Jump to content
PropeThy

Prodleva při sešlápnutí plynu

Recommended Posts

Zdravím, 

 

Mám 1.4 Tsi 110 kW a všiml jsem si, že při šlápnutí na plynový pedál a než motor zabere a spustí turbo je tam tak sekundová prodleva. Jel s autem i kamarád a i on to potvrdil. Je to standardní chování motoru nebo čím by se dal tento efekt eliminovat? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Právě že při jízdě. Jedu si určitou rychlostí a chci třeba někoho předjet, šlápnu na plyn a než spustí turbo a auto začne prudce zrychlovat je tam ta odhadem sekundová prodleva. Chápu, není to sportovní auto ani režim sport to nemá ale má se to takhle chovat? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prvotne sa strazia emisia a spotreba,az potom prichadza na rad pocit z reakcie na pridanie plynoveho pedalu.Dnes uz vlastnost kazdeho,moderneho motora.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pomohl by chip nebo nějak upravit jednotku pro citlivější a rychlejší reakci na plynový pedál? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

PropeThy: co si tak predstavujes pod pojmem "spusti turbo" ? Turbo se toci prakticky od nastartovani. A kazde turbo potrebuje chvili, nez se "nadychne".

Tim nechci rict, ze se v tvem pripade nemuze jednat o nejakou zavadu. Ale spis mi jde o to, jestli nezamenujes vlastnost za chybu.

Mas manuál nebo DSG? Podrazujes pri snaze o zrychleni? Pri jake rychlosti a zarazenem kvaltu to vnimas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mám manuál. Možná jsem se neodborně vyjádřil ale snad se myšlenka pochopila. Přiklad konstantní rychlosti třeba 70 a zařazenou rychlost 5,  otáčky například 1800, sešlápnu plyn až na podlahu a než se motor vzchopí a pochopí, že má jet na maximum je tam pocitově velká mezera. Hned na začátku jsme se ptal, zda to je standardní chování motoru nebo se může jednat o nějakou vadu. Nejsme žádný odborník, předtím jsme měl O1 1.8 92kw SLX 16V a to se chovalo stejně ale tam nebylo turbo. Takže moc nemohu porovnávat...

Share this post


Link to post
Share on other sites

snad nečekáš, že při 70km/h auto na pátý rychlostní stupeň nějak prudce zabere. Turbo se musí nadechnout, aby plnilo svůj účel.

Pokud potřebuješ akcelerovat rychleji, tak prostě podřaď.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh bože, to byl příklad, aby bylo jasné, jak to myslím. Zase tak pitomý nejsem, abych nevěděl že v tom, co jsme napsal motor prostě a jednoduše nebude trhat asfalt.. Šlo mě o popis efektu, kdy motor - turbo prostě trvá, než zareaguje... 

Auto mám 3 měsíce, takže postupně přicházím na vše a raději jsem se zeptal. 

Každopádně děkuji za odpověď. 

Mimochodem, lze tento efekt, vlastnost nějak upravit k lepšímu?? Například, jak jsem se už zmiňoval chip? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

OI a zejména FI s tím problém měly, to je známý fakt. V tomto případě by to asi chtělo projet víc 1.4 (jenže kde, když už se nedodávají/nejsou jako předváděčky) a srovnat. Osobně jsem s tím jel asi 10 minut (taková neofic. předváděčka). Moc jsem tomu nenakládal - na ucpané silnici nebylo kde a motor nebyl prohřátý podle mého vkusu. Lag, tehdy bez zkušenosti s turbem, tam jistě byl. Je to "menší" motor, nižší tlak plynů a aby se dosáhlo těch 100+kw, turbo musí být větší. To je jeden vliv. Druhý byl u těch prvních typů, předpokládám odfláknutou techniku na tom elektronickém akcelerátoru (imho). Tam to mělo i bez turba značný lag, než se začalo něco dít, byť to podle mě nebylo motorem samotným. Třetí vliv může být nějaká závada - asi je potřeba hodně jezdit, nechat v tom svézt jiného vlastníka nebo mechanika. Možná i získat live hodnoty (tlak turba?).

Myslím, že na samotnou reakci pedálu exituje vícero kódování, nevím zda i pro 1.4, ale četl jsem o reakci plynu "a la Audi".

Při 5 v 70 km/h to jistě nevystřelí, ne-turbo motor se začne třást a mechanicky mu to škodí. Kór v naloženým autě.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak píše Bouchy. Je to prostě přefoukaný malý motor a chvíli trvá, než se turbo nafoukne, zvlášť z nižších otáček.  Zkus jet těch 70 km/h třeba na trojku a mít motor v lehkém záběru, tzn. zvolna zrychlovat. Pak když na to dupneš, mělo by auto vyrazit s menší prodlevou.

