Jump to content

Vymena oleje


Petula

Recommended Posts

Ja kupoval auto s 80 tis km  co melo LL intervaly. Po 30 a 60 tis km a menil sem ja jak jsem to dostal do ruky. Na  mereni vykonu bylo  142kw a 399.9 nm.  Pry dobre hodnoty dobre zajeteho motoru. Tim nechci rict, ze LL je ok. Ted mam 103 tis km.  A menim 1x nebo 2x do roka a max 10 tis km.   LL interval vyrazne vice opotrebi motor . 

Link to comment
Share on other sites

Ono záleží jak se ten 30tkm interval najede. Jestli někdo jezdí denně 250km a ráno motor zahřeje webastem, je jiné opotřebení, než když někdo nacourává těch 30 tkm 2 roky s mrakem studených startů. 

 

Resp. Nemá cenu prokazovat to, či tamto. Prostě měním olej po 15000 a u druhého auta, které se courá cca po 8000km a je to vyřešené. 

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

Asi treba nájsť nejaký zdravý kompromis.
Jedna vec je práve režim prevádzky, dĺžka jázd, počet štartov, druhá vec je ročný nájazd, tretia je doba kým plánuješ vlastniť auto. Ak by som kupoval nové auto s tým, že na ňom ročne najazdím 50 tisíc po diaľniciach a pri 150 tisícoch mením za nové, tak tam asi nechám ten olej celých 30 tisíc km, ale ak by som kupoval jazdenku so 100 tisíc km a s 15 tisícovým nájazdom ročne a vysokým počtom kratších jázd si ho plánujem nechať ešte takých 10 rokov, tak zase budem meniť olej výrazne častejšie, aby som predišiel prípadným problémom ktoré môže spôsobiť práve kombinácia dlhého olejového intervalu, krátkych jázd, vysokého počtu studených štartov.

Na Fabii sa mi zatiaľ osvedčilo meniť olej často (kopp-kopp na drevo), a to 5-12 tisíc km vzhľadom na mestskú prevádzku.
U Superba (tiež TSI, ale to na princípe nič nemení) som interval zatiaľ nastavil na 15 tisíc, nakoľko jazdí skôr dlhšie trasy, aktuálne si ho plánujem nechať takých cca. 7 rokov a mám aj základný servis v cene vozidla (každých 30 tisíc). Keby jazdil veľa v meste, tak by som nastavil interval 10 tisíc a tým pádom každá tretia výmena by bola z "predplateného balíka".

Edited by e1.
  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

Celé vlákno je o tom, že BY SE MĚLO. Mě osobně to taky nedá a olej měním dřív než dle intervalu výrobce. Mám zásadu rok a víc ani ťuk. Ale spíš se mi jedná o fundované vyjádření někoho z praxe typu: Když ho tam necháš dýl, stane se tohle a tamto.

Link to comment
Share on other sites

Toto je dosť krátkozraké vyhlásenie. Nevieš akým problémom si predišiel častejšou výmenou oleja. Pri 30 tisícovom intervale by si už možno mal nejaký problém s motorom a možno ďalších 300 tisíc km nič.
Častejšia výmena oleja je pre mňa niečo ako vitamíny alebo očkovanie. Dá sa bez nich žiť, ale ak ich niekto berie/dostáva, možno ho minie nejaké blbé ochorenie, alebo to rozchodí za deň alebo dva a neleží doma s horúčkou celý týždeň. Spätne to už nikdy nezistíš, či to malo zmysel, alebo nie.

 

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

před 9 hodinami, e1. napsal:

Toto je dosť krátkozraké vyhlásenie. Nevieš akým problémom si predišiel častejšou výmenou oleja. Pri 30 tisícovom intervale by si už možno mal nejaký problém s motorom a možno ďalších 300 tisíc km nič.
Častejšia výmena oleja je pre mňa niečo ako vitamíny alebo očkovanie. Dá sa bez nich žiť, ale ak ich niekto berie/dostáva, možno ho minie nejaké blbé ochorenie, alebo to rozchodí za deň alebo dva a neleží doma s horúčkou celý týždeň. Spätne to už nikdy nezistíš, či to malo zmysel, alebo nie.

 

Jo jo, tomu se říká paradox prevence. Když hrozí nějaké nebezpečí a přijmou se opatření, aby se nebezpečí odstranilo nebo snížili následky, vždycky se pak najde někdo, kdo si bude naprosto jistý tím, že kdyby se nic nedělalo, tak by se stejně nic nestalo. 😄

Link to comment
Share on other sites

Nechápu - v každém tématu o výměně motorového oleje pořád to stejné dokola. Desítky stran o ničem. To si neumíte přečíst, co už bylo dávno napsáno? Nic jiného už tady nikdo nevymyslí. Doporučení výrobce motoru jsou zřejmá a veřejná.

