a cenách asi těžko. 

 

Když máš soláry, tak přes týden pereš, sušíš, myješ a všechny podobné věci co se musí udělat, ale nezáleží kdy přesně naplánuješ na dobu, kdy je energie nejvíce a spotřeba malá. Buď to děláš ty vědomě, třeba odloženým startem, nebo za tebe toto vše řeší počítač.

Nahřívání vody je přesně něco co soláry umí super efektivně a nejlevněji. Přimotopy by vždy měli být krajní možností a v žádným plánu se s nima nemůže a nemělo by počítat.

 

Lidi ve městě jsou vždy mnohem více závislí na společnosti ale město dohromady má mnohem větší možnosti než běžný občan je jen na lidech, jak volí. Že město jako celek nemá možnosti není pravda a začíná to už u objemu peněz, které můžou investovat.

 

Nikdo se nebaví o nějakém rychlém nabíjení. Průměrný zisk 5kWp za den v březnu-řijnu je cca 16kwh elektřiny. 8kwh jde na běžnou spotřebu. 8kwh denně jde do EV, takže každý den dojezd navíc cca 40km z baráku. Průměrný nájezd za den je 35km.

Ale to je jen průměr je mnohem větší šance, že bude celý den svítit, takže nějakých 12 hodin a a přesně v ten den si vezmeš homeoffice a za den co bude auto 90% času připojené nabiješ ten přebytek 28kwh do auta a máš 150km. 2 takové dny za týden a máš 300km, které pravděpodobně nevyjezdíš.

Když jezdíš více, tak za 60k koupíš dalších 5kwh a budeš mít energie že ji nebudeš umět využít.

 

Modelový příklad:

https://www.cez.cz/cs/technologie/fotovoltaika/reference/fotovoltaika-s-bateriovym-ulozistem

200k je vzhledem k ceně baráku nic a návratnost 11let vzhledem k životnosti systému a domu taky dobrá.

 

Lidi co dnes neplánují, nebo už nemají solár na domu dopadnou stejně jako lidi dnes co za posledních 10let nebyli schopní zateplit a teď budou nuceni brát si spotřební úvěry na plyn.

Editováno: , autor: Kuolematon
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@Kuolematon Teoreticky to máš zpracované pěkně, ale realita je vždycky a hodně o něčem jiném. Kolik lidí z té masy bude takhle uvažovat, ale hlavně jednat, nebo bude mít vůbec nějakou možnost takhle jednat? A potom  ta věta, viz:

Před hodinou, Kuolematon napsal:

A do budoucna je šance, že bude elektřina zlevňovat, nebo inflace bude malá, skoro rovná fikci.

 je snad z rodu "poručíme větru, dešti" a nebo "se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak" To snad nemyslíš ani vážně! Tady je jen to přání otcem myšlenky. 

 

Mám takový silný dojem, že podobně a čistě teoreticky, bez zvažování veškerých dopadů na nařízené změny uvažují komisaří EU, no a pak to dopadá, jak to dopadá. A to jsme pravděpodobně jen na samém začátku uvažovaných tzv. zelených změn a již to v soukolí skřípe až hrůza........

  • Líbí se mi 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Ondra16V změnil název na Elektromobilita ANO či NE?

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...