Jump to content

Rozpouštění karbonu v motoru 1.4 MPi


tgfh
 Share

Recommended Posts

Pánové mám menší problém se svou Fabkou 1.4 MPi 44kW r.v. 2003

 

Koupil jsem ji před rokem po jedné paní s 52 000km. Stav tachometru jsem si prověřil na STK, v autorizovaném servisu a nechal jsem si vyjet na diagnostice i čas běhu serva. K autu byla taktéž servisní knížka, jediný problém byl ten, že paní měnila olej (10W-40) pouze 1x za 2 roky. Prostě najezdila tak málo km za rok, že na výměnu oleje nejeli. Auto bylo ale jako nové, jezdilo jako nové, proto jsem jej koupil a nebral jsem moc váhu tomu zanedbávání. Vím, že je to tak trochu nesmrtelný český motor, tak jsem to neřešil. Před mou koupí byl servis oleje udělaný, tak jsem od loňského února až do října jen bez problémů jezdil. V Říjnu jsem jel 2x do Německa z Ostravy a ikdyž jsem měl na tom oleji, který tam nalili těsně před mou koupí teprve 5000 km, koupil jsem nový můj oblíbený Total Quartz 7000 opět 10W-40 a vyměnil jsem si ho před těmato jízdama u mechanika. Cesty byly dlouhé, oleje nejsou tak drahé a věděl jsem, že se mi ten olej může i částečně zaplatit úsporou paliva a starý byl už v motoru 9 měsíců.

 

Mám s Total Quartzem 7000 dlouholeté strašně dobré zkušenosti, především v tom, že udržuje motor dokonale čistý.

Před 3mi lety jsem koupil Feldu 1.3MPi se 170 000 km, nalil jsem tam tento olej, při 185 000 km zase, při 200 000 km zase a když jsem se pak podíval pod ventilové víko, např. jak jsem si seřizoval ventily, pod víkem se to jen lesklo (nepřeháním, opravdu jako by ten motor právě vyjel z fabriky). Nyní má Felda už 230 000km a jezdí strašně dobře bez poruch.

 

Po říjnové výměně oleje u Fabky ale začaly trošku problémy. Začaly mi cvakat hydroštely. Trošku jsem to nechápal. Když jsem nastartoval v -15C, přestaly cvakat do jedné sekundy, ale je to strašně sporadické. Někdy nastartuju a necvakají vůbec, někdy nastartuju a cvakají ještě po 30km (ale ne v kuse, pouze při volnoběhu nebo při zátěži motoru).

 

Byl jsem za mechanikem a ten mi řekl, že jsem tam zřejmě nalil nekvalitní olej, když to začalo chvíli po jeho výměně. A nebo právě naopak! Dneska jsem oddělal víko ventilů vlastně úplně poprvé a tohle jsem uviděl (viz fotky).

 

Total Quartz začal čistit, tak jako mi vyleštil po 30 000km motor u Feldy. Jenže to čištění může být trošku problém.

Karbon se z motoru doslova loupe a to bez jakkoliv vynaložené síly. Stačí se ho jen dotknout a okamžitě zůstane i větší škraloup na prstě. Myslím si, že tohle bude zřejmě důvod toho, proč mi tak sporadicky cvakají hydroštely. Ten karbon je všude, zřejmě i v hydroštelech a jak se nyní začal sloupávat, zřejmě dost škodí.

 

Jenže co dále? Mám od říjnové výměny nyní 5000km najeto, že bych olej zase vyměnil? Můj styl jízdy není agresivní, ale řadím obvykle kolem 4000-4500ot. Před Vánoci jsem jel z Prahy do Ostravy a držel jsem takřka neustále tempo okolo tachometrových 165km/h (psst), což zřejmě taky přispívá k tomuto silnějšímu čistění ... - ventilové tyčky se už oloupaly skoro celé, na některých zůstavají ještě kousky už úplně odlezlého karbonu...