  • Pozitivní 2
Link to comment
Share on other sites

Tak to téma uzamkni a je to. 

 

Naštěstí mají lidi svobodu volby můžou si olej měnit od 1000 třeba to 100 000km. A nebo jen olej dolévat a neměnit vůbec. Dělal jsem to tak u své Š105 a na motor do věčných lovišť neodešla. 

Taky nechápu co je problém. Každý si může  olej měnit jak chce. 

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ahoj , prosím pěkně.

Po 4 letech povinnosti navštěvovat autorizák si jdu vyměnit olej v superbu 3 110kw 2.0 Tdi.

Otázka - kód motoru DSRA kam má přijít olej 0-20, specifikace 508.000,509.000 lze nahradit 5-30 specifikací 504.000 , 507.000 ?Samozřejmě dělat pravidelnou výměnu po 15 tisících a nečekat až se zobrazí na plaubce. Díky za info 🙂

Link to comment
Share on other sites

Před hodinou, Roman1987 napsal:

... a nečekat až se zobrazí na palubce.

Řekni si v servise, ať ti to přestaví na pevný interval na 15 000 km, já jsem si to tak nechal u současného Supa i toho předchozího.

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Roman1987 said:

Otázka - kód motoru DSRA kam má přijít olej 0-20, specifikace 508.000,509.000 lze nahradit 5-30 specifikací 504.000 , 507.000 ?Samozřejmě dělat pravidelnou výměnu po 15 tisících a nečekat až se zobrazí na plaubce. Díky za info 🙂

souhlas s poznámkou moderátora nad tvým příspěvkem - již to zde bylo diskutováno mnoho krát.

Přesto a neber toto příliš osobně: co tě prosím vede k tomuto dotazu - máš pocit že výrobce tě chce podvézt a nutí ti špatný olej?

Vím, že dnes mnozí si třeba ordinují sami antibiotika, protože si přečetli na internetu od neznámeho anonyma co mají za chorobu a jak ji léčit. Na jiném fóru si koupí člověk nové auto a automaticky se ptá jak odstavit EGR ventil a vyhodit DPF.

Tak by mě prostě blbě zajímalo pozadí dotazu.

 

Za mne bych NIKDY neměnil z pťedepsaných 0-20 za 5-30. Nejsme již v období žigulíků a Š100 kdy to bylo skoro jedno. Ale je to každého volba.

 

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

Mám v dílně 60 litrový sud 5-30 s touto specifikací na kterou jsem se dotazoval. Nehledám v tom žádné vylepšování.

Je tam 100 ,-  na litru rozdíl, tj. na výměně 5 stovek, nic co by nešlo přežít. Šlo mě spíše o názor zda-li dát nebo nebo ne abych nemusel řešit doma 4 auta s 5-30 a jednoho superba s 0-20  🙂 Děkuji

Link to comment
Share on other sites

Rozumím a pak také plně chápu a díky, že jsi vzal dotaz "neosobně".

V některém z vláken, protože je snad u každého modelu a každého motoru u jednotlivých modelů prakticky stejné vlákno byl snad link na odbornou odpověď a ta říkala, že vyšší viskozita 5-30 bude generovat vyšší tlaky v celém systému který je nastaven na velmi řídký olej. To myslím že je dost závažný argument. A dále, že vrstva oleje bude rovněž jiná než na kterou je vše navrženo.

 

Určitě bych do toho nešel, radši přijít o 500Kč (20 EUR je dnes jako 20 Kčs) než si nadělat problémy.

Pokud jezdíš za rok více než 15000km tak bych klidně radši protáhnul u dieselu interval na rok.

  • Díky 1
Link to comment
Share on other sites

Proč 2x za rok? Pěkný nesmysl, pokud nenajezdí "nesmysl". Píše, že bude měnit každých 15 tisíc. To je za mě až zbytečně často, ale asi to bude optimální - budiž. Oleje 0w-20 mají kupodivu výbornou mazivost - v testu byly lepší než 0W-40. Takže souhlas, že zůstat u 0W-20 a měnit stejně často, jako u vyšších viskozit.

  • Pozitivní 1
Link to comment
Share on other sites

prečo myslíš že 5W-30 alebo 10W-40 bude vyzerať po 15000km alebo 30000km inak ako 0W-20 ?

máš k tomu nejaké informácie, že olej 0W-20 "bude vyzerať horšie" a v čom vlastne má vyzerať horšie, aký dôležitý parameter oleja bude u 0W-20 horší?

