Jump to content

Elektromobilita ANO či NE ?


DušanV
 Share

Recommended Posts

Takže nákup jednotlivých článků někde ve světě a v MB výroba obalu baterie a její kompletace? Tak trochu mi to připomíná kauzu Templářských sklepů Čejkovice, kteří roky vyráběli víno označené jako tuzemské, ačkoliv to bylo víno neznámého původu, u nás jen lahvované. 

A jak to má být u té uvažované  Gigafactory někde u Plzně ? Tam by vyráběli rovnou i ty základní články, nebo taky jen pouhá kompletace baterií, i když ve velkém?

Link to comment
Share on other sites

před 44 minutami, Bubaq napsal:

.

Že by někdo rychleji psal, než četl a uvažoval? Sice je to již smazané, ale opravdu nevím, kde v tom článku je nějaký hejt. Nenaskakujme prosím na první brnknutí.......

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

@Bubaq Tady  máš zpětně svůj příspěvek:   "Opět krásný příklad čistého hejt článku, kterému může tleskat jen někdo opravdu velmi hloupý nebo zaslepený primitivní nenávistí vůči elektromobilitě...."

Ale nikde nevidím to vysvětlení, kde je v článku "hejt", možná si to měl delší, ale mně přišlo jen toto.  Nebo snad zapracoval moderátor?

Článek (pokud se tedy vůbec bavíme o stejném článku) se snad dá pobrat jen jako čistá informace o výrobě baterií v MB a  nechápu, že by tomu někdo  tzv. tleskal? Osobně  respektuju názory i docela odlišné, třebaže  s nimi kolikrát  nesouhlasím. Jinak, hlupáci a primitivové neumí pracovat s internetem.

Edited by DušanV
Link to comment
Share on other sites

Bylo to podstatně delší. Mailem asi chodí jen začátek.

 

Hejt toho článku spočívá v tom, že píše o údajných lžích a přetvářce výrobců elektromobilů při určování jejich dojezdu. Ten se ale určuje podle veřejně známé a transparentní metodiky WLTP. Že je tahle metodika nastavena tak, aby dojezd vycházel co nejlepší a neodráží reálný provoz, to je věc druhá. Nicméně podstatné je, že existuje dobře popsaný standardní jednotný základ, podle kterého se dojezd určuje. Pokud výrobci říkají, že za daných podmínek je dojezd ten a ten, je tam nulový prostor pro nějakou lež či přetvářku.

 

Úplně stejné je to s udávanou spotřebou spalovacích aut. Taky podle daného standardu, který taky neodpovídá reálnému používání auta. Proč tedy autor článku stejným způsobem neútočí na výrobce spalovacích aut a nechrlí na ně slova o lžích a přetvářce? Měl by onen Rakušan žijící v chladných horách tabulkovou spotřebu se spalovacím autem? Ani náhodou.  

 

Opět odstrašující příklad naprosto žumpoidní "novinařiny" ve jménu vytváření zcela umělé a vyfabulované averze vůči e-autům.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

No nějak jsme si nerozuměli. Já reagoval na článek od Michal B. ohledně výroby baterií v MB,  ty si reagoval na předchozí článek z Autofóra  ohledně dojezdu elektromobilů. To, že jsme se tzv. minuli,  bylo ovlivněno jen částí tvého příspěvku. Jinak,  ty tzv. žumpoidní novinářské  informace (řekl bych spíše účelové)  se čím dále, tím více dají najít i ve vztahu ke spalovacím motorům a taky v umělém  vytváření averze k autům na fosilní paliva. A nešíří je bohužel jen novináři. 

Souhlas s tím, že výrobci si dokáží nadsadit dojezd (spotřebu) u jakéhokoliv pohonu, bohužel......

Link to comment
Share on other sites

V 20. 5. 2022 na 9:01, Bubaq napsal:

Úplně stejné je to s udávanou spotřebou spalovacích aut. Taky podle daného standardu, který taky neodpovídá reálnému používání auta. Proč tedy autor článku stejným způsobem neútočí na výrobce spalovacích aut a nechrlí na ně slova o lžích a přetvářce? Měl by onen Rakušan žijící v chladných horách tabulkovou spotřebu se spalovacím autem? Ani náhodou.  