 

Děkuju moc za rady (nejsem mechanik, ale na Feldě si dělám naprosto všechno sám i přes výměnu rozvodů apod.)

post-16573-0-99870500-1421334922_thumb.j

post-16573-0-89206700-1421334949_thumb.j

post-16573-0-04841800-1421335705_thumb.j

post-16573-0-17144300-1421335843_thumb.j

post-16573-0-58134700-1421335882_thumb.j

post-16573-0-84604300-1421337366_thumb.j

Edited by tgfh
Link to comment
Share on other sites

Těch usazenin je tam teda požehnaně. Napadají mě dvě věci. Sundat hlavu a vygruntovat ji a nebo jí tam nechat a zkrátit výměnné intervaly oleje třeba na polovinu podle znečištění. Vůči charakteristice spíše dolnootáčkového OHV motoru máš absurdně agresivní styl, jestli opravdu běžně řadíš kolem 4000ot./min. V podstatě mimo pole jeho nejvyšší křivky točivého momentu, která má svoje maximum ve 2600ot/min. Ale tak je to tvůj styl, do toho bych ti nerad kecal.

Edited by Supermarine_Spitfire
Link to comment
Share on other sites

Me napada varianta,..... Sundat hlavu, vanu, prsicka a motor pekne vycistit .... muzou byt i zaneseny olejove kanalky a treba i sitko ve vane a nemuse dostavat olej vsude kde je potreba,... toho karbonu tam je fakt pozehnane a jenom vymenou toho asi moc rychle nedocilis, muzes stim najet jeste par desitek tisic nez bude opravdu videt rozdil :( ja bych volil mechanickou variantu  technickym benzinem, arvou ci necim takovym, ja to cistil kdyz sem delal hlavu jeste v dilnach ale nevim co to bylo,.. bylo to na bazi nafty ale vubec nevim musel bych se zeptat,... pak bych koupil nejaky olej z kauflandu po ustrojeni aby se motor prolil olejem,... najel par km a pak dal poradny olej a melo by byt hotovo ;) samozrejme vymenit hydra a rozvody kdyz uz se v tom bude ;)

 

ja delal jen hlavu, prsicka, a trochu spodek i klikovky, tam kde jsou hydra sice sem je mel vytahany ale uz sem tam mel danou vanu a ulej ktery se sice menil ale jenom sem to tam ocistil, rozebral bych to znova,... ale udelal bych si to nejradsi sam ale nemam na to prostredky jako je zdviz a poradny naradi :( kdyz zajedu k nekomu, tak mi to udela on a to nechci, protoze pokud to neni po mojem,.... tak je to spatne :D treba i kdyz jedu na pitomou vymenu oleje, a dalsi veci, tak pred danim auta a sepsanim davam informaci, ze budu u auta asistovat ;) pokud nepristoupi jedu klidne jinam ;) zatim mi vsude vysli vstric :D 

takze zalezi na tobe jak to budes delat,.. ale ten karbon bude urcite po celym motoru, nejenom na hlave ;)

Link to comment
Share on other sites

No na firemnim Ivecu(400tis km) jsem nedávno měnil olej, poslední výměna před 50tis. km.... Olej nechtel pomalu ani tect, nechal jsem tedy vytect co nejvice a posleze do nej nalil motorovou naftu, nastartoval a nechal pár vteřin běžet na volnoběh. pak jsem znova vypustil a nechal hodku vykapat,vyměnil filtr a nalil nový olej po 300km je olej stále jako nový. (zadření, nebo přidření bych se nebál-nafta maže a těch pár vteřin to přežije)

Link to comment
Share on other sites

Nestraš mě, mám auto s podobnýma km z rajchu, ověřenýma. Pán jezdil na Castrol Magnetec 5W-40, olej je stále čistej. Sám jsem ho hned při koupi pro jistotu vyměnil, tak uvidím jak to bude vypadat do budoucna. 

Hodně let jezdím jen na Castrol, který mám odzkoušený jako spolehlivý a kvalitní olej. 