Edited by OpelIns1
  • Pozitivní 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, r_e_n_e said:

https://autobild.pluska.sk/poradca/0w-20-5w-20-5w-30-viete-co-vlastne-znamenaju-tieto-cisla

Je jasné, že 0W-20 stráca svoje vlastnosti pri vyšších teplotách rýchlejšie ako 5W-30 alebo 10W-40. 

Tento typ diskuzie je snáď v 20-tich vláknach - vo všetkých modeloch, vo všetkých motoroch. A u iných značiek beží táto nikdy nekončiaca debata 15 rokov - našiel som diskuziu u Toyoty z roku 2011.

Neprečítal som tu všetky vlákna, ale nikde som tu nenarazil na príspevok niekoho, kto sa venuje tejto problematike profesionálne vo svojej práci, má merané hodnoty opotrebenia a korózie motora a nepíše len o svojich pocitoch. (ak tu je takýto príspevok prosím link).

 

Tiež som sa podivil oleju 0W-20 v O4. V predchádzajúcich autách som mal 0W-30. V jednom z vlákien o oleji v sekcii O4 je krásna tabuľka s asi 10 alebo 15 parametrami rôznych značiek oleja, z ktorých je niekoľko dôležitých pre životnosť a prácu motora. Takže som začal čítať čo tieto parametre znamenajú.

Je zaujímavé čítať príspevky - ľahko zistíš, že ľudia chápu že napríklad mobilné telefóny za 25 rokov existencie prešli extrémnym vývojom, motory áut prešli vývojom (žigulík 1500ccm mal 75koní, 1.5TSI poľahky 150 u iných výrobcov aj 180) ale u olejov stále u mnohých platí, čo je riedke nie je dobré. A pritom oleje vyvíjajú rovnako vzdelaní a skúsení ľudia ako mobily a motory.

 

0W-20 alebo 10W-40 je len a len označenie, ktoré hovorí o viskozite - rozumej hustote alebo riedkosti kvapaliny. Viskozita neznamená sama o sebe schopnosť mazať a udržať trecie plochy v správnej kondícii. Keď to preženiem, napríklad med má vynikajúcu viskozitu ale do motora by si ho nechcel.

Link na Plusku hovorí len to isté - vysvetľuje že čísla znamenajú hustotu oleja. Nič o kvalite, nič o vlastnostiach, nič o "trvanlivosti". Navyše číslo 20 alebo 40 neznamená automaticky, ako olej znáša vysoké teploty (ako pri nich stráca vlastnosti) ale opäť len informáciu akú má hustotu pri danej teplote pri ktorej sa merania podľa normy SAE uskutočňujú. Kto napísal tento článok v Pluske nie je jasné, často píšu podobné články ľudia, ktorí nemajú s danou problematikou nič spoločné len okopírované alebo preložené texty, Z mojej branže môžem dať množstvo príkladov.

 

Je dobré si prečítať niečo aj o ostatných parametroch oleja a nakoniec zistíš, že riedkosť oleja nemusí byť na škodu ale možno že je naopak u moderných motorov potrebná. A neslúži len na úsporu paliva ako sa to prezentuje. Napríklad rýchle tečenie oleja v motore dané riedkosťou oleja rýchlejšie odoberá teplotu z chladených častí namáhaného motora. Tak sa tieto časti neprehrievajú a nie sú namáhané zvýšenou teplotou. Rovnako ani olej potom nie je natoľko prehriaty a nepripaľuje sa na horúcich plochách vo vnútri motora.

Takže riedky olej naopak môže strácať svoje vlastnosti vďaka nižšiemu prehrievaniu pomalšie. Píšem "môže".

Môžeš si to vyskúšať v domácich podmienkach napríklad prípravou krupičnej kaše - čím pomalšie miešaš, tým viac sa pripaľuje na horúcich stenách kastróla. :)

To, že je olej redší vôbec nemusí znamenať že rýchlejšie stráca svoje vlastnosti. Tie sú dané aditívami v oleji, ktoré sú "liečivou látkou". U moderných motorov je jedným z dôležitých parametrov schopnosť oleja chrániť proti korózii TBN a TAN a ďalšie parametre.

 

Riadky vyššie nikde netvrdia, že olej má byť v aute 100tkm ani 30tkm ani 5tkm. Len chcú upriamiť vašu pozornosť na to, že viskozita neznamená dobrú starostlivosť o motor. Sú to len čísla, ktoré vyčísľujú jednu z vlastností oleja.

Viskozita tiež nezamená koľko km olej v motore vydrží. Olej - aditiíva - strácajú účinnosť nie len najazdenou vzdialenosťou. Takže aj výmena po 3000km nemusí byť postačujúca ak auto jazdí 1000km ročne.

 

  • Pozitivní 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...