Onen Rakušan by možná neměl tabulkovou spotřebu ani se spalovákem, jenže když se spalovákem  nenajede na nádrž tabulkových 1100km, ale jenom 950km i u trochu lepší relativně levný několik let starý plečky z bazaru, nádrž dotankuje pomalu na každym rohu za dvě minuty, případně může hodit do kufru pár kanystrů, když bude v divočině bez pump, tak je mu ten dojezd na nádrž v zásadě ukradený. A tyhle články jsou nejspíš reakce na to, jak je nám elektromobilita vnucována bez ohledu na reálnou použitelnost a cenu. jako něco dokonalého. Spalováky nám takhle nikdo nikdy nevnucoval, tak netřeba být takto kritický.

Link to comment
Share on other sites

před 7 hodinami, lojzik76 napsal:

Onen Rakušan by možná neměl tabulkovou spotřebu ani se spalovákem, jenže když se spalovákem  nenajede na nádrž tabulkových 1100km, ale jenom 950km i u trochu lepší relativně levný několik let starý plečky z bazaru, nádrž dotankuje pomalu na každym rohu za dvě minuty, případně může hodit do kufru pár kanystrů, když bude v divočině bez pump, tak je mu ten dojezd na nádrž v zásadě ukradený. A tyhle články jsou nejspíš reakce na to, jak je nám elektromobilita vnucována bez ohledu na reálnou použitelnost a cenu. jako něco dokonalého. Spalováky nám takhle nikdo nikdy nevnucoval, tak netřeba být takto kritický.

Já vůbec nejsem nějakým příznivcem e-aut, ale zrovna to použití pro farmáře v Alpách, kde denně najezdí pár desítek km po okolí, každý večer je doma, kde může v garáži nabíjet, a "nesmrdí si po pastvinách spalovákem" (nadneseně), se mi jeví jako velmi dobrý příklad použití e-auta.

 

S tím vnucováním souhlas, to mě taky štve. Ale podobně laděné články jsou dokonalou medvědí službou.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
před 6 hodinami, MIgráček napsal:

Nehledě na to, že dojezd benzínového či naftového auta bude na jedno natankování stejný i po 20ti letech provozu.

No, lidí, kteří při koupi nového auta zvažují, v jakém bude stavu po 20 letech provozu, myslím moc není. Av diskutovaném Rakousku už vůbec ne (průměrné stáří aut je tam 8 let).

Edited by Bubaq
Link to comment
Share on other sites

To je pravda, průměrné stáří mají relativně nízké, ale on i ten rakušan musí být napřed své původní auto prodat, aby si mohl dovolit nové a případný kupec ojetého elektromobilu už bude hodně opatrný a systém přestane fungovat. V tom vidím velký (a rozhodně ne jediný) problém celé snahy o elektromobilitu.

  • Upvote 1
Link to comment
Share on other sites

Když pohledáš na YT videa o starých Nissanech Leaf, prvních Teslách atd., tak ten pokles kapacity není zdaleka takových strašákem, jak by jej někteří chtěli vidět. A to jsou úplně první generace elektromobilů...

 

Ale je to jako se vším. Nic není úplně pozitivní nebo úplně negativní. Každá věc má svá specifika, plusy a mínusy. E-auto má po 20 letech o 15-20 % menší dojezd. Ale zase zcela odpadají problémy spalovacích motorů, které se za 20 let mohou slušně nasbírat...

 

Plusem je ta možnost volby.

Link to comment
Share on other sites

V 26. 5. 2022 na 14:59, Bubaq napsal:

E-auto má po 20 letech o 15-20 % menší dojezd

 

No... v bazarech v Evropě je třeba nejstarší Tesla z roku 2011 (navíc většinou model Roadster s cenami okolo 130 tisíc Euro) a stejný rok platí i u vozu Nissan Leaf. Ostatně výroba Tesly ve větším měřítku před rokem 2010 rozhodně nebyla.

Takže na relevantní data si budeme muset ještě pár roků (v tomto přípdě spíše ještě jedno desetiletí) počkat.

Pravda, zase řešit 20 leté auto je tak trochu nesmysl a to jak elektromobil, tak samozřejmě i to se spalovacím motorem.