Link to comment
Share on other sites

Jak jsem psal, že jsem koupil před 3mi lety Feldu tak před touto jsme měli ještě jednu Feldu a tam jsem lil Castrol Magnatec 15W-40 a už kdysi mi kluci říkali, že nechává motor dost zaprasený. Asi po 3 letech byl v motoru pořádný binec (ještě horší než mám teďka já), pak jsem od tohoto oleje upustil. (5W je určitě kvalitní olej, úplně jiné kvality než 15W minerál).

 

Taky by mě vůbec nenapadlo, že se může motor po 50 000km tak zaprasit s 10W olejem, olej musel být opravdu nějaký levný. Jinak Fabka jezdí pořád skvěle, až na to občasné cvakání, dlouhodobou spotřebu mám 6,8l a to jezdím nejvíce po městě (ikdyž řadím ve vyšších ot. tak vím, že na spotřebu mají největší vliv brzdy a proto vždycky brzo vyřadím a dojíždím k semaforu jako důchodce (proto na můj styl celkem pěkná spotřeba)).

 

Právě, že už s autem nepojedu, až v úterý k mechanikovi. Přesně nad tím, jak mi píšete (díky moc za rady) jsem uvažoval, že by to chtělo mechanicky očistit, muselo to svinstvo být úplně všude i na klikovce apod.

Sundáme i vanu a vyčisím sběrací koš (pokud bude zanesený), vanu a ještě co půjde.

 

Jsem nyní po studiu VŠ a hledám si práci, nyní nemám finance na tu rozborku ještě s výměnou drahých hydroštelů. Udělám to zatím low-cost, s novým olejovým filtrem a stejným olejem a uvidím, co se stane.

 

Ikdyž je to s těmi hydroštely sporadické, zdá se mi, že se to neustále malinko zhoršuje a taky uvažuju nad tím, proč klepou jen při volnoběhu a pouze při zatížením motoru (skoro pod plným plynem).

Zda opravdu není sběrací koš zanesený nebo už přicpaný filtr (vůbec bych se tomu nedivil, už se toho oloupala hromada, že můžu být ještě rád, že ten filtr vůbec nějaký olej pustí) a nedochází k nižšímu tlaku oleje, který nedokáže hydra tak natlakovat. Při volnoběhu je obecně nízký tlak oleje a s přicpaným filtrem by mohl ještě klesnout, že už to hydra nedokážou držet. Při vyšších otáčkách se tlak zvedne, tam to pak funguje, ale pod plným plynem působí při výfukovém cyklu větší množství spalin větší protitlak na výfukový ventil, ten se pod méně natlakovým hydrem trošku zatlačí a po jeho zasunutí dojde opět k roztažení hydra a ozve se klepnutí. Moje teorie :D

 

Myslim si, že když vyměním olej s filtrem, vyčistím aspoň vanu a trošku spodek, že to zase bez problémů pojede, jen záleží jak dlouho. Možná zase nějakou tu tisícovku km, než se to zase přicpe ...

Edited by tgfh
Link to comment
Share on other sites

Já bych to moc nekomplikoval -tenhle motor snese hodně a kdyby náhodou ne, tak ho za pár tisíc koupíš na vrakovišti. Kdyby jsi ho chtěl vyčistit, tak ho musíš komplet rozebrat - což tě vyjde snad levněji pořídit nový - jen tak šudlat hadrem, kam se zrovna dostaneš, nemá moc smysl. Dal by se něčím propláchnout, ale to taky může udělat víc škody než užitku. Osobně bych jen zkrátil interval výměny oleje. Uvidíš, co z toho poteče, možná bude nutné vyčistit koš. Toho ucpání filtru bych se zas tak moc nebál - včas by to měla odhalit kontrolka tlaku oleje.

 

Ten motor zaprasený je, ale není to nějak extrémní.

 

Jen nějak furt nechápu, když svoji jízdu označuješ za neagresivní, proč řadíš až při 4000 tisících. To se pak nesmíš divit, že z toho leze karbon a bůhví, co ještě.