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

PropeThy: osobně se domnívám, že máš všechno v pořádku. Potřeba si uvědomit, že maximální krouťák 250Nm má ten motor při 1500-3500 otáčkách. Takže při tebou popisované rychlosti a otáčkách už jsi v pásmu max. krouťáku a je tedy potřeba jít pro výkon, který je 110kW při 5000-6000 otáčkách. Takže pro znatelné zrychlení třeba podřadit, klidně i dvojku, kterou umí Oktávka roztáhnout i přes 100km/h.
Kódování pedálu plynu "a la Audi", je spíš placebo efekt, než že by to mělo nějaký znatelný vliv.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Známý to jev zvaný turbo efekt.
Je však ještě zatížen ekologickou likvidací výkonu vlivem zákonných předpisů.
U některých aut lze snížit jeho účinek nastavením jízdního módu (např. sport).
Jak bylo napsáno výše, je třeba s tím počítat a řadit dle toho rychlosti.

http://www.auto.cz/turboefekt-co-to-vlastne-je-a-jak-s-nim-bojovat-104357

Odesláno z mého FRD-L09 pomocí Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites
V 12. 3. 2019 na 5:22, PropeThy napsal:

Právě že při jízdě. Jedu si určitou rychlostí a chci třeba někoho předjet, šlápnu na plyn a než spustí turbo a auto začne prudce zrychlovat je tam ta odhadem sekundová prodleva. Chápu, není to sportovní auto ani režim sport to nemá ale má se to takhle chovat? 

Mně se nezdá, že bych si někdy všimnul tebou popisovaného jevu. Pokud nezapomenu, zkusím se na to o víkendu zaměřit. Když pominu popsaný obecný příklad zrychlování na pětku ze 70 km/h, děje se ti to opravdu pořád? Nebo napiš konkrétní skutečné situace, ať se to může porovnat. Protože tento motor tahá neúnavně i z relativně nízkých otáček. Zdechlina je při pádu otáček pod určitou mez třeba stará 1.2 TSI, nebo nový motor 1.0 TSI. Jinak tyhle motory TSI obvykle nemívají znatelnou turbodíru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dnes jsem to párkrát vyzkoušel - jistá prodleva (do jedné sekundy?) je znát, pokud sešlápnu prudce plynový pedál až na doraz a motor není ve vyšších otáčkách a současně je zařazen nějaký vyšší rychlostní stupeň (manuální převodovka), pokud za stejných okolností sešlapuji plyn plynule a pomaleji, není žádná prodleva citelná. Totéž platí, když si podřadím a zarazím plyn do podlahy.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taky jsem to v sobotu zkoušel. Mě se zdá, že to dělá do 2 tisíc otáček, pak už ta prodleva není. Ale v podstatě to chyba není. Jen jsem z toho nesvůj, že při předjíždění s tím musím počítat. Jinak motor jede jak z praku, nemám problém s tím cokoliv předjet. Každopádně děkuji za vyzkoušení a klidně to uzamči. Asi už není co dále řešit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Proč nesvůj? Je to o technice jízdy, ale to platí o každém motoru. Je to benzín, tak prostě podřaď (klidně na trojku - ta jede až někam přes 150 km/h), plný plyn a není se o čem bavit a čeho obávat. Ono to obvykle v dnešním hustém provozu stejně jinak nejde. ;)

  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

U slabší verze 1.4 TSI 92 kW to je taky. Nejvíce je ta prodleva cítit do přibližně 2000 otáček. Ale úplně nezmizí ani ve vysokých otáčkách. Když zařadím dvojku, dám při 4000 ot/min tempomat a pak sešlápnu plyn na podlahu, tak tam malá prodleva stále je. A určitě je to způsobené turbem. Na dvojku v nízkých otáčkách si jde všimnout, že když se sešlápne plyn na podlahu, tak motor okamžitě, ale velmi slabě zabere, to je zátah motor bez pomoci turba, a pak po té prodlevě zabere podruhé a silně a to už je pomoc turba.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citovat

Když zařadím dvojku, dám při 4000 ot/min tempomat a pak sešlápnu plyn na podlahu, tak tam malá prodleva stále je.

Co to je za divný manévr? U mě tedy znatelně ne, v takových otáčkách to zabírá hned.

Share this post


Link to post
Share on other sites

To je manévr, kterým jsem zjišťoval, zda tam je prodleva i ve vyšších otáčkách. V běžném provozu tento manévr samozřejmě nemá žádný smysl. Otázka je, co je to znatelné. Kdo přesedá z nějakého jiného turbomotoru, tak si toho možná ani nevšimne. Já jsem přesedal z 2.0 MPI, který měl okamžitou reakci na sešlápnutí plynového pedálu v jakémkoliv provozním režimu (mírná prodleva byla paradoxně znát při ubrání plynu). 

Share this post


Link to post
Share on other sites

jen pro ilustraci, zkuste si projet i poslední HTP řady CGPx . Tomu se pak říká prodleva plynu. A turbo efekt tam fakt není.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

U CGPC žádnou prodlevu necítím. Což je jedna z výhod tohoto slabého, leč mnou oblíbeného motůrku. 

 

U 1.4 TSI 110kW to vnímám stejně jsko Pawouk. 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zkus na volnoběh, prudce sešlápout plyna a pustit ... nic se nestane .. pokud toto prodloužíš na cca 0.7 vteřiny .. poskočí nepatrně ručička otačkoměru

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...