 

  • Upvote 2
Link to comment
Share on other sites

To že elektromobily se nechystají zlevňovat, spíše naopak, tak o tom si vrabci na střeše cvrlikají již hodně dlouho, akorát některá média a někteří politici dosud tvrdili přesný opak. Dnes jsou mnozí z nich ochotni to svést hlavně na válku na Ukrajině, ačkoliv vývoj cen u baterií směrem nahoru, započal již podstatně dříve. Ohledně baterií to osobně vidím tak, že smysluplná elektromobilita bude mít pro lidstvo větší význam až bude k dispozici baterie, která se dá vyrobit z běžnějších a podstatně dostupnějších a pro ekologii příznivějších surovin, než je dnes lithium, kobalt, rhodium a samozřejmě by neměla vážit metráky a stát statisíce.  Nakonec možná, než někdo vyvine a vyrobí takovou baterii (pokud to je vůbec reálné)), tak se spíše dočkáme toho dálkového přenosu el. energie vzduchem, jak o tom kdysi přemýšlel Nikola Tesla. Ostatně o tom se v poslední době opět začíná hovořit, Američanům se něco takového mělo nedávno již podařit, i když zatím na menší vzdálenosti. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

před 2 hodinami, stanmar napsal:

 Což o to lithium, ale třeba i měď  není zrovna moc k mání.  Překopat dnešní majoritní podíl fosilního pohonu aut na majoritní pohon elektro, si vyžádá s velkou pravděpodobností  další znečišťování naší planety. Jak to pak jde dohromady s ideály Green dealu aj.?

 

https://www.autojournal.cz/nedostatek-medi-zastavuje-vystavbu-rychlonabijecich-stanic-svet-ma-malo-nerostnych-surovin/ 

Link to comment
Share on other sites

Ono je to taky tím, že najednou potřebujeme na baterky všechno, telefony, počítače, vrtačky, kladiva a další nářadí, zahradní techniku, kola. koloběžky, to už je nějaká spotřeba materiálů, tím samozřejmě stoupá jejich vzácnost a cena.

Link to comment
Share on other sites

Tak mám od minulého čtvrtka spuštěnou fotovoltaickou elektrárnu v ostrovním systému a nyní má 13 800 Wp a brzy bude rozšířená na 15 625 Wp . Je to super a již nepotřebuji sezoně žádnou elektriku ze sítě a tak ceny v budoucnu mě nechávají v klidu. Takto by i elektroauto fungovalo na vlastní výrobu a časem nad nečím pomyslím. Elektriky mám totiž velice v rezervě.

Ještě že ten DPI režim na konci minulého roku mě navedl na tuto myšlenku a můj projekt a práce stály celkem zlomek toho co stojí menší systémy dodavatelsky. Návratnost asi za 3-4 roky.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Trochu z jiného ranku než o fotovoltaice. Teď, když to píši, tak jsem se právě v přímém přenosu dodíval na zasedání Evropského parlamentu, kde se projednává  a schvaluje mimo jiné směrnice ( nebo jak se to vlastně dá nazvat), týkající se i elektromobility a budoucnosti spalovacích motorů a ejhle na co jsem měl štěstí, sám Frans Timmermans hustil do poslanců svoje názory a přesvědčení. Sumasumárum když to shrnu, tak nedoporučuje vůbec žádné ústupky vůči spalovacím motorům, ale striktně jen a jen elektromobilitu, chce aby spalovací motory co nejrychleji zmizely ze scény. Chtěl jsem si to nahrát a dát to sem na fórum, ale v rychlosti jsem nepřišel na způsob, jak to udělat. Pokud máte někdo možnost, nebo existuje ta možnost, si to později přehrát, nebo odněkud stáhnout, tak doporučuji. Pro mne to byl demagogický projev jak vyšitý. Vypadá to, že zítra, kdy se o tom má hlasovat, tak to pravděpodobně projde, na druhou stranu uvidíme, co na to řeknou a jak to odhlasují jednotlivé členské země. Ale moc naděje tam pro spalováky nevidím....

Edited by DušanV
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Navazuji na můj předchozí příspěvek ohledně vystoupení Franse Timmermanse v Evropském parlamentu k tématu elektromobility. Zde pro zájemce je odkaz na záznam jeho vystoupení. Zadejte si na spodní liště překlad vystoupení v českém jazyce a sledujte ho cca v čase od 17:12:44 do 17:19:30.

Jak jsem psal, pro mne elektromobilní demagog. 

 

https://multimedia.europarl.europa.eu/cs/webstreaming/plenary-session_20220607-0900-PLENARY

Edited by DušanV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...