Přejít na obsah

Řetěz v rozvodech 1.2 TSI


Doporučené příspěvky

Přidávám také svou zkušenost ohledně rozvodů: Fabka II , 1.2 TSI 63 kW, výroba 12/2010, najeto 40 000 km, tento týden měněné rozvody (poprvé). Symptomy známé: zarachtání po startu, nikdy ale ne na déle než na 3 vteřiny. Rachtání začalo cca u nějakých 15 000 km, zpočátku cca 1, 2 krát  do měsíce, teď ke konci to už bylo tak každý 3. start. Nezávisle na počasí, na tom jestli byl motor ohřátý, prostě náhodně. Svěřil jsem se s tímto při pravidelné servisní prohlídce a zeptal se na záruku na rozvody, protože 2 letá záruka na auto už je ta tam :-). Na nějakou prodlouženou záruku na rozvody, jak jsem o ni někde četl, se tvářili v servisu dost skepticky, ale slíbili, že v případě, že by se s tím mělo něco dělat, by to poslali do škodovky k posouzení a případné participaci na úhradu výměny z jejich strany. Nakonec to dopadlo tak, že mi technik volal s tím, že řetěz na tom není zas tak špatně, ale že mu ze škodovky přišlo vyjádření, že by celou výměnu i s prací případně hradili (cca 7000 rozvody a 3000 práce) a že by rozvody preventivně vyměnil, tak jsem kývnul.

Když jsem se ho ptal na podrobnosti ohledně rozvodů pravil (a teď ho cituji, protože jsem absolutní laik): rozvodová sada, kterou mi tam dali je poslední dostupnou verzí (tj. dle něj třetí opravná verze - tj. tři kola úprav), hlavními částmi sady jest řetěz a hydraulický napínák, hlavním problémem, proč docházelo k vytahání byl prý ten, že i po vypnutí motoru zůstával napínak ve stavu, kdy řetěz napínal na max a jedna z těch nejdůležitějších úprav je právě ta, že po vypnutí motoru napínák řetěz trochu povolí. Na mou otázku, zda už se nemusím s touto sadou bát vytahání, přeskočení a nebudou mě provázet při startech rachot, odvětil jen, že rachtání se ozvat může, ale jestli nepřesáhne 2-3 vteřiny tak je to ok.     

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

 hlavním problémem, proč docházelo k vytahání byl prý ten, že i po vypnutí motoru zůstával napínak ve stavu, kdy řetěz napínal na max a jedna z těch nejdůležitějších úprav je právě ta, že po vypnutí motoru napínák řetěz trochu povolí. Na mou otázku, zda už se nemusím s touto sadou bát vytahání, přeskočení a nebudou mě provázet při startech rachot, odvětil jen, že rachtání se ozvat může, ale jestli nepřesáhne 2-3 vteřiny tak je to ok. 

hehe, kecal blbosti, okrem toho, že rachtání sa muže ozvat.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 2 týdny později...

Tak tu je rozdiel v napinakoch retaze. cca 6 mm. Navzajom zamenne to nie je. Ten novsi je kratsi preto, lebo zjavne novsie motory maju sirsiu retaz, preto aj opasanie je vacsie a napinak kratsi.

Opravna sada 03F198229 je pre motory do 31.05.2011

Opravna sada 03F198229A je pre motory do 06.11.2011

Opravna sada 03F198229B je pre motory od 07.11.2011

 

attachicon.gif1004752.jpg

Ja sice nejsem strojar, ale jak souvisi sirsi retez s opasanim? To snad nema vliv ne? Opasani je dane snad geometrii rozvodu?

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Asi chtěl říct, že širší plocha řetězu souvisí s vyšším tlakem potřebným k napnutí a pístek napínáku má menší dráhu chodu s větším tlakem vyvíjeným pro dopnutí řetězu. Jinak tomu ani já nerozumím....

Každopádně zbytečné řešit v době kdy evidentně ustoupily vyložené průse.y a je relativně klid.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Ne, tak to není. Větší šířka řetězu jen snižuje tzv.měrný tlak na jednotlivé články a tím se při stejné přenesené síle snižuje opotřebení řetězu. Napínáky jsou taky rozdílné kvůli jinému tvaru a rozteči článků řetězu, protože se změnil tvar a šířka článku řetězu právě kvůli potřebě snížení opotřebení, resp.prodloužení doby životnosti. Někde na webu jsem viděl fotku porovnání tvarů článků obou řetězů. A nový tvar článků řetězu pravděpodobně taky způsobil zkrácení délky řetězu a tím i napínák s kratším zdvihem.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 1 měsíc později...

Takže dnes po 2 dvoch dnoch statia som štartol auto a to si pekne na 2-3 sek zachrčalo. Neviem či su to rozvody ale spravilo to už raz asi pred 2 tis km. Vždy ked to auto dlhšie stoji. Ked sa jazdí každy den tak je pohoda a ticho. Teraz mám najazdené 17100 km a auto zakupene v 1/2013.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Já myslím, že by to mohl dělat špatný (netěsný) zpětný ventil v olejovém filtru. Při delší odstávce vyteče olej z olejových kanálů a než se tam po nastartování natlačí, tak není v napínáku tlak. 

 

Ale jak to ověřit? Jedině sundat víko na vačkových hřídelích a sledovat za jak dlouho po startu začne na vahadla vytékat olej a jestli začátek vytékání bude i konec rachtání.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

  • o 3 týdny později...

Zdravím přátele tsi-cek.

Mam s mojim tsickem nove info. Při výměně vn kabeluj, jsem se dozvěděl že pri 90tic. Km mam původní řetěz, auto je brezen 2011, takže tento řetěz by neměl vydržet ani polovinu. Řachta motor vic po výměně oleje tak 5 krat, pak se uklidní a je to v pohodě. Ale pro mojí jistotu dám řetěz priste vyměnit s olejem v 105 tisc.km.

Jsem s timto moturkem spokojený.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Že to rachtá po výměně oleje není nic divného. Když vyndáš filtr, tak tě z něj a všech mazacích kanálů vyteče olej, takže po prvním nastartování je napínak dlouho bez tlaku.

 

Ale stejně je to s napínákem a tlakem oleje nějaké divné. Někdo zkoušel a byly tady i fotky, jakou sílu má pružina v napínáku., pokud si dobře vzpomínám, tak se pohnula při 8 kg a plně zmáčknutá byla při 14 kg. Když k tomu budeme uvažovat (průměr pístu napínáku odhadem 8 mm a tlak oleje max. 6 kg/cm2), tak máme max přírůstek napínací síly o 3 kg a to bych řekl, že nestojí skoro za řeč.

 

P.S. Už jsem to našel: http://forum.skodahome.cz/topic/122386-%C5%99et%C4%9Bz-v-rozvodech-12-tsi/?view=findpost&p=1833167

Editováno: , autor: McMatej
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zdravim, moje zkušenost s tsi je podobna jako u vás. Prvni řetě vyměněn asi ve 30 000 km. Rozvody rachtaly asi po 10 000 km znovu. Rozvody znovu vyměněny v březnu 2013. Od te doby je zatim klid. Občas zarachta ale je to spiš po delšim stani. Od vyměny rozvodu zarachtal kratce ayi čtyřikrat. Nyni mam 59000 km a zatim je opravdu od rozvodů klid. Auto vyrobeno 10/2010

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Tady jsou také fotky nějakých dřívějších verzí..

 

Nicméně z fotky jak dal atnarfus mi rozhodně zesílení nepřijde.. Pokud zásadně nezměnili materiál, tak tím že přeskládají jednotlivé části ničeho nedosáhnout. A To že je tam o jeden člen víc co se do počtu týče není také nic směrodatného a myslím si že to nevytrhne, protože šířka musí zůstat stejná kvůli ozubenému kolu na klikovce, které se vyměnit nedá - je tam nalisované, jestli se nepletu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Jenže ta verze se 4-5-4-5 lamelama je právě TA ÚPLNĚ NEJSTARŠÍ - novější má řazení 4-4-4-4 s nerovnoměrně seřazenýma segmentama (na střídačku jsou články s 2+2 a s 1+2+1 lamelama). Obojí je ale řetěz pro motory staršího provedení vyrobený s úzkým ozubeným kolem na klice a s úzkýma průvlakama v hlavě.

 

Galvi - máš pravdu, kolo je na kliku nalisovávaný ZA TEPLA = nelze ho jednoduše měnit. I z toho důvodu nejde do týhle starší verze TSI použít poslední specifikace řetězu, která je celá ještě skoro o polovičku širší.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

1, netvrdil by som, že prieťahy pre reťaz sú v hlave menšie, videl som ten priestor na vlastné oči, čo ale na druhú stranu zas nie je kalibrované meradlo  :kol-98:

2, plechovýsegment má vždy po vyrazení jednu stranu konvexnú a druhú konávnu, tak aj tvrdenie o nezmyselnosti preskupenia segmentov nemá logiku, preskupením segmentov do skupín tak, aby dochádzalo k treniu len medzi konkávnymi časťami sa výrazne zníži opotrebovanie reťaze. Na pevnosť v ťahu má vplyv najslabší článok, teda úplne stačí aby  boli v každej skupine 4.

Editováno: , autor: lubikSK
Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Soudruh Hrdlička = Rádio Jerevan.

Řetězovej pohon rozvodu s takovým celkovým příkonem, mechanickýma rozměrama a z nich plynoucí zatížitelností jednotlivejch komponent a setrvačnýma hodnotama celý soustavy bude vždycky zdrojem problémů - když se udělá lehkej, bude se vytahovat a blbnout (skákat), když se opačně udělá "těžkej" a odolnej proti vytahání a z průtahu vyplývajícího skákání, bude mít zase obrovskou setrvačnost a bude omezovat dynamický charakteristiky motoru. Při celkový dýlce pohonu daný základní koncepcí motoru s rozvodem OHC/DOHC je prostě řetěz k pohonu vaček nepříliš výhodnej (když se jím navíc spolu s vačkama pohání ještě X dalších podskupin motoru) - plochej ozubenej řemen i se všemy svýma nectnostma vyjde lehčí, jednodušší a celkově výhodnější. 

POZOR - nemluvím jen o výhodnosti mechanický, ale o komplexní souhře všech výhod a nevýhod danýho typu pohonu.

Odkaz ke komentáři
Sdílet na ostatní stránky

Zapojit se do konverzace

Nyní můžete odeslat příspěvek a zaregistrovat se později. Pokud máte účet, přihlaste se nyní a zveřejněte příspěvek pomocí svého účtu.

Návštěvník
Odpovědět na toto téma...

×   Vložili jste obsah s formátováním.   Odebrat formátování

  Je povoleno maximálně 75 smajlíků.

×   Z vašeho odkazu byl automaticky vytvořen náhled..   Odstranit náhled a nechat pouze odkaz

×   Předchozí vložený obsah byl obnoven.   Vyčistit editor

×   Nemůžete vložit obrázky přímo. Aktualizujte nebo vložte obrázky z URL.

×
×
  • Vytvořit nový...