Přejít na obsah

Přehřívání motoru / chladící kapaliny


CzechDave

Doporučené příspěvky

Nenašel jsem vhodné téma a tak oživím toto: jezdím teď po zemích bývalé Jugoslávie s rapidem 1.0 TSi 81kW s šestikvaltem, rok výroby 2017, nájezd nějakých 150 000 km. Jsou tu teď vedra a všiml jsem si, že mi na místních táááááhlých dálničních stoupáních (kdo zná místní dálnice, ví) rychle vyleze teplota chladicí kapaliny až téměř k červenému poli. Děje se to ve vedrech nad 35˚C, rychlostech od 130 km/h na šestku ve stoupáních, kdy motor a turbo je delší dobu stále v záběru, automatická klima aktivní.Jakmile vypnu tempomat a trochu uberu, teplota se během dvou tří vteřin vrátí zpátky na 90˚C. Na normálních silnicích se to neděje, i když tu v kopcích překonávám docela drsné krpály a vedro je stále stejné. Nenapadlo mne se podívat na teplotu oleje, takže nevím, zda vylezla také nějak výrazně nahoru či nikoliv. Podřazení na pětku při stejné rychlosti pomůže, teplota vody leze nahoru výrazně pomaleji, pokud vůbec.

Chladicí kapalina nemizí, po otevření kapoty sálá motor pocitově tak, jak odpovídá normální zátěži, nikde není nic výrazně žhavějšího než obvykle. Nic nenaznačuje tomu, že by bylo poškozené těsnění pod hlavou. Mohlo by to souviset s vysokou teplotou sání, tedy vadným snímačem teploty sání... ale to by diagnostika motoru poznala, nebo ne? Do intercooleru jde příliš žhavý vzduch, tím skokově vyleze teplota chladicí kapaliny v okruhu intercooleru a to se projeví na ukazateli teploty. Pokud by byl snímač teploty v pořádku, řídicí jednotka by snížila včas  výkon motoru, aspoň tak soudím. Trubka sání je na pohmat docela horká, to by mohl být také symptom vadného čidla. Pak mne napadá ještě klimatizace - horký výměník klimy před horkým chladičem motoru plus horký intercooler a celé se to nestíhá uchladit. Kdyby se ale přehříval motor, pak by teplota lezla dolů podstatně pomaleji, nikoliv skokem během pár vteřin.

Bohužel diagnostiku mám doma a dostanu se k ní až o víkendu po návratu domů. Na palubce žádná varovná kontrolka nesvítí, auto se chová a jezdí, jako že je vše v pořádku.

Co myslíte vy?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • Pawouk změnil název na Přehřívání motoru / chladící kapaliny

S tou "tlakovou" vodou opatrně. Já jsem na hulváta opláchnul chladič vapkou a proud vody ohnul všechny ta plechová žebírka mezi těma trubičkama s vodou, takže pak skoro neměl kudy proudit vzduch. Pak jsem je musel, jako ichtyl po jednom narovnávat. 🙂

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

S citem, na studeném motoru a jen hadicí. Jinak je divné, když čtu "za 2 až 3s se teplota vrátila do normálu". Teploměr vody je nafixlovaný, do nějakých 110°C ukazuje 90/střed stupnice (prý, aby řidič nebyl ve stresu - tak proč tam takovou ne-indikaci dávat??). Pokud to nejsou minuty, tak to asi znamená, že teplota chodila okolo toho rozmezí (+1°C a ručička vystřelí, pak naopak klesne). Tak příště koukni na teplotu oleje, ta je trochu relevantní (píšou, že do 120°C to oleji neškodí...no). Olej má trochu zpoždění, za rychlé jízdy (viz dnes) 102-4°C, při zpomalení ve městě i 108°C, ale celkem se měnilo i počasí.

Na 6 bych 130 s takovým autem (a naloženým) asi ani nejezdil... pak přijde jedno zastavení do kolony a vaří se to. Zde lze asi poradit: nenakládat tomu tolik, doma event. nechat zkontrolovat. Zavzdušněný okruh snad není. Na fakt, že by se "snižoval výkon motoru", bych nespoléhal - zatím jsem o tom nečetl.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Okukoval jsem dnes ty chladiče a je fakt, že lamely jsou ve spodní části docela naohýbané. Bordel jsem v nich ale moc neviděl. Doma se k tomu zkusím nějak dostat a naohýbat je zpět. Na oplach opatrně, díky za tip :). Ta souvislost s kolísáním ručičky ukazatele kvůli teplotě na hranici střed / hodně má logiku, ale nemám jak to ověřit.

K tomu nakládání - zvláštní je, že loni to nedělalo a to byla vedra podobná. Nedělá to ani tady v krpálech, kdy se jede po serpentinách do hor a motor je pořád v záběru na trojku nebo čtyřku, jak se šplhá pořád nahoru. Teplotu oleje omrknu, až pojedu dom a opět to nastane. Zajímavé je, že nikde nic nebublá, vodní okruh motoru je horký tak nějak normálně a chladiče taky nesálají víc než obvykle...

 

Editováno: , autor: CzechDave
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

To je jednoduché... podobná rychlost na nižší RS = vyšší otáčky motoru a tedy vodní pumpy. edit - nějak jsem to zapomněl odeslat. Celkem by odpovídala i rychlá změna (hraniční teplota 110°C platí pro OIII, kde jsem to zjišťoval). Je otázka, jak teploty nad 100°C dělají dobře přetlakovému okruhu, hlavě, turbu... prostě to nehnat tolik, do kopců třeba 100 km/h a na 5. r.s.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Update: sledoval jsem to a doposud se to neprojevilo. Jen v krpálech ve středním Chorvatsku, kdy venku bylo nad 35°C, lezla teplota oleje ke 110 °C, ale teplota chladicí kapaliny byla stále "v normálu". No a tady v Čechách se dálniční teplota oleje pohybovala do 105°C. Olej byl měněn těsně před cestou do HR, dal jsem typ předepsaný výrobcem.

Zatím to tedy uzavírám s tím, že tomu budu věnovat namátkově zvýšenou pozornost.

Chladiče nicméně ještě opatrně vyčistím.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

I když mám o dost jiný motor, tak mám nějaké poznatky... jeď se projet sem: https://mapy.cz/s/heduvavofe tady jsem měl 113°C na oleji a už trochu strach :) Nicméně teplota vody "přibitá" na 90°C (to určitě) - pěkně za dvě a pomalu. A to ten den nebylo žádné vedro, pod kopcem do 21°C. Je tam vidět značné zpoždění změny teploty, teplota oleje celkem roste, pokud se přijede do kolony, nebo pokud jsem předtím jel po dálnici. Je zvláštní, že do dovolené jsem nepozoroval víc jak 108°C, a vedra byla daleko větší (myslím za letošek).

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

V 12. 7. 2024 na 16:03, bouchy01 napsal:

Na fakt, že by se "snižoval výkon motoru", bych nespoléhal - zatím jsem o tom nečetl.

 

Při přehřívání motoru, skutečně ke snížení výkonu motoru dochází několikrát jsem to zažil, ale nedělá to ECU, nýbrž fyzika.

Při přehřívání a vyšší teplotě než na kterou je motor konstruován, se začnou pohyblivé díly vlivem roztažnosti natolik roztahovat, až to změní odpor uvnitř motoru, což sníží pocitově výkon. U malých motoru jako jsou 1.0, 1.2, 1.4 TSI v této počáteční fázi fatálního přehřátí, může být pokles opravdu výrazný, motory jsou tak dynamické i proto že mají z výroby nastavené opravdu nízké vnitřní odpory a s jejich nárůstem dochází k výrazné ztrátě dynamiky.

 

Pak nastává situace kdy se motor začne nepatrně přidírat a výkon začne snižovat výrazněji, pokud to ani tak řidiče nekopne, tak dochází většinou k zakousnutí motoru na fleku tj. motor K.O

Jen tím chci říct že pokud se vám přehřívá motor a snížil sem vám krátkodobě výkon, tak jste nenarazili na žádnou SW ochranu ale jednoduše už jste tomu motoru solidně naložili 🙂 

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tak když už tu moderátoři umožní spamovat, tak proč ne.

Než se začneš vyjadřovat k tématu kterému nerozumíš, zkus si projít internet:

https://www.vwvortex.com/threads/seized-engine-for-no-apparent-reason.9502790/

https://www.reddit.com/r/Volkswagen/comments/10b855i/engine_seized_suddenly_advice_needed/?rdt=41408

https://www.briskoda.net/forums/topic/461939-12-tsi-how-reliable-is-this-engine/

 

To že to nikdo zásadně neřeší, neznamená že se motory nezadírají.

Pokud se ti vaří voda a motor snižuje výkon, tak je to určitě proto že ECU snižuje výkon experte... Proč se máš vůbec potřebu vyjadřovat k tématu kterému nerozumíš? Evidentně máš potřebu jen prudit ale zkušenosti s tím nemáš žádné.

 

Pokud ignoruješ teplotu vařícího se motoru tak zadřeš jakýkoli motor, to je totiž fyzika, ale chápu že je to na tebe příliš.

Editováno: , autor: informator
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

@informator

Všem spatřuješ spam? Položil jsem pouze jednoduchý dotaz k doplnění faktu na tvůj komentář. Co je na tom špatného? Jediný kdo se pobuřuje, kličkuje a osočuje jsi ty sám.

Letmo jsem zhlédl tvé odkazy a nenašel jedinou zmínku o 1.0 TSI a vlastně asi ani o Škodě, tak nevím....

 

K věci: pokud je v pořádku chladící soustava a olejová náplň, tak nevidím jediný důvod mít obavu z tebou popsaného a proto jsem chtěl tu informaci o tebou popsaných fatálních škodách motorů. Nebavíme se tu o Trabantech a Pionýrech 🙂

Myslím, že ve ŠA probíhá mnoho reálných testů jak ve velké zimě, tak v parných letních dnech včetně různého zatížení a výsledky určitě jsou.

 

Jedinou jistou pravdu máš, že už dále nemá smysl s tebou toto vlákno "spamovat", máme každý svoji pravdu, čao 🙂

 

 

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ono tie motory sú veľmi odkázané na vode a jej teplote. Ako je známe, pred saním je výmenník vzduch/voda, ktorý ochladzuje nasávaný vzduch od turba. Ak tie teploty presiahnu istú mieru, ecu sa bude chrániť (teplý vzduch má menší objem, tendencia klepania = znižovanie výkonu). Aj samotný olejový okruh je ochladzovaný vodným výmenníkom.

Takže za mňa je kľúčové mať chladiče v 100% stave tak, aby to aj v tých extrémnych teplotách fungovalo dostatočne.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Neslyšel jsem o jediném případu, že by se jakákoliv verze 1.0 TSI zadřela přehřátím při větší zátěži, pokud je motor technicky v pořádku. 🤔

Když jsem ten motor ve svém bývalém Rapidu víc honil, teplota vody o oleje šla sice dost nahoru, ale nikdy ne přes určitou mez.

A věřím tomu, že všechny moderní motory budou mít i SW pojistku, která se úplnému přehřátí bude snažit předejít/zabránit.

@informator Ty odkazy s tímto motorem moc společného nemají a navíc se tam vysloveně o tomto "fenoménu" ani nepíše.

Co jsem si z toho vzal, je to, že v případě selhání nějaké součástky může dojít k zadření/zaseknutí každého motoru a to je tak asi všechno.

A potom, že 1.2 TSI EA111 měly problémové řetězové rozvody a starší 2.0 TDI zase ne úplně super selhávající olejová čerpadla.

Nicméně nechápu, jak tohle vůbec souvisí se samovolným zadřením 1.0 TSI při vyšší zátěži a proč by to mělo patřit do tohoto vlákna. 🤨

  • Díky 1
  • Pozitivní 1
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 4 měsíce později...

Pokračování: Celé téma má pokračování. Nastoupily mrazy a já jsem zjistil, že se motor zahřívá neúměrně pomalu, resp. kolísá jeho teplota mezi "90°C" a nějakých 60°C na stupnici ukazatele. Vyjedu se studeným motorem z práce směr domov, který vede cca 5 km do kopce. Motor je nahoře "zahřátý", tj. ukazatel ukazuje 90°C,, olej ukazuje nějakých 50°C. Pak při klesání z kopce do údolí se motor vychladí na zmíněných 60°C a pak při dalším výjezdu teplota leze opět nahoru na provozní. Celkově to trvá nějakých 15 km, než se agregát prohřeje a tím získá dostatečnou tepelnou setrvačnost na to, aby se neprochladil při delších klesáních bez plynu. Dá se říci, že se teď rychleji ohřeje olej než voda, zatímco donedávna to bylo naopak. Podobně se chovala moje dvojková oktávka s dieselem, tomu také trvalo, než se ohřál a než se ohřál, teplota takhle cvičila.

Na maličký benzínový motorek s relativně malým objemem chladicí kapaliny to není normální chování (ačkoliv servis tvrdí opak). Servisáci mi říkali, že tam je místo klasické, bimetalem ovládané pukličky termostatu otočný válec s kanálky, který se natáčí podle pokynů řídicí jednotky. Ale co jsem se díval na škoda-díly, k mému VIN je jako ND kryt termostatového bloku a právě bimetalový termostat. Celé to na mne působí, jako kdyby termostat zůstával (při)otevřený nebo zavíral příliš pomalu. S tím by mohlo souviset i to letní přehřívání, kdy zůstával viset otevřený a chladicí kapalina neměla čas se v chladiči trochu ochladit... Normálně bych si to vyměnil sám, ale je tu komplikované plnění chladicí kapalinou, kdy nestačí jen lít vodu do nádobky tak dlouho, dokud nedosáhne rysky, ale musí se tu použít plnicí přípravek, který nemám.

Dnes jsem to dal do servisu, uvidíme, s čím přijdou.

Editováno: , autor: CzechDave
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

No neviem, mne to príde normálne. Ten liter má vysokú účinnosť = neprodukuje teplo nazmar. Ak to dole kopcom pustíš na kvalte tak rozhodne sa to môže vychladiť na kúrení tak, že padne aj ručička dole. Viď teplota oleja, 50°C nieje ohriaty motor ani zďaleka.

Za podobných podmienok vidím aj ja klesať ručičku na svojej 1.2ke

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Za 5 km (spíš po rovině) jsem rád, že olej má 50°C - v zimním období... A 15 km by možná taky odpovídalo, takových 10 určitě, než olej vyleze na 95°C a je tam trvale. Všechno jsou docela relevantní hodnoty. Olej se ale má ohřívat dřív než voda. Není dobré operovat s ručičkou, což je krokový motor, který dostává povely od ECU, ne od teploměru vody v hlavě válců.

Jaký je tam termoregulátor - kdo ví, u sebe mám "chobotnici", která u DSG ještě chladí i olej převodovky. Jako last resort je tam nějaký voskový termostat asi vždy...

To s tím termostatem v létě asi nechápu - otvírá právě proto, aby průtok chladičem byl maximální. Nic se nikde nezadržuje. Jediný projev zasehnutého otevřeného termostatu je dlouhé ohřívání vody, v zimě nedohřátí, padání teploty na křižovatkách atp.

Nějaký univerzální přípravek asi jde sehnat... aby pasovalo šroubení, asi je třeba kompresor.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...