Link to comment
Share on other sites

Mne by zajímalo co tam bylo původně za olej. Podle mne jsi si zadělal zbytečně na nějaký problém. Teď je to tak zralé na kompletní rozebrání motoru a jeho vyčištění. Tím karbonem se ti možná přicpávají hydra a pak se sekají. Vždy když koupím auto ctím původní olej co se tam měnil, pokud ho změníš většinou to vede k dekarbonizaci a tomu co se děje teď tobě. Mám najeto na 1,4MPI 50kW skoro 240 000 Km a pořád na Mogul. Nehaním ani nechválím jen jednoho výrobce olejů. Když se dělalo těsnění pod hlavou, použil se výplachový olej Paramo a nějaký čistič či co (nejsem na to odborník) motor se propláchl a vypadal pěkně. Pak olej na 5 000 Km a výměna, teď už vzhledem k najetým Km chci měnit po 10 000 Km.

 

Jediné levné opatření co teď můžeš udělat je podle mne¨, vyměnit tak 3x po sobě olej s filtrem po 5 000Km (to dokážeš i sám doma) a sledovat co se děje a jaký hegeš je v oleji, popřípadě sledovat na hlavě jak se oloupala.. Pak se vrátit k intervalu 15 000km. 

 

Pokud se ti budou hydra sekat i při jízdě ne jen při ohřívání motoru máš zaděláno na opravu motoru.

 

Vše je můj názor na daný problém, tak mne nekamenujte.

Link to comment
Share on other sites

Právě, že s tím mým stylem už moc neudělám, jsem tak zvyklý, jezdím tak už od autoškoly. (učil jsem se na 1.0 MPi 37kW a ta na 2000ot. prostě nejela :D )

 

Jo, taky se nad tím nijak extra nestarám, motor je "nesmrtelný" český, vrstva karbonu je sice všude, ale je dost tenká, ucpat by to až na sběrací koš, filtr (popř. hydra) nemělo nic. Pomůžu v úterý motoru co nejvíce, co mi finance dovolí a snad tu těžkou dobu ve zdraví přežijeme a pokud se to s hydrama nezlepší, nezbyde mi nic jiného než našetřit a hydra vyměnit s vyčištěním hlavy.

Edited by tgfh
Link to comment
Share on other sites

kdysi jsem začínal jezdit s žigulem (mimojiné ho mám v autoparku dodnes), ten sice neměl otáčkoměr, ale na tachometru byly čárky, které určovaly přeřazení na vyšší stupeň. Půl roku jsem jezdil podle nich a pak mi někdo vysvětlil, že to je maximální hranice, na kterou lze motor točit. Tak jsem začal řadit podle ucha a spotřeba klesla asi o 4 litry :-)

Edited by Wittmann
Link to comment
Share on other sites

Jsem se stavil ještě za mechanikem a ten mi taky řekl, že se dá koupit nějaká sračka, která se před výměnou oleje do oleje nalije a auto se nechá chvíli běžet. Že to ale zkoušel jen jednou, že účinek super, ale pry je to strašně agresivní, že byl z toho údajně i strašný smrad. Že mi to pozjišťuje, že už si nepamatuje název, ale nevím, raději bych zůstal jen u častější výměny oleje a mechanickým odstraněním co největšího množství. Ten total quartz to časem tak i tak komplet vyčistí.

Link to comment
Share on other sites

Mě se to stejně nezdá, spíš bych to typoval na nějakej špatnej olej a nevhodné chování k motoru. Já jsem s Castrolem neměl právě nikdy problém a to ho dávám i do motorek(samozřejmě typ určený pro motorky). A osobně bych doporučil ten motor tolik nevytáčet, je to zbytečné u 8V motoru.

 

E: škoda a VW dává originál Castrol a když není tak LIqui Moly. To vím z ověřených zdrojů.

Edited by mi5
Link to comment
Share on other sites

Castrol je nepochybně kvalita, já jsem byl s ním před lety ve Feldě taky spokojený (15W-40), jen se mi nelíbilo jak byl motor po asi 3 letech zanesený. Před Castrolem jsem tam lil Shell 15W-40 a jak jsem přecházel na ten Castrol, tak mě na to právě tehdy kluci na Felicia Klubu upozorňovali.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hoši tak mám vyměněný olej. Nebylo to tak strašné, jak se prvně zdálo. Vytekl ještě hnědý olej bez žádných sraček, z filtru taky nevytekl žádný maras, ale moc jsem to nezkoumal, taky jsme nedělali nic dalšího, ani nesundávali tu vanu.

Z Total Quartzu jsem přešel na Shell Helix (opět 10W-40). Auto jsem pak náležitě projel :D a zdá se, že je to o poznání lepší. Hydra už vůbec neklepou, pouze je uslyším, když při mírně zahřátém motoru (70-80C) dám plný plyn. Po pořádném prohřátí (ujetí asi 10km) přestanou klepat i pod plným plynem. Uvidím, jak to bude časem, až začnu makat tak je třeba vyměnim, pokud se to úplně nezlepší.

 

Může se vám zdát, proč zkouším plný knedlík, ale jezdím štreky přes tempomat a ten používá plný knedlík často.

Olej byl vyměněný při 53 000 km, pak při 57 000 km, kdy jsem tam nalil Total Quartz a nyní mám 61 000 km. Shell Helix stál 433kč (4l), takže nic drahého, za 5000km zajedu zase.

 

Jinak jsem se chtěl ještě zmínit o Feldě. Litu tam už přes 3 roky taky Total Quartz. Vždycky při 13 000km se mi ale stává to, že olejový filtr přestane zpětným ventilem držet olej nahoře. Takže vždy po ujetých zhruba 13 000km po zimném startu kontrola oleje ještě asi 3 sec. svítí. Vždycky, jak se mi tohle začně stávat, jedu na výměnu oleje a při dalších 13 000km kontrola zhasne okamžitě po nastartování. Nemůže to souviset s tím, že už je filtr zanesený a už ten olej teče obtokovým ventilem, který se už pak nějak dobře nedovírá a olej vždycky steče celý dolů? Jak říkám, není to poprvé, ale tohle pozoruju už po čtvrté (na značkách filtru taky nezáleží, někdy dám Filtrona, někdy Manna).

 

Někdek jsem četl, že už po 12-13 000 km jsou olejové filtry zaprané a že už to pak běží přes ten obtoový ventil. Škoda, že tak fajně nefunguje kontrolka mazání i u Fabky :-)

Edited by tgfh
Link to comment
Share on other sites

tak isto mám 44kW, kupoval som ju od jednej sterej tety, auto malo 36000km, hned ako som ju kupil som tam nalial  Total Quartz 5w40, až po troch výmenách oleja prestal byť tmavo čierny, teraz mám 85000 a motor ide znatelne lepšie, ale pomohol som mu čipnutím na 53kW od Cimbu

Link to comment
Share on other sites

V jednoduchosti je síla, mám tu Fabku rok, ale čekal jsem na ni už více než 10 let (asi od mých 15 let), byl to trošku můj sen si koupit první Fabku s českou 1.4 :)

 

Dneska jsem s autem najel 400km a problém úplně nezmizel, ale zlepšilo se to několika-násobně (před výměnou se cvakání ozývalo minimálně 5x častěji/více). Na tom, jak to nyní je, vydržím v pohodě ještě několik měsíců, pak ty hydra asi nechám vyměnit, uvidím jak to bude dále. Spotřeba po dnešní jízdě (90% dálnice) zase 6,8l :D (zhruba 50% jízd dojedu přesně na deci s touto spotřebou) :)

 

Btw. Ve Feldě mám chip+vačku+hlavu od Motor-Excelu (instaloval jsem si všechno sám), do Fabči nechcu nic, užívám si komfortní, často tempomatové pohodové jízdy :)

Edited by tgfh
Link to comment
Share on other sites

Lidi tak neuvěříte :D

Že se to cvakání zlepšilo po výměně oleje byla jen náhoda, protože cvakání nedělají hydroštely/hydroštel, ale vstřikovač. Pořád mi to nedalo, proč by cvakání hydroštelů ovlivňoval plynový pedál (jak jsem psal, že to cvaká hlavně při plném plynu). Volal jsem mechanikovi, zda je to možné, a řekl mi, že jsou ty vstřikovače hlučnější, ale že se nesetkal s tím, aby zřetelně nějaký cvakal. Tak jsem otevřel kapotu, nastartoval zimný motor a poslouchal chvíli včera a hlavně dneska.

Ty vstřiky jdou po nastartování opravdu všechny slyšet, jako by člověk hrál na klavír, jak se to cvakání střídá, pak jak auto vypne sytič, tak se utiší, ale vstřik na 4. válci cvaká nahlas pořád.

 

Mám z toho trošku radost, že nyní nemusím investovat x tisíc kč do nových hyder, ale stačí 2000 kč na nový vstřik... (popř. vrakáč)

 

Jen nevím, proč se mi to stalo, buď prostě "odešel", stává se, jinak tankuju pouze u našeho Primu, mají nejlepší cenu ve městě a dost podobnou jako na benzinkách ONO. Tankujem tam celá rodina, děda se stejným autem a stejným motorem tam tankuje už roky a nikdo neměl nikdy žádný problém. Auto se mi taky zdá, že jezdí na ten benzín nejlépe, jsou tam taky neustále fronty, tak si myslím, že to tím benzínem asi nebude, asi mi jen prostě začal cvakat jeden vstřik...

Link to comment
Share on other sites

vstriky muzes zkontrolovat ve VAGu,... me se to tedka pri zimnich startech taky celkem dost rozcvakalo, az neprijemne,... a kdysi davno sem mel taky podezreni na vstriky, ale nejak tomu nechci verit ze by to delili vstriky ac sem je poslouchal,...kazdopadne az bude cas, podivam se na ne taky ;)

Link to comment
Share on other sites

VAG mám, díval jsem se už na něj, i dneska jsem mrknul, ale nepíše žádnou chybu. Na autě taky nepozoruju žádné další negativní projevy krom toho cvakání.

 

Na Feldě (stejné vstřiky) mi už přes dvě zimy pravidelně jeden vstřik při zimném startu "nestříkal" :) (zapalováním to nebylo, to bych řešil okamžitě, ať mi "neshoří" kat). Start byl vždycky v zimě na 3 válce, po chvíli to ale přestalo, tak jsem to neřešil, ale chystal jsem se, že se na to někdy podívám, ale tuto zimu to už dělat nezačlo, takže pohoda. Felda je takový samoopravovací vůz :D , taky mi šel 2. stupeň často přes zuby, kdysi jsem myslel, že ten synchron nechám opravit, poslední rok se ale začala dvojka řadit zase krásně bez škrtnutí, tak o další starost míň :D Škoda, že tak nefunguje Fabka, ale jsem s ní 100% spokojený, zítra je to přesně rok, co ji mám a krom komplet servisu, který jsem si udělal poruchy zatím: jedna stahovačka 1800kč a nyní ten vstřik (2500kč), takže nic strašného, mám na ní za ten rok přesně 10 000 km najeto.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

VYŘEŠENO

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vyměnil jsem vstřikovač na 4. válci a dělalo to pořád. Pátral jsem dále, nechápal jsem závadu a pak jsem na to přišel - svody vyfuku držely jen na čtyřech šroubech z šesti :D :D :D

Svod na 4. válci nedržel ani na jedné matce ze dvou. Viz. ilustrační obrázek http://img.skoda-virt.cz/forum_upload/2010/10/19/8_578_138546__2010-10-19_20-03-30_13.jpg

 

Svod třískal o hlavu a proto to klepalo - nechápu, jak se to mohlo stát, auto je jako nové, vše je původní, podle se stala chyba při výrobě :D :D - jdu slavit. Matky jsem tam dal a už to nedělá, právě jsem to projel

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VYŘEŠENO